
t r t televizyonunda

ra.talî tagûren

BÎR AÇIKLAMA

Bu satırların yazarı TRT Tele�
vizyonu'nu 1967 Ekim'inden iti�
baren yayıma hazırlamakla gö�
revlendirilmiş ve teknik bakım�
dan yayım yapabilecek duruma ge�
tirilen ilk resmî Türk televiz�
yonunu 31 Ocak 1968 tarihinde
de hizmete sokan ekibin başında
yer almıştır. Bu nedenle ilk ya�
yım gününden itibaren TRT Tele�
vizyonu'ndaki yasaklamaları gö�
revi başında izleme olanağını
bulan yazar aşağıda bu konuyu
ancak çeşitli gözlemleri ve iz�
lenimleri birbiri arkasına sı�
ralayarak incelemektedir.� Aşa�
ğıdaki inceleme henüz bilimsel
bir düzeye oturtulmamıştır. Fa�
kat yazar konuyla ilgili ola�
rak verdiği her örneği gerekti�
ği takdirde belgeleriyle de ka�
muoyunun önüne serecek durumda�
dır. Daha açıkçası, aşağıda be�
lirtilen örnekler birer sav de�
ğil, gerçektir. Fakat inceleme
henüz bilimsel açıdan yapılama�
dığı için her noktayı dipnot�

larla ve belgelere dayanarak
ortaya koymak mümkün olamamış�
tır. "Elimizde Olmayan Nedenler"
adıyla yazar tarafından hazır�
lanmakta olan bir kitapta bu
konu bilimsel yönden işlenerek
sergilenecektir..

DENEME YAYIMI DÖNEMİ

TRT Televizyonu 31 Ocak 1968
tarihinde, TRT Yönetim Kurulu'
nun kararıyla, temelde hiç bir
hazırlık yapılmadan ilk yayı�
mına başladı. Ancak dört aylık
kısa bir süre içinde sadece el�
deki olanakların yine eldeki

koşullara uygun bir biçimde de�
ğerlendirilmesiyle bu deneme
yayımına geçilmişti. îlk resmî
Türk Televizyonunun TRT'nin 8�
zerklik dönemine rastladığını
özellikle anımsatmak yararlı
olur. Çünkü bu dönem içinde
radyoda yayımlanan pek çok
program hakkında savcılar so�
ruşturma açmışlar, fakat hiç
bir radyo programcısı bu soruş�
turmalar sonucunda mahkemeye
düşmemişti. Özerklik anlayışı
ile hazırlanan bu radyo prog�
ramlarının çoğu ülkenin ger�
çeklerini sadece sesle dile
getirdikleri için iktidarın

Elektrik Mühendisliği 217 29



şimşekleri TRT'nin üzerinde
çakıyordu. Artık televizyon
da yayıma geçmişti. Özerk TRT'
nin televizyonu acaba nasıl
davranacaktı? Fakat 31 Ocak
1968 tarihinden 22 Şubat 1969'
a dek Ankara Televizyonu adı
ile yayım yapan TRT Televiz�
yonu her hangi bir ciddi ya�
yım yasağı ile karşılaşmadı.
Çünkü temelde ve yıllarca ön�
ce hiç bir TV yayım hazırlığı
yapılmamış olduğu için, bu ye�
tti yayım organı ancak kendi
iç sorunları ve haftada üç ya�
yım gününü aksatmamak çabası
ile meşguldü.

Yaklaşık olarak bir yılı alan
başlangıç süresi içinde üst ka�
demedeki TRT yöneticileri, bu
satırların yazarına iki isim
üzerinde titizlikle durulması
gerektiğini sözlü olarak bil�
dirdiler. Bu iki isimden biri
kesinlikle, ikincisi ise müm�
künse TV yayımlarına çıkarıl�
mayacaktı. Birinci isim Osman
Nuri Koçtürk, ikincisi ise
Şevket Süreyya Aydemir'dir.
Böyle bir davranışa neden o�
lan program, Mart 1.968'in ba�
şında yayımladığımız "Halife�
liğin Kaldırılması" adlı bir
TV programıydı. Sayın Aydemir
bu program içinde kısaca ha�
lifelik nedir, onu açıklıyor�
du. Programdan sonra yapılan
dostça (!) uyarıda söz konusu
yazarın bir kez daha programa
çıkarılıp çıkarılmamasının ye�
terince düşünülmesi isteniyor�
du ama, Osman Nuri Koçtürk ke�
sinlikle hiç bir TV programı�
na çağrılmamalıydı. Neden? Ne�
deni bir türlü açıklanmamış,
fakat kendisinin "alanında çok
büyük bir ısrarla sorunların
üstüne gittiği" biçiminde bir
garip gerekçe ileriye sürül�
müştü. Doğrusu istenirse, bir
insanın alanındaki sorunların
üzerinde ısrarla durmasının
niçin onun aleyhinde kullanıl�
dığını bu satırların yazarı o
günlerde bir türlü anlayama�
mıştı. Fakat yıllarca sonra,
aynı suçlama ile pek sık kar�
şılaştıktan sonra, her şey a�
paçık ortaya çıkmaktadır. Evet,
siz siz olacaksınız ve yüzde
yüz aksaklıklarını gördüğünüz
bir konunun üzerine gitmeyecek�
siniz, sesinizi çıkarmayacak�
sınız. Yoksa sizi, hangi dönem�
de olursa olsun, mimleyecekler
ve adınızın peşine bir tanımla�
yıcı kelime ekleyecekler: "Ge
çimsiz". Türkiye'de bazı ıs�
rarlı davranışlarda bulunanla�

rın yazgısında bu kelime önem�
li bir rol oynar.

Bu uyarıya karşın, sayın Ayde�
mir bir iki kez daha TV prog�
ramlarında görünmüştür. Hatta
10 Kasım 1969 tarihinde fırtı�
nalar koparan TV yayınımdaki,
bu satırların yazarı tarafın�
dan hazırlanan "Mustafa Kemal'i
Tanımak" adlı programda onun
"Tek Adam" adlı kitabından da
yararlanılmış, bu durum o ak�
şamki yayımın sonunda yazılı
olarak belirtilmiş ve sonra a�
çılan soruşturmalarda söz ko�
nusu nokta TV aleyhinde de
kullanılmıştır. Ama bu satır�
ların yazarının görevden alın�
masından sonraki ilk 10 Kasım
programında (1970'de; yer alan
bir açık oturuma sayın Aydemir
de çağrılmıştır. Fakat 12 Mart
Muhtırası'nın verilişinden son�
ra TRT'de hazırlanan Atatürk'le
ilgili bir dizi programa aynı
yazarın çıkarılması yasaklanmış�
tı.

Sayın Koçtürk'e gelince, yukar�
da sözü edilen uyarıdan sonra
onu TV programlarına çıkarma�
dık. Bunun tek nedeni vardır.
Bu uzmanın konusuyla ilgili
bir program yapamadık. Ne var
ki "beslenme" konusunun TRT
Televizyonu'ndaki Milli Eğitim
Bakanlığı tarafından hazırla�
nan programlarda ele alındığı
bir gerçektir. Fakat TRT yöne�
timi Milli Eğitim Bakanlığına
programların yapımında her han�
gi bir şekilde karışmıyordu. Bu
nedenle Bakanlık programcıları�
nın sayın Koçtürk'ü çağırmak
isteyip istemediklerini bile�
meyiz. Ama bize yapılan uyarı,
niçin onlara da yapılmamış ol�
sun? Çünkü sayın Koçtürk so�
runların üzerine büyük bir ıs�
rarla giden geçimsizin (!) bi�
ri değil miydi?

ÎLK CÎDDÎ YASAKLAMA

TRT Televizyonu'ndaki ilk cid�
di yasaklama Başbakanlık'tan
TRT'ye 22 Şubat 1969'da gelen
bir yazı ile gerçekleşti. Baş�
bakanlık yazısı "16 Şubat 1969
Pazar günü İstanbul'da oluşan
olayların filminin" TRT Tele�
vizyonu'nunda gösterilmesini
359 sayılı TRT Yasasının 17.
maddesine göre engelliyordu.
Söz konusu film "Kanlı Pazar"
olaylarının filmidir. Böyle
bir filmin varlığı tarafımız�
dan öğrenilmiş ve film İstan�
bul'dan istenmişti. Başbakan�

lık yasağı TRT'ye yazı ile ile�
tildiği zaman, "Kanlı Pazar"
olaylarının filmi henüz elimi�
ze geçmemiş ve tarafımızdan da
izlenmemiştir. Daha açıkçası,
Başbakanlık henüz TRT Televiz�
yonu 'na gelmemiş, sorumlular
tarafından görülmemiş, yayım�
lanıp yayımlanmamasına henüz
karar verilmemiş bir filmi ya�
saklamaktadır. Eğer film gelir�
se, eğer yayıma uygun görülür�
se, cumartesi günleri göster�
diğimiz "Panorama" adlı TV
programının içinde yer alacak�
tır. Fakat bundan daha fazla
bir görüşe ya da daha belirli
bir karara sahip değilken ko�
nulan yayım yasağı bir gerçe�
ği de ortaya çıkarmaktadır:
Adım adım izlenmekteyiz ve ne
yayımlamayı düşündüğümüz bile
ilgili yerlere anında iletil�
mektedir. 0 zamanki gözlemimiz
şudur: Bu koşullar altında ya�
yım yapabilmek korkunçtur. Ama
bizim için korkulacak bir du�
rum olamaz. Çünkü yayımlamayı
düşündüğümüz programlar ve film�
ler gizlice değil, açıkça gös�
termeyi düşündüğümüz belgeler�
dir. Fakat bu yasaklama kara�
rından sonra, ne denli yanıl�
dığımızı anlıyoruz. Bazı çev�
relerde yapılan konuşmalarda
"Kanlı Pazar" filmini göster�
mek isteyen TRT'cilerin "Dev�
letin temeline dinamit koymak
isteyenler" olduğu belirtilmiş
ve bu suçlama diğer yayımları�
mızdan sonra çok daha ısrarla
ileriye sürülmüştür.

Yayım yasağından sonra İstan�
bul'dan gelen "Kanlı Pazar"
filmini TV binasının alt ka�
tında izledik. Karanlık sahne�
lerle dolu ve sessiz bir film�
di bu. Fakat teknik bakımdan
yayımlanması olanaksız değildi
hiç bir zaman. Ama başka ba�
kımlardan yayımlanmasına elbet�
te izin verilmezdi. Çünkü İs�
tanbul'daki olayların iç yüzü�
nü oldukça belirli bir şekilde
ortaya çıkarıyordu. îşte bu
filmi yayımlamayı düşünerek
TRT Televizyonu dikkatleri çek�
ti. Bazı çevreler bu gibi ko�
nuları işleyebileceğimizi ve
bu gibi filmleri gösterme eği�
liminde olduğumuzu anladılar.
TRT'nin üst kademesi�ki yıllar�
dan beri özerklik mücadelesi
verir gibi yapmıştı�programlar
üzerinde eskisine kıyasla ̂ da�
ha çok, neler yayımlayacağımı�
zı öğrenmek ve son dakikada
bazı programları engellemeye
kalkmaktan öteye gidemedi.

30 Elektrik Mühendisliği 217



"ATATÜRK GELİYOR"
TRT Televizyonu'ndaki en büyük
yasaklama örneğine ise 10 Kasım
1969 tarihinde rastladık. Bu
yasaklama örneğinin çok uzun
bir öyküsü vardır. Tüm ayrıntı�
ları burada anlatmaya ise ola�
nak bulunamaz. Konuyu kısaca
şöyle ortaya koyabiliriz: TRT
Genel Müdürlüğünde radyo ve TV
programlarını yayımdan önce de�
netlemekle görevli bir daire
vardır. Fakat TRT'nin kurulu�
şundan, yani 1964 yılından 10
Kasım 1969 tarihine dek bu dai�
re gerektiği gibi çalıştırılma�
mıştır. TV programları yayım�
dan önce bu daire tarafından
kesinlikle denetlenmemektedir.
Dolayısıyla da 10 Kasım 1969
tarihinde TRT Televizyonu'nda
yayımlanacak programların ve
filmlerin her hangi bir dene�
timden geçmesi söz konusu de�
ğildir. 0 akşamki programda
"Türkiye'nin Kalbi Ankara'dır"
adlı bir film yer alır. Bu
film bir Sovyet yapımıdır ve
1933 yılında Atatürk'ün çağrı�
sıyla Türkiye'ye gelen filmci�
lere yaptırılmış ve Türkiye'de
ç e ş i t l i yerlerde gösterilmiş
ve Türkiye hakkında resmi kuru�
luşlar tarafından yaptırılan
filmlerde de kaynak olarak kul�
lanılmıştır. İşte 1969 yılının
10 Kasım'ında bu filmi yayıma
almış bulunuyoruz. Elbette du�
runu TRT içinde her hangi bir
kademeye bildirmekle yükümlü
değiliz. Çünkü ilk yayım günün�
den beri yapılan uygulama böy�
le bir davranışı öngörmüyor.
0 akşam TV haberlerinden sonra
yayımda "Saat 9.05" diye bir
program var. Bu programda An�
kara'da saatler dokuzu beş ge�
çerken Atatürk'e saygı duruşun�
da bulunan çeş i t l i kişiler gös�
teriliyor. Bu kişilerin arasın�
da kentliler olduğu gibi köylü�
ler de var. Kasketlerini e l le�
rine almışlar, duruyorlar. Kas�
ketlilerin TV ekranında görün�
mesi meğerse bazı TRT Yönetim
Kurulu üyelerini bile tedirgin
etmiş. Arkasından "Mustafa Ke�
mal'i Tanımak" adlı program
geliyor. Tüm olarak Osmanlılı�
ğın karşısında bu program. Da�
ha sonra Türkiye'de Atatürkçü�
lüğün uygulanmadığına dair ko�
nuşmaların yapıldığı bir açık
oturum yer alıyor yayımda. En
sonunda da: "Türkiye'nin Kalbi
Ankara'dır". Film Atatürk ön�
cesi Ankara ile Atatürk sonra�
sı Ankara'yı karşılaştırıyor.
Önce yıkık, eski ve harap An�
kara'yı görüyoruz. Daha sonra,

yeni ve modern Ankara. Film
Cumhuriyet'in 10. yıldönümü
için yapılan geçit töreninden
izlenimleri ve Atatürk'ün ay�
nı yıldönümünde yaptığı konuş�
mayı kendi sesiyle ilk kez ile�
tiyor bize. Fakat Ankara'lı se�
yircilerin filmin ikinci yarı�
sını izlemelerine olanak ta�
nınmıyor. Sadece Ankara'nın es�
ki püskü durumunu izliyorlar.
Film, bu sahneler ekrandayken
kesiliyor.Çünkü eli kasketli�
lerin görüntüsüne bozulmuş o�
lanlar, bir de Ankara'nın ha�
rap durumunu yayımlatmaya kat�
lanamıyorlar. Devamlı olarak
TRT Genel Müdürünün evini arı�
yorlar ve onu bu konuda uyar�
maya çalışıyorlar. 0 da bu te�
lefonların etkisi altında kal�
kıp, TV binasına geliyor. Fil�
mi yarıda kestirecektir. 0 sı�
rada binada yayım nöbetçisi
programcı Adem Yavuz vardır."
Fakat Adem Yavuz'u dinleyen
kim? Kesin bir komutla, f i l�
min ikinci ve Atatürk'ü kap�
sayan bölümünün yayımlanması
yasaklanıyor.

SORUŞTURMALAR

Bir filmin yayımı sırasında ya�
saklanarak kesilmesine başka
bir ülkede rastlandığını pek
sanmıyoruz. Gerek bu filmin,
gerekse yukarda kısaca bilgi
verilen programların yayımı do�
layısıyla bu satırların yazarı
ve iki programcı hakkında TRT
Genel Müdürlüğünün çağrısı üze�
rine savcılıkta soruşturma açı�
lıyor. TRT Genel Müdürlüğü de
yine aynı kişiler hakkında ida�
ri soruşturmaya başlıyor. Bu
soruşturmalar tamamlanmadan bu
satırların yazarı TRT TV Prog�
ram Dairesi Başkanlığından ve
vekaleten yürüttüğü Ankara TV
Müdürlüğünden alınıyor. Fakat
TRT Yönetim Kurulu'nda beş ü�
yenin karşı çıkması üzerine
bu uygulama durduruluyor. İki
üç ay sonra savcılık 10 Kasım
1969'da yayımlanan programlar�
da her hangi bir suç unsuru
bulmuyor. Ama TRT Genel Müdür�
lüğünün açtığı idari soruştur�
ma sürüp gidiyor�ve aylarca
bir sonuca ulaşmıyor. Bu ara�
da başka olaylar dolayısıyla
TRT aleyhinde Danıştay'da bir
dava açmak zorunda kalıyoruz.
Bu davada aleyhimizde bazı o�
lumsuz noktalar ileriye sür�
mek isteyen TRT Genel Müdürlü�
ğü, tam 11 ay sonra söz konu�
su idari soruşturmayı sonuç�
landırıyor ve sonucu bize bil�

dirmeden Danıştay'a iletiyor.
Biz de Danıştay'daki dosyamız�
dan 12 ay kıdem indirimi ceza�
sını aldığımızı anlıyoruz ve
TRT Genel Müdürlüğüne başvu�
rup cezanın bize de bildiril�
mesini istiyoruz. Bu satırla�
rın yazarına ve 10 Kasım 1969
tarihinde görevli iki program�
cıya verilmiş olan kıdem indi�
rimi cezası, zamanın Devlet
Bakanı tarafından, bir soru
üzerine, TBMM'de dile getiri�
liyor. Aynı akşam TBMM'deki
bu konuşmalar AnkaTa Radyosu'
nun "TBMM'de Bugün" adlı prog�
ramında da tüm kamuoyuna yan�
sıtılıyor.

1971 yazında Danıştay'da bir
başka dava açarak 12 aylık kı�
dem indirimi cezasına itiraz
ediyoruz ve bu davayı 1974 yı�
lının başlarında kazanıyoruz.
Fakat elbette aynı radyo, da�
vayı kazandığımızı bildirmek
zahmetine katlanmıyor. İşte
yayımcılık tarihimizin, bizce .
en önemli yasaklama öyküsünün
özeti. Öyle sanırız ki bu ya�
saklama örneği ve onu izleyen
soruşturmalar ibretle anılma�
ya değer birer baskı ve yeter�
sizlik örneğidir. Çünkü bir
zamanlar özerklik mücadelesi�
ne çıkan TRT yönetiminin hu�
kuk bilgisinden ne denli yok�
sun olduğu bu yasaklama olayı
dolayısıyla Danıştay'da açı�
lan davada anlaşılmıştır. 12
aylık kıdem indirimi cezası
veren Disiplin Komisyonu'nda
bulunan Genel Müdürün bu ce�
zaya itiraz ettiğimiz zaman
toplanan Komisyonda da bulundu�
ğu böylece anlaşılmış ve bir
görevlinin hem ceza verip, hem
de bu cezaya yapılan itirazı
görüşen komisyona üye olamaya�
cağının TRT Genel Müdürlüğü ta�
rafından unutulduğu ortaya çık�
mıştır.

BİR KARŞILAŞTIRMA

10 Kasım 1969 tarihinde TRT Ge�
nel Müdürünün evine çeşitli ki�
şilerin telefon ettiğini basın�
dan öğrenmiştik. Böylece TRT
Genel Müdürü etki altına alın�
mak istenmiş ve bunda kısmen de
olsa başarıya ulaşılmıştı. Çün�
kü bu telefonlardan sonra TV
binasına gelen Genel Müdür, ya�
yım nöbetçisi Adem Yavuz'un u�
yarısına karşın yayımı kesmek�
te bir sakınca görmemişti. İçin�
de bulunduğumuz yıl buna benzer
bir başka yasaklama ve baskı ör�
neği ile karşılaştığımızı unut�
mamak gerekiyor. TRT Televizyo�

Elektrik Mühendisliği 217 31



nunda "Soylu Yabani" adlı bir
film gösterilirken de Adalet
Bakanı'nın evine telefon edile�
rek bir çeşit baskı yaratılmak
istenmiş ve filmin müstehcen
olduğu ileriye sürülmüştür. Fa�
kat pek çok örnekte de görüldü�
ğü gibi savcılar bilirkişi ra�
poruna da başvurarak, "Soylu
Yabani" adlı filmi müstehcen
bulmadı. İlgili kişileri evle�
rinde telefonla arayarak TV
yayınları hakkında dikkatleri�
ni çekmek, yukarda belirtildi�
ği gibi, 1969'da başlamıştır
ve günümüzde de sürüp gitmek�
tedir.

SÜREKLİ YASAKLAMALAR

10 Kasım 1969'daki TV yayımla�
rı TRT'nin tarihinde bir dönüm
noktasıdır. Çünkü bu olaydan
sonra TRT Genel Müdürlüğü, 1964
yılından beri yasalara aykırı
olarak çalıştırmadığı denetim
ünitesini faal bir duruma ge�
tirdi. Fakat bu ünite program�
ları ancak bir sansür anlayışı
ile inceleyerek, TRT'nin üst
kademesinin hoşuna gitmeyen
programların yayımına engel ol�
maktan başka bir işe yaramadı�
ğını açıkça ortaya koydu. 1 A�
ralık 1969'da TRT Genel Müdür�
lüğünün emriyle, uzman rapo�
ruyla ve de TRT Genel Müdür
Yardımcısının bilgisi ve ona�
yı ile "Pir Sultan Abdal" ad�
lı tiyatro oyunundan bazı sah�
nelerin TRT Televizyonu'nda
gösterilmesi önlendi. Bu oyu�
nu Ankara'da "Halk Oyuncuları"
sahnelemişlerdi. Tiyatro oyun�
larının yasaklanması TRT Tele�
vizyonu için hiç de şaşırtıcı
bir olay olmamıştır ilerdeki
tarihlerde de. TRT Yönetim
Kurulundan bazı üyelerin son
derece gizli tuttuğu bir dav�
ranışla TRT Televizyonu yöne�
tim kademesinde yapılan deği�
şiklikten sonra Can Yücel'in
çevirisi olan "Salozun Mavalı"
belli bir gerekçe gösterilme�
den, 12 Mart 1971 tarihinden
sonra da Çekhov'un Üç Kız Kar�
deş 'i "Türk televizyonunda
Rus subaylarının üniformaları
gösterilmez" gerekçesiyle ya�
saklandı. Her iki oyundan an�
cak bazı sahnelere bir tiyatro
programında yer verilecekti.

Yine aynı dönemde, yani 12
Mart 1971'den sonra İstanbul'
daki Dostlar Tiyatrosu ve An�
kara'daki Ankara Sanat Tiyat�
rosu TRT Televizyonu'nun sü�
rekli olarak yasakladığı iki
topluluktu. Bu toplulukların

oynadığı oyunların televizyon�
da gösterilmesini bir kenara
bırakınız, TRT Televizyonu
her iki tiyatronun adını bile
yayımlarında anmıyordu.

TRT'nin son döneminde de ya�
saklanan tiyatro oyunları var.
Mart 1974'de Necati Cumalı'nın
"Nalınlar" adlı oyunu TRT De�
netleme Kurulu tarafından "müs�
tehcen" bulunarak, TV yayımla�
rına alınmadı. Yine aynı dönem
içinde de Devlet Tiyatrosu ta�
rafından sahnelenen bir Ameri�
kan oyunu da televizyonumuzun
sanat programına alınmadı. Sa�
nat programında sadece bir
sahne gösterilecekti. İleriye
sürülen savlara göre, bu sah�
nede çıplak bir erkek heykeli
göründüğü için oyunun filmi
yasaklanmıştı. Fakat gerçekte
14 Ekim 1973 seçimlerinden
• sonra iş başına getirilen ye�
ni TRT yönetiminin bu sahneyi
bir başka nedenle yasakladığı
görüşü üzerinde durmak yerinde
olur. "Rüzgarın Mirası" adlı
bu piyes din sömürücülüğünü
ve bunun politikayla birleş�
tirilmesini sergilemekteydi.
Böyle bir konunun iktidardaki
koalisyon hükümetinin MSP ka�
nadını kızdıracağı düşünülmüş�
tü.

Görülüyor ki TRT Televizyonu1

nun ilk yıllarındaki yasakla�
rın arkasındaki anlayışla, bu�
günkü anlayış arasında pek bü�
yük bir ayrılık yoktur. Her
iki. anlayışın yasakladığı TV
programları, görüldüğü gibi,
kültürle ve elbette politika
ile yakından ilgilidir.

Orhan Kemal'in ölümünden hemen
sonra ilk TV yönetimi tarafın�
dan hazırlanan anma programı�
nın başına gelenler de bu gö�
rüşümüzü güçlendirmektedir.
Televizyonumuzun ilk yılında�
ki kısıtlı olanaklara karşın,
en kısa zamanda hazırlanan
"Orhan Kemal" programı TRT'nin
denetleme kurulundan da geçmiş
fakat TRT Genel Müdürlüğünün
emriyle yayıma girmesi engel�
lenmişti. Bu konuda uzun tar�
tışmalar oldu. TV yönetiminin
tüm ısrarlarına karşın, TRT Ge�
nel Müdürlüğü'verdiği karardan
dönmek istemedi. En sonunda,
bu engelleme yazarın ölümünden
bir ay sonra birdenbire kalktı
ve program geç de olsa TV yö�
netimi tarafından yayıma so�
kuldu. Söz konusu programın
yasaklanmasıyla ilgili ilginç
bir nokta şudur: Genel Müdür�
lükten her hangi bir kimse

programı yayımdan önce izle�
dikten sonra yayıma engel ol�
muş değildir. Demek ki program�
da sakıncalı bir nokta bulun�
duğu düşünülemez. 0 halde sırf
Orhan Kemal adı üzerinde durul�
muştur. Böyle bir anlayışa na�
sıl olur da bir TRT görevlisi
sahip olabilir?

50.YIL BROŞÜRÜ

Yukardaki olaya TRT Televizyo�
nu'nun ilk yıllarında rastlan�
dı. Belki pek çok kimse böyle
bir yasaklamaya inanmayacak�
tır. Fakat yıllarca sonra, Cum�
huriyetin 50. yıldönümü dolayı�
sıyla TRT Genel Müdürlüğünün
bastırdığı broşürde yapılan
hoş (!) bir hata yukarda başı�
mızdan geçen yasaklama olayı�
nın nasıl gerçek olduğunu göz�
ler önüne seriyor. Söz konusu
broşür TRT tarafından radyoda
ve televizyonda yayımlanacak
olan programları tanıtmak ama�
cıyla hazırlanmış. Fakat bro�
şürü hazırlayanların bir dal�
gınlığına gelmiş olacak ki
"50. Yıl dolayısıyla Yaşar Ke�
mal, Kemal Tahir ve Orhan Ke�
mal gibi yazarların yapıtların�
dan televizyonda söz edilip e�
dilmeyeceğine dair Genel Mü�
dürlükten izin alınmasının" ge�
reğini belirten bir de satır
araya karışmış. Böylece anla�
şılıyor ki 50. Yıl programla�
rında her yazardan söz edile�
bilir, ama yukarda adları sı�
ralanan üç yazarla ilgili bir
söz geçerse, ayrıca izin ge�
rekli. Nitekim 12 Mart Muhtı�
rası 'ndan hemen sonra Ankara
Radyosu'nda yayımlanmakta o�
lan "İnce Mehmet" derhal dur�
durulmuş ve yapıtın sahibi Ya�
şar Kemal'in nedeni öğrenmek
için gösterdiği tüm çabalar
boşa gitmiş, Kemal Tahir'den
ölümünün birinci yıldönümüne
dek TRT'de hiç söz edilmemiş
ve Orhan Kemal ise yukarda söz
konusu edilen programdan son�
ra bugüne dek TRT Televizyonu'
nda hiç ele alınmamıştır.

YALNIZ KÜLTÜR DÜŞMANLIĞI
DEGÎL

TRT Televizyonu'nun ilk yılla�
rında yasaklanan programlar
yalnız kültür programları de�
ğildir. 0 dönemde televizyon�
da günlük sorunları inceleyen
çeşitli programlara bugünkün�
den çok daha etkin bir şekil�
de yer verilirdi. Sözgelişi
Türkiye'deki Amerikan üsleriy�
le ilgili bir kısa bölümün "si�
lahsızlanma" alanına ilişkin

32 Elektrik Mühendisliği 217



bir programa konulması için
çok uğraşılmış ve 15 Aralık
1969'da bu konuda TRT Genel
Müdürlüğüne yapılan başvurma
geri çevrilmişti. Dolayısıyla
program Türkiye'deki yabancı
üslerin durumu incelenemeden
yayımlandı. Bu programda CHP
İstanbul Milletvekili Sezai
Orkunt, Tabii Senatör Haydar
Tunçkanat ve bir hükümet tem�
silcisinin konuyla ilgili gö�
rüşlerine yer verilecekti.
Bugün Sezai Orkunt'un TRT Yö�
netim Kuruluna girmiş olmasını
bu örnek dolayısıyla anımsama�
mız ilginç olacaktır.

TRT Televizyonu'nun ilk yılla�
rına değerli programlarıyla
katkıda bulunan ilk Türk te�
levizyoncularından Adem Yavuz1

un yasaklanan en önemli progra�
mı "Gençliğin Kavgası" adını
taşıyordu.

"Gençliğin Kavgası" 15 Ocak
1970 tarihinde yayımlanacak�
tır. O günlerde TRT Genel Mü�
dürlüğü TV programlarını beş
kademede denetlemeyi uygun gör�
mektedir. Her program önce
"program fikri" olarak denet�
lenir. "Fikir" olarak onaydan
geçen programların daha sonra
aylık bir listesinin de TRT
Genel Müdürlüğü'nün onayından
geçmesi istenmektedir. Gerçek�
te, TRT Genel Müdürlüğü bu lis�
telerin aylık değil, üç aylık
süreyi kapsayan bir dönem için
hazırlanmasını istemiştir. Fa�
kat hem �i ene t im beş kademede
yapıldığından pek çok program
fikri bu listeden çıkarılmak�
tadır, hem de teknik ve prog�
ram olanakları çok kıt olan
Ankara Televizyonu'nun üç ay�
lık program listesini hazırla�
ması son derece zorlaşmakta�
dır. Bu nedenle liste ancak
bir aylık olarak yapılmaktadır,
îlk kademede her programı sa�
dece "fikir" olarak gözden ge�
çiren TRT Genel Müdürlüğü, i�
kinci kademede de bir aylık
listeyi inceleyerek onaylan�
mış programların bu listeye
girip girmediğini denetlemek�
tedir. Ayrıca bu listede prog�
ramları kimlerin hazırladığı
ve TRT dışından söz konusu ı
programlara kimlerin katıldı�
ğı da TV yönetimi tarafından
belirtilmektedir. Bu da TRT
Genel Müdürlüğünün emridir.
Böylece ikinci kademede yal�
nız sakıncalı (!) programların
yer alıp almadığı değil, TRT
Televizyonu içindeki ve dışın�
daki sakıncalı (!) kişilerin

bu programların yapımında gö�
revli olup olmadığı da denet�
lenir. Eğer TRT Genel Müdür�
lüğü sakıncalı kimselerin
programlara katkıda bulundu�
ğunu bu denetim sonucunda or�
taya çıkarırsa, ÎV yönetimine
emir vererek, zararlı (!) fi�
kirlerin ve kişilerin ekrana
çıkmalarını önler.

Burada üzerinde dikkatle du�
rulması gereken bir nokta var.
Söz konusu denetim biçimi, 12
Mart 1971'den sonra Türkiye'
de başlatılan faşist dönemde
geliştirilmemiştir. Çok daha
önce, TRT'nin özerkliğini ko�
rumak için sözde mücadele ve�
renlerin birer kahraman ola�
rak TRT Genel Müdürlüğü kade�
mesinde görev yapmaya devam
ettikleri bir zamanda bu yo�
la başvurulmaya başlanmıştır.
Liste onaylandıktan sonra sı�
rada' her program metninin de
TRT Genel Müdürlüğü tarafın�
dan denetlenmesi gelmektedir.
Bu üçüncü denetim kademesi�
dir. Daha da sonra yine her
programın görüntü yanının de�
netimi vardır. Yani her prog�
ramın içinde yer alan filmler
ve eğer film yoksa TV stüd�
yosundaki görüntüler gözden
geçirilir. "Gençliğin Kavga"
sı" ilk iki kademeden geçmiş�
tir. Fakat sıra program met�
ninin ve görüntülerin deneti�
mine gelince, iş değişir. TRT
Genel Müdürlüğü program met�
ninde aşağıda belirtilen yer�
lere takılmıştır. Görüntü de�,
netiminde ise filme alınmış
bazı demeçler ve röportajlar
vardır. Bunları denetlemek i�
çin TRT Genel Müdürlüğünden
bir denetçinin kalkıp TV bi�
nasına gelmesi ve filmleri
izlemesi gerekir. Fakat genel
müdürlük denetçilerinin buna
niyeti yoktur. Onun için TRT
Genel Müdür Yardımcısı TV Mü�
dürlüğü'ne bir yazı yazarak,
bu filmlerdeki konuşmaların
metne geçirilmesini ve Genel
Müdürlüğe teslimini ister. E�
ğer dördüncü kademedeki bu de�
netimden de geçerse, her prog�
ram gibi "Gençliğin Kavgası"
da TRT Televizyonu'ndan ya�
yımlanacaktır. Vakat bir be�
şinci denetim kademesi daha
vardır. 0 da her yayım günü
TRT Genel Müdür Yardımcısının
o gün yayımlanacak tüm TV
programlarını bir kez daha
denetlemesi ile oluşur. Söz
konusu tarihlerde bu uygula�
maya yalnız "Gençliğin Kav�
gası" için değil, tüm TV

programları için başvurul�
maktadır.

Fakat "Gençliğin Kavgası" da�
ha üçüncü kademede, yani me�
tin denetiminde engellenmiş�
tir. Bu arada dördüncü dene�
tim kademesinin de uygulan�
ması istenmiş ve yapımcı Adem
Yavuz'un filmde bulunan de�
meçleri ve röportajları kağı�
da geçirmesi ve TRT Genel Mü�
dürlüğüne vermesi öngörülmüş�
tür. Yapımcı Adem Yavuz, ilk
Türk televizyonunun en ciddi
ve titiz programcıları ara�
sındaydı ve söz konusu prog�
ramın yayımlanmasını da bü�
yük bir rrzu ile istiyordu.
Bu nedenle, TRT Genel Müdür�
lüğü 'nün arzusunu yerine ge�
tirmek için kollarını sıvar
ve işe girişir. Fakat o gün�
lerdeki TRT Televizyonu bu�
günkü gibi eleman, para ve
aygıt bakımlarından bolluk
içinde yüzen bir televizyon
değildir. Program ve yönetim
işlerinin başında yalnız bir
amir vardır. Bugünkü gibi a�
dım başında bir müdüre ve şe�
fe rastlanmamaktadır. Bugün
yalnız "Sinekli Bakkal" gibi
bir film dizisine harcanan
parayla, o günlerdeki TRT Te�
levizyonu en az üç ay program
yapmaktadır. Üstelik aygıtla�
rın sayısı, nitelikleri ve
kullanıldığı yerler ve amaç�
lar son derece sınırlıdır.
Dolayısıyla da özellikle prog�
ramcılar olağanüstü gayretler�
le birden fazla işe koşmakta�
dırlar. İşte bu sıkışık çalış�
ma nedeniyle yapımcı Yavuz,
programın film bölümündeki
sesleri zamanında TRT Genel
Müdürlüğüne sunamaz. Bu durum
da TRT Genel Müdür Yardımcı�
sının TV yönetimine kınayıcı
bir yazı göndermesine yol a—
çar.

Aynı Genel Müdürlük "Gençli�
ğin Kavgası" adlı programda�
ki". .. gençler öldürüldü,
zindanlara atıldı", "üniver�
sitelerin, yüksek okulların
halktan uzak olduğu bir ülke�
de, gençlik hareketlerine u�
zak kalmak imkansızdı " ve
"bugün Türkiye'de kişiler ve
bölgeler arasında okuma eşit�
liği farklılığı rakamlarla
ortadadır " gibi cümlelere
takılmış, yine programdaki
"Vietnam pasifikasyon hareka�
tını CİA adına yöneten Korner'
in Türkiye'ye gelişi....,.",
" Taylan Özgür'ü kimin öl�
dürdüğü ortaya çıkarılamadı.

Elektrik Mühendisliği 217 33



ADEM YAVUZ TÖRENLE TOPRAĞA VERİLDİ

Basın Yayın Genel Müdürlüğündeki katafalktan alınan Adem Ya�
vuz'un cenazesi, Anka Ajansı önündeki saygı duruşundan sonra
eskt işyeri olan TRT Televizyonu'na getirildi ve burada da
saygı duruşu yapıldı...

Maltepe Camii'ndeki dini törende Cumhurbaşkanı'm temsilen bir
yaver binbaşı, Senato Başkanı Tekin Arıburun, Millet Meclisi
Başkanı Kemal Güven, Başbakan Bülent Ecevit, Adalet Partisi
Genel Başkanı Süleyman Demirel ve parti yöneticileri, CGP Ge�
nel Başkanı Turhan Feyzioğlu, Milli Savunma Bakanı Hasan Işık,
Turizm ve Tanıtma Bakanı Orhan Birgit, Dışişleri Bakanı Turan
Güneş, Devlet Bakanı İsmail Hakkı Birler, Sanayi ve Teknoloji
Bakanı Abdülkerim Doğru, Adalet Bakanı Şevket Kazan, Maliye
Bakanı Deniz Baykal, Gençlik ve Spor Bakanı Muslihittin Yılmaz
Mete, Senatör ve Milletvekilleri ile başta Adem Yavuz'un eski
İşyeri TRT Genel Müdürü İsmail Cem olmak üzere birçok müste�
şar ve genel nüdür hazır bulunmuştur.

(Günaydın, 28 Ağustos 1974)

Bu tip öldürmelerin arkası gel�
miyordu " cümleleri üzerinde
durmuştu. Fakat bununla birlik�
te, adı geçen pro�gramın kesin�
likle yasaklandığı TRT Genel
Müdür Yardımcısının yazısında
belirtilmiyordu. Çünkü yazı i�
le belirterek böyle bir sorum�
luluk altına girmeyi kimse gö�
ze almak istememişti. Hatta
yardımcının yazısında ek ola�
rak bulunan ve "Gençliğin Kav�
gası"nın yayımını dolaylı o�
larak önlemeye çalışan rapo�
run altında hiç bir denetimci�
nin imzası bile yoktu.

Yapımcı Adem Yavuz bu imzasız
rapora kendi imzasıyla hazır�
ladığı bir başka raporla açık�
ça karşı çıktı. Türkiye'nin
sosyal ve ekonomik ortamı için�
de gençlik hareketlerinin in�
celenmesinin ve bu hareketlere
bir ad konulmasının niçin ge�
rektiğini belirtti ve raporu�
nu şöyle bitirdi: "Biz daha
ad koymayı bırakın, bu hare�
ketlerin doğuşunu, gelişmesi�
ni bile veremiyoruz." TRT Ge�
nel Müdürlüğünün imzasız rapo�
runa açıkça karşı çıkan yapım�
cı Adem Yavuz'un "Gençliğin
Kavgası" adlı programı en so�
nunda TRT Genel Müdür Yardım�
cısının TV yönetimine gönder�
diği el yazısı ile karalanmış
bir notla yayım günü olan 15
Ocak 1970 günü akşam üstü ya�
saklandı. TRT Genel Müdürlüğü
programın yayınını yasaklamak
için resmi bir yazı gönderme�
yi göze alamamıştı. 0 akşam
saat 20.00'de yayımlanacak o�
lan "Gençliğin Kavgası" adlı
programın yerine, "Denizlerde
Mercan Kayalıkları" adlı ya�
bancı kaynaklı bir film koy�

mak zorunda kaldık. Durumu
seyirciye kısa bir açıklama
ile bildirdik.

Hazırlayıcılarının adlarını
koymaktan çekindikleri TRT _
Genel Müdürlüğü raporuna adı�
nı gizlemeden karşı çıkan ya�
pımcı Adem Yavuz'un durumuna
gelince, "Gençliğin Kavgası"
adlı programdan önce ve sonra
aynı çizgide başarılı program�
lar ortaya çıkardı. Hatta "31
Mart Olayı" ile ilgili olarak
hazırladığı TV programı yasak�
lanmadan yayımlandı, ama büyük
tepkiler yarattı. 12 Mart 1971
den sonra Yavuz TRT Televizyo�
nu'ndan ayrılarak, askere git�
ti. Ama dönüşünde TRT'ye alın�
ması yasaklandı. 14 Ekim 1974
seçimlerinden sonraki TRT yö�
netimi de ona görev vermedi.
Adem Yavuz, Kıbrıs'da gözleri
bağlı iken Rum kurşunları ile
yaralandı, Türkiye'ye getiril�
di ve Adana'da öldü. TV haber�
lerinde ondan söz etmek gere�
ğini duyan TRT, kendisini bü�
yük tepki yaratan "31 Mart 0�
layı" adlı programdan bir sah�
ne ile seyircilere gösterdi.

ŞEYH SAİT İSYANI

TRT Televizyonu'nun 12 Mart
Muhtırası'nın verilişine dek
sürdürdüğü dönem içinde ya�
saklanan programların sayısı
bir hayli yüksektir. Fakat
bunlardan bir tanesi daha var
ki, burada üzerinde duramadan
geçemeyiz. Program Şeyh Sait
isyanını inceleyecekti. Ya�
pımcısı Varlık Özmenek'ti.
Özmenek programın metnini ha�
zırladı ve Anadolu'da bir iki
yerde film çekti. Tüm bunlar

TRT Genel Müdürlüğünün beş ka�
demede uyguladığı denetim ka�
demelerinden geçilerek yapıl�
mıştı. Konunun onaylandığına
dair elimizde resmi yazı var�
dı. Fakat daha program ortaya
çıkmadan, birtakım basında e�
leştirilmeye başlandı. Böyle�
ce "Şeyh Sait İsyanı" yayım�
lanmadan eleştirilen ilk prog�
ram oldu herhalde yeryüzünde.
En sonunda TRT Genel Müdürlüğü
yine hiç bir resmi yazı yazma�
dan, bu programın yayımını ya�
sakladı. Fakat olay unutulmadı.
12 Mart 1971'den sonraki dönem
içinde gerek ilk TV yönetici�
ler i , gerekse Adem Yavuz ve
Varlık Özmenek gibi e tk i l i
programcılar hakkında soruş�
turmalar yapılırken, "Şeyh
Sait İsyanı" adlı programın
metni de incelendi. Hatta bir
ara bu metni TV arşivlerinde
bulmak da olanaksızdı. TRT
dışındaki başka çevrelerce
gözden geçirildi. Şimdi yeri�
ne konup kanmadığı bilinmez.
Bu arada Varlık Özmenek1in de
12 Mart'tan sonraki durumu
hakkında bilgi verelim. Özme�
nek askerliğini yapmış olduğu
için TRT'den ayrılması söz ko�
nusu değildi. 0 halde çarkla�
rı başka türlü çalıştırmak ge�
rekiyordu. TRT'nin yangın yö�
netme ligindeki güvenlikle i l �
gi l i bir maddeden yararlana�
rak Özmenek'in işine son ve�
r i ld i .

BORAKS ÜZERİNE DÖNEN
DOLAPLAR

Yine işine son verilmiş olan
bir başka programcı, Melih
Aşik, boraks konusuna önem
verdi. Programın konusunu TRT
Genel Müdürlüğüne onaylatt ık.
Melih Aşık, boraks konusu üze�
rinde araştırma yapmak ve film
çekmek üzere ç e ş i t l i gezilere
ç ı k t ı , konuyu enine boyuna in�
celedi. Türkiye'de boraks ko�
nusunda dönen dolapların iç
yüzünü a r a ş t ı r d ı . Dönüşünde,
ortaya her bakımdan b a ş a r ı l ı
b i r program ç ı k t ı . Fakat 12
Mart'tan önceki özerk TRT'nin
baş y ö n e t i c i l e r i bu programın
yayınlanmasını önledi ler . 12
Mart Hükümetleri sırasında ise
madenlerin mi l l i le ş t i rmes i söz
konusu ediliyordu. TRT'deki bo�
raks programının var l ığ ı i l g i �
l i l e r e b i l d i r i l d i . Fakat Melih
Aşık'in boraks programını ya�
yımlamak yine mümkün olamadı.

TRT Televizyonu'nun deneme ya�
yım döneminin belki de en son

34 Elektrik Mühendisliği 21 7



yasağına 31 Aralık 1970 gecesi
rastladık. Yapımcı Tunca Yön�
der "Yeni bir Dünya İstiyorum"
adlı dört beş dakikalık bir
film hazırlamıştı. Filmde kü�
çük bir çocuk patlayan bomba�
lar altında oraya buraya koşu�
yor ve en sonunda tüm bu sorun�
lardan yoksun bir dünya istedi�
ğini dile getiriyordu. Film ye�
ni yıla girildikten hemen son�
ra yayımlanacaktı ve o akşam
yayıma başlarken program lis�
tesini veren spiker tarafından
da böyle bir filmin TV yayımın�
da yer alacağı belirtilmişti.
Fakat "Yeni Bir Dünya İstiyo�
rum" yayımlanmadı. Çünkü daha
erken bir saatte o akşamki ya�
yımları gözden geçiren yöneti�
ciler böyle bir filmin göste�
r 4. İme s ini uygun bulmadılar.
Böylece de ilk kez bir film,
TV yayımı başladıktan sonra,
yasaklanıyordu. Yapımcı Tunca
Yönder'in durumuna gelince,
TRT'nin dışında kalmak zorunda
bırakılmış, fakat bugünkü TV
yönetimi onun bir iki TV prog�
ramını dışardan hazırlamasına
izin vermiştir.

PROGRAMCILARIN ADLARI
YASAKLANIYOR

12 Mart'tan sonra TRT yönetimi
sık sık programsız kalıyor ve
eskiden yayımlanmış, ama sakın�
calı (!) sayılmayan bazı prog�
ramları yinelemek yoluna gidi�
yordu. Bu programlardan beş al�
tı tanesi Adem Yavuz, Melih A�
şık, Varlık Özmenek, Koray Düz�
gören gibi programcılar tarafın�
dan hazırlanmıştı. TRT yönetimi
bu programları ikinci kez ya�
yımlamadan edemeyecekti. Çünkü
elinde başka program yoktu. A�
ma söz konusu programların ha�
zırlayıcılarının tümü TRT'nin
yangın yönetmeliğinin güvenlik
maddesine uygun olarak Kurum'
dan çıkarılmışlardı. Acaba ne
yapmak gerekirdi? Derhal prog�
ramcıların adları filmlerden
çıkarıldı ve programlar bir
kez daha TV yayımlarında göste�
rilerek program fukaralığından
kıvranan TV yönetiminin açığı
kapatıldı. Bu programlardan
biri "Silifke Folkloru" adını
taşıyordu ve Adem Yavuz tara�
fından hazırlanmıştı, ikinci
gösterilişi ile TRT Televizyo�
nu'na büyük ilgi çekti. Çünkü
programın ikinci kez gösteril�
diği günlerde, televizyonun ya�
yım alanı genişlemiş ve TV da�
ha büyük bir seyirci kitlesi
toplamıştı.

PROGRAM MÜDÜRLÜĞÜ
Sayı:083�2�0/8�5/435
Konu:Yasaklanan türküler Hk.

28.4.1972

Ö N E M L İ

Genel Müdür Program ve Haber Yardımcılığının 25.4.1972

gün ve 063/994 sayılı yazıları sureti aşağıda çıkarılmıştır.

Gereğini önemle rica ederim.

YEKTA ŞENSOY
PROGRAM MÜDÜRÜ

Merk. Prog. Dal. Bşk.

Sayı:083�51/994

Konu: Yurttan seslerde okunan

türkü sözleri hk. 25.4.1972

ANKARA RADYOSU MÜDÜRLÜSÜNE

ÎLGl: 15.4.1972 gün ve 083�2�0/0�7/356 sayılı yazınız.

Radyonuz Yurttan Sesler korusunca söylenen ve sakıncalı

olabileceği düşünülen Türkü sözlerinin ve buna benzer olanların

bugünkü ortan göz önüne alındığında programlara konulmamasında

yarar vardır.

Bilindiği gibi konu yalnız radyonuzu ilgilendiren bir konu

değildir. Kısa zaman içinde kurulacak Repertuar Kurulları aracı�

lığıyla Radyoların tüm repertuarları gözden geçirilecek ve sakın�

calı parçalar ayıklanacaktır.

Bilgilerinizi ve gereğini rica ederim.

ŞEMSETTİN GÖNENÇ

PROGRAM VE HABER YARDIMCISI

TRT GENEL MÜDÜRÜ A.

Yukarıdaki yazının ekinde gönderilen 54 türkülük listeden
yalnızca birkaç örneği aşağıda veriyoruz.

Duman almış mezarımın üstünü
Kömür gözlüm bilmem bana küstü mü
Yeşil olur polislerin şeridi
Yüreğimde yağ kalmadı eridi

Çıktım kozanın dağına
Karı dizleyi dizleyi
Yaralarım göz göz oldu
Cerrah gözleyi gözleyi

Suda balık yan gider
Açma yarem kan gider
Buna tabib neylesin
Ecel gelmiş can gider

İhtiyatlar silah çatmış yolun üstüne
Nazlı yarim gelivermiş sol dizin üstüne

Sarı zeybek şu dağlara yaslanır
Mahpusane içinde mermerden direk Yağmur yağar silahları ıslanır
Kimimiz on beşlik kimimiz kürek Yazık oldu telli doru şanına
İdam cezasına dayanmaz yürek Eğil bir bak mor cepkenin kanına

YASAKLANAN YALNIZ
PROGRAMCI ADI MI?
12 Mart'tan sonraki dönem için�
de özellikle radyo yayımların�
da yasaklanan adlardan biri de
"Mustafa Kemal"dir. Kurtuluş
Savaşı ve bu savaşı izleyen
günlerde yazılmış olan belge�
ler bile radyodaki programlar�
da okunduğu zaman, imza ola�
rak "Atatürk" adı kullanılmış�

tır. Fakat Atatürk'le ilgili
en büyük yasaklardan birine
TRT Televizyonu'nda rastlamış�
tık. 10 Kasım 1970 için TV
programları planlanırken, Ata�
türk'ün konuşmalarından birin�
den esinlenerek "Ordularının
Selamı" adlı bir program dü�
şündük. Bu programda "Atatürk1

ün Orduları" olarak Silahlı
Kuvvetlerimiz, gençlik, işçi�

Blektrik Mühendisliği 217 35



lerimiz, köylülerimiz ve tüm
çalışanlar arasında röportaj�
lar yapılacak ve genel durum
1970 yılının koşulları altın�
da incelenecekti. Fakat TRT
Genel Müdürlüğü bu programı
derhal yazdığı bir yazı i le
yasakladı ve bu yazıda da Ata�
türk'ü "sadece bir ölü olarak"
anmamızı istedi. Uç dört gün
sonra da bu satırların yazarı
görevinden alındı. Ve 10 Kasım
1970'de de Atatürk gerçekten
"bir ölü olarak" anıldı, öyle
de anılmaya devam ediyor.

12 Mart dönemi, TRT içinde en
çok kültürel yayımları biçti.
Ne denli i l er ic i yazar, sanatçı
ve yaratıcı varsa, radyo ve
TVprogramlarına alınmadı. Hat�
ta 1971 Mayıs'ında Devlet Ti�
yatrosu Sanatçısı Kerim Afşar'
in Sait Faik'le i l g i l i program
yapması bile yasaklandı. Aynı
sanatçının 1972'de Ahmet Arif
in ş i ir lerini okuması önlendi.
Bu örneklerin sayılarını art�
tırmak mümkündür.

YÜZEYSEL YASAKLAR

Her faşist dönemde olduğu gibi,
12 Mart döneminde de radyoda
ve televizyonda yüzeyde kalan
bazı yasaklarla sözde ahlâk

korunmaya çalışılmıştır. Bazı
müzik programları kaldırılmış,
reklamlardaki "Lambayı aç kız,
oh de de aç kız" gibi şarkıla�
rın yayımına izin verilmemiş,
ayıp sözleri kapsadığı ileriye
sürülen halk türküleri yasak�
lanmıştır. Bu arada toplumsal
konulara ya da noktalara deği�
nen parçaların da önlendiği gö�
rülmüştür.

Daha sonra da uzun saçlı ve bı�
yıklı sanatçıların ekrana çık�
maması sağlandı. Fakat bu ya�
saklama kararı da yukardakiler
gibi geçerli olamamıştı. Çünkü
yasaklama kararından bir süre
sonra, özellikle şov ve hafif
müzik programları için kısa
saçlı ve bıyıklı sanatçı bula�
mayan TRT Televizyonu büyük
zorluklarla karşılaştı. Ama
buna karşın, 7 Şubat 1973 ta�
rihli Hürriyet gazetesinden
öğrendiğimize göre "TRT'nin
Arı Stüdyosunda Cumartesi Ge�
cesi Eğlence Programı çekimi
sırasında TRT Genel Müdürü ani
bir kravat teftişi yapıverince,
haftalar önce parayla davetiye
satın alan spor kıyafetli se�
yirciler içeriye alınmamış, he�
le kravatsız TRT görevlileri
aniden ortadan kaybolmuşlar�
dır."

GEVŞEME BAŞLIYOR

14 Ekim 1973 seçimlerinden son�
ra TRT'nin denetiminde de bel�
li bir gevşemenin başladığı
görülür. Fakat elbette bu, ye�
terli bir ortama ulaşıldığını
müjdeleyen bir davranış sayıl�
maz. Çünkü TRT çok daha rahat
davranma olanaklarına sahip
olmakla beraber, bu olanakları
kullanmaktan çekinmektedir. A�
ma TRT Televizyonu'nun ikinci
yıldönümü olan 31 Ocak 1969'da
ilk kez bir TV programına çı�
karılan Ruhi Su hiç olmazsa i�
çinde bulunduğumuz dönemde TRT
Televizyonu'nda rahatça prog�
ram yapabilmektedir. Ama yine
şu soru sorulmalıdır: Aynı ra�
hatlık bir Can Yücel ya da Ba�
laban için de var mıdır? Şubat
1974*te TRT Televizyonu'nda "50
Yılda Türk Şiiri" adlı program�
da Fazıl Hüsnü Dağlarca'dan,
Melih Cevdet Anday'dan ve hat�
ta Nazım Hikmet'ten söz edil�
memesi gerçeği yukardaki soru
yanıtını oluşturur.

12 Mart döneminin başında, TRT'
nin 1970'de açtığı yarışmalar�
da ödül alan filmlerin pek ço�
ğunun da televizyonda gösteril�
mesi yasaklanmıştı. Bu filmle�*
cin şimdi de ekranlara çıkarıl�
maması TRT'nin rahatlıkla prog�
ram hazırlayamadığını mı göste�
riyor acaba? Ayrıca Yılmaz Gü�
ney 'in Yumurtalık'ta başına
gelenlerden sonra, TRT'nin da�
ha önceden yapılan anlaşmaya
uymayarak ünlü filmcinin "Umut"
adlı filmini TV yayımından kal�
dırması da bugünkü anlayışı
bir başka açıdan ortaya koy�
maktadır.

SONUÇ

TRT Televizyonu'ndaki yasakla�
rı 1968'den bugüne dek gözden
geçirirsek, elbette bu yazıda
kısaca belirtilen örneklerle
yetinemeyiz. Ne var ki burada
Üzerinde durduğunuz yasaklar
son 6 y ı l içinde tek yayım ku�
ruluşumuz olan TRT'nin geçirdi�
ği evreler hakkında biraz da
olsa bir fikir verebilmektedii
sanırız.

Bütün bu evreler boyunca (ve
bugün de) TRT'ye hakim olan an�
layışın Türkiye'nin sosyal ve
ekonomik sorunları i le i l g i l i
olduğu bir gerçektir. îşte bu
noktaya dikkatleri çekebildik�
•e, amacımıza biraz yaklaşmış
oluruz.

36 Elektrik Mühendisliği 217


