
TİM İM' İŞGALİN

güney gönenç

TRT'de 30 Mayıs 1975'de başlayan
işgal 760'inci gününü doldurdu.
tki buçuk yıldan beri baskı,
terör, sayısız "faili meçhul"
cinayet içinde bunalan ülkede
iktidarın en belirli, en etkin
Anayasa çiğneme eylemi TRT1deki
işgaldir. Anayasa'nın�her nasılsa
1971 "operasyonu"ndan sağlam
kurtulabilmiş� 132'nci maddesi
çok açık: "Yasama ve yürütme or�
ganları ile idare, mahkeme karar�
larına uymak zorundadır; bu or�
ganlar ve idare, mahkeme karar�
larını hiç bir surette değişti�
remez ve bunların yerine getiril�
mesini geciktiremez." Ve Türk
Ceza Yasası'nın 146'ncı maddesi
de biliniyor. Bu hüküm mahkeme
kararlarını uygulamayarak TRT'yi
760 gündür işgal altında tutan�
lar ve tutturanlar için de ergeç
uygulanacaktır. Bir de 121'inci
maddesi var Anayasa'nın: "Her tür�
lü radyo ve televizyon yayınları
tarafsızlık esaslarına göre
yapılır" diyor. 760 gün boyunca
her gün en azından 50 kez tebdil
ve tağyir edildi. Bunun hesabı
da �yakın gelecekte olmasa bile�
mutlaka sorulacak.
TRT'nin son yasal genel müdürü
İsmail Cem 16 Mayıs 1975 günü
Demirel Hükümeti'nin bir ka�
rarnamesiyle görevinden alındı,
yerine Nevzat Yalçıntaş atandı.
Hem Cem'in görevden alınması, hem
de Yalçıntaş'm atanması Danış�
tay Dava Daireleri Kurulu'nca
30 Mayıs 1975'te durduruldu.
Durdurma kararının taraflara
bildirilmesinden sonra göreve
giden İsmail Cem'in Genel Mü�
dürlüğe girmesi yeni yönetimin
koridor zorbalarınca engellendi.
Danıştay Dava Daireleri Kurulu
Cem'in görevden alınması ve Yal�
çıntaş 'm atanmasını 9 Ocdcl976'da

Güney Gönenç, Y.Prof .Dr., ODTÜ

kesinlikle iptal etti. Makamı 30
Mayıs'tan beri fiilen işgal eden
Yalçıntaş'm istifasıyla "boşa�
lan" TRT Genel Müdürlüğünü bu kez
19 Ocak 1976'da Şaban Karataş
atandı. Cumhurbaşkanı'nın
bu atama kararnamesini im�
zalaması çeşitli çevrelerce
ağır biçimde kınandı. Örneğin
Muammer Aksoy şöyle diyordu,
"ismail Cem'in görevden uzak�
laştırılmasına ilişkin karar�
namenin yürütülmesini önce
durduran, sonra da iptal eden
Danıştay kararları varken,...
TRT Genel Müdürlüğüne başka bir
kişinin atanmasını öngören bir
kararnameyi sayın Cumhurbaş�
kanı imzalayamaz. İmzalarsa bu
kararname hukuka aykırı ve sa�
kat olur. Anayasa'nın 132'nci
maddesi gereğince her makam
gibi sayın Cumhurbaşkanı da
mahkeme kararlarına saygı
göstermekle zorunludur".
Bülent Ecevit'in sayın Cumhur�
başkanının davranışına ilişkin
sözleri de şöyleydi: "Bir Cumhur�
başkanının tarafsızlıktan uzak�
laşmasından da daha ağır bir du�
rum hukuk devleti kurallarıyla,
Anayasa kuruluşlarıyla ve hele
Yüksek Mahkeme kararlarıyla ters
düşme s i di r... Türkiye * de demok�
ratik hukuk devleti, üstelik ne
yazık ki bu kez sayın Cumhurbaş�
kanının elinden bir darbe daha
yemiştir". Danıştay 13 Şubat
1976'da Karataş'in atama işlemi
hakkında yürütmeyi durdurdu; 17
Aralık 1976'da da atama işlemini
iptal etti. İşgal sürdürüldü.
TRT'de bugünkü faşist işgalin ön
hazırlığı 12 Mart döneminde ger�
çekleştirildi. Anayasa'nın 121'in�
ci maddesinde yer alan TRT'nin
özerkliği ilkesi Meclis'te ve
senato1da bütün partilerin elbir�
liğiyle kaldırıldı, TRT yasası
yine bütün partilerin elbirliğiy�

le değiştirildi. Böylece TRT'nin
egemen sınıfın güdümüne sokulması
için yol açıldı. Sonunda, TRT,
yukarda özetlediğimiz biçimde
faşist bir kliğin işgali altına
girdi. İki yılı aşkın bir süre�
dir TRT'nin tüm namuslu çalışan�
ları kıyım, sürülme, işten atıl�
ma tehdidi altında. Pek çoğu
işten atıldı, sürüldü. Danış�
tay'ın bütün bu haksız ve ya�
sadışı işlemleri durduran, iptal
eden kararları uygulanmıyor.
Bütün bu baskı ve teröre karşın
TRT çalışanları zorbalığa yiğitçe
direndiler, direniyorlar. DİSK
Yeni Haber�lş, TÜTED, TÜMDER ve
TMMOB birlikte düzenledikleri
forumlarla, açık oturumlarla,
imza kampanyaları ve kamuoyu
duyurularıyla bu direnişi ör�
gütlediler; TÖBDER, TÜMÖD,TÜr

MAS ve EMO gibi kuruluşlar bu
direnişi sürekli desteklediler.
Bu direnme, TRT çalışanlarının
hasırladığı TRT DOSYASI'nda
belirttikleri gibi, yasalara bir
başkaldırı değil, tam tersine,
yasal düzene kastedenlere bir
karşı koyma; düpedüz Anayasa1yi
tağyir, tebdil ve ilga'ya teşeb�
büs edenlere karşı bir direnme.

İŞGAL DÖNEMİNDE HABERLER

TRT, tarafsız olması gereken bir
kamu kuruluşu olarak, haber ya�
yınlarında doğruluk, tarafsızlık
ve çabukluk gibi temel ilkeleri
gözetmede en büyük titizliği
göstermek ve güvenilirlik sağla~
mak zorundadır. Oysa işgalci
yönetim haber yayınlarını bu
ilkelerin tam tersine bir uygu�
lama içinde hazır1ayagelmiş,
hemen her gün siyasal hesaplar
uğruna eşi görülmemiş bir sorum�
suzluk içinde olmuştur. Aşağı�
da bu partizanlık ve sorumsuzluk

272
ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246�247



uygulamasının birkaç örneğini
sıralıyoruz.

1. TRT Haber Merkezi eski dönem�
lerde de herhangi bir siyasal
partinin yada kişinin görüşüne
ve savma katıldığı gibi bir
izlenim yaratmamak için, özel�
likle demeçlerle ilgili haberle�
rinde "ileriye sürdü" yada
"iddia etti" gibi kalıplar
kullanır ve bunlara gereksiz
durumlarda da �özellikle� yer
vererek demeç sahiplerinin iz�
leyicilerce yanlış anlaşılma�
sına yol açardı. İşgal dönemin�
de TRT Haber Merkezi bu yolu
hemen her gün sömürmeye baş�
ladı. Örneğin bir kentte bir
muhalefet partisinin toplan�
tısına katılanlara ateş açıldı�
ğı yolundaki haber "... ateş
açıldığı iddia edildi" biçimin�
de veriliyor ve radyo ve TV
izleyicilerine "Bu parti, üyele�
rine ateş açıldığını söylüyor,
ama siz yine de buna inanmayın"
demeye getiriliyordu. Yine TRT
haber bültenlerinden alınan şu
örnekte "öne sürdü" sözcükleri�
nin nasıl amaçlı kullanıldığı
açıkça görülüyor: "Orgeneral
İrfan Özaydmlı, Korgeneral Ce�
mal Engin'in Hava Kuvvetleri
Komutanlığına atanmasıyla, Hava
Kuvvetleri Komutanlığının Korge�
neral rütbesine indirildiğini
öne sürdü".

"iddia etti", "iddialarına ekle�
di", "öne sürdü" gibi kalıpların
demeçlerdeki anlamları saptırmak
yönünde akıl almaz biçimde sömü�
rülmesinin artık gündelik hale
gelen örneklerine 5 Haziran 1977
seçimlerinden önceki "siyasi
parti haberleri"nde her gün
tanık olundu.

2. TRT'nin yabancı ülke dev�
let adamları hakkında kimi
niteleyici sözcükler kullanması
eskidenberi görülürdü. Örneğin
hiçbir zaman "ABD'nin kapitalist
başkanı Nixon" denmezken, her
nedense, Ailende'den hep "Şili'�
nin marksist devlet başkanı
Ailende" diye söz edilirdi.
Ecevit'in Bulgaristan ve Romanya
gezilerinde olduğu gibi, Libya
gezisinde de bu yöntem sömürüldü
Ecevit'in o sırada Libya'da
bulunan Angola Başbakanı ile
görüşmesi haber bültenlerinde
"CHP Genel Başkanı Bülent Ece�
vit Angola'nın marksist eğilimli
Başbakanı Lopo de Nascimento
ile görüştü " biçiminde
verildi.

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 346 �247

3. Yurt dışındaki en olur olmaz
mitingleri, toplantıları, defile�
leri; yurt içinde adı sanı du�
yulmamış tabela derneklerinin
10�15 kişilik toplantılarıni
ayrıntılarıyla �TV'de görüntü�
lü olarak� veren TRT, 13
Mart 1976'da Ankara'da yapılan
ve 50 000 kişinin katıldığı
faşist baskıları ve kıyımları
protesto yürüyüşüne ilişkin tek
sözcüklük haber vermedi.

4. Öğrenci olaylarını TRT'nin
veriş biçimi de yanlılığın
en belirgin örneklerini oluş�
turdu. Cem döneminde de koman�
do baskınlarıyla ortaya çıkan
olaylar "karşıt görüşlü öğren�
ciler çatıştı" biçiminde veri�
lirdi, işgal döneminde bu "tek�
nik" olabildiğince sömürüldü.
Bu durum o denli günlük yayın
politikası yapıldı ki bu konuda
herhangi bir örnek vermeğe hiç
gerek yok.

5. Kimi zaman da TRT Haber
Merkezi'nin biraz geç "uyandığı"
gözleniyor. Örneğin 8 Nisan 1976
da SBF'de öldürülen Hakan Yur�
dakuler ve iki öğrenciyle ilgili
haber radyoların 19 bülteninde
verilirken üç öğrencinin de
"öldürüldükleri" belirtildi.
Oysa aynı akşamki TV haber
bülteninde değişiklik yapıldı ve
üç öğrenciden "öldüler" diye söz
edildi. 1977 Şubat'ında
ODTÜ'de rektörlüğe atanan

Hasan Tan1in derhal görevden
ayrılmasını isteyen öğretim
üyeleri duyurusu radyolarda
19 bülteninde "622 öğretim
üyesi imzaladıkları duyuruda.."
biçiminde verilmişken 20 TV
haberlerinde "bazı öğretim üye�
lerinin imzaladığı duyuruda... "
biçimine sokuldu. Sonradan bu
değişikliğin Hasan Tan'in te�
lefonu üzerine yapılmış oldu�
ğu anlaşıldı.

6. CHP ve TBP dışındaki tüm
sol partiler TRT'ce yok sayıla�
geldi, bu partilere ilişkin
haberlere ve demeçlere hiç
yer verilmedi. CHP, DP ve TBP ile
ilgili haberler de genellikle
kısıtlanmış, özü çarpıtılmış, kı�
sacası bir "haber karikatürü"
biçimine sokulmuş olarak veril�
di. Örneğin DP yetkilisinin bir
demecinin hükümete çatan bölü�
münün Haber Dairesi Başkanı
Hami Tezkan'm emriyle çıkarılıp
yalnızca CHP'ye yada başka sol
partilere çatan bölümünün veril�
mesi olağan oldu,

7. TRT haber yayınlarında uyulma�
sı gereken başlıca zorunluklar�
dan biri de haberlerde kaynak
gösterilmesi ve bu haber kay�
naklarının yasal, güvenilir ve
dürüst olmasıdır. Bunların dı�
şında meşru olmayan özel ve
kişisel istihbarata,söylenti
ve uydurmalara dayanan haber�
lerin verilemeyeceği apaçık or�
tadadır. Oysa, Karataş Yönetimi
bu ilkeleri de alabildiğine
çiğnedi, muhabirleri ne ol�

Turhan Selçuk, Cumhuriyet

2 73



duğu ve nereden geldiği belir�
siz metinlerden haber yazmaya
zorladı. Dürüst ve görevinin
gereğini yapmak isteyen muhabir�
ler bir haberde meşru kayna�
ğın gösterilmesinin zorunlu ol�
duğunu belirttiklerinde de Ka�
rataş'ın yöneticileri, kaynak
olarak kendilerini gösterdiler
ve haberi zorla yayınlattılar.
Haber vermedeki bu kasıtlı so�
rumsuzluğun belirgin bir ör�
neği de Cemiloğlu olayında
görüldü. Karataş Yönetimi,
kesinlikle haber kaynağı sa�
yılamayacak bir kişiden edin�
diği bilgiye, daha doğrusu
söylentiye dayanarak, Cemil�
oğlu'nun ölüm haberini ver�
miş ve bu habere daha sonra da
çeşitli vesilelerle pek çok kez
haber bültenlerinde geniş yer
ayırmıştı. Ancak, daha sonra
Cemiloğlu'nun ölmediği haberi
gelince, vermek için sağlam,
güvenilir ve kesin kaynak ola�
rak kabul edilen ajanslardan
birinin haberiyle yetinilmedi.
Normalin dışında olarak tüm
ajansların teker teker olayı
doğrulaması beklendi.

8. Bilindiği gibi Başbakan ve pek
çok bakanı sık sık "devletin
ürettiği hiçbir mala zam yapıl�
mayacaktır" biçiminde neredeyse
yeminli demeçler verirler. Bu
demeçlerin hemen arkasından da
zam haberleri birbirini izler.
Durumun komikliğini gözlerden
saklamak için çabalayan, ikti�
darı korumayı amaç edinen bir
TRT, zam haberlerini elbette
garip formüllerle önemsizleş�
tirerek, en gizleyici ve en az
ürkütücü biçimde verecekti.
Örneğin, çaya yapılan zam ola�
yında olduğu gibi, "Made in MC"
denilecek bir formülle, zam,
"kalite ayarlaması" olarak su�
nuldu. Bir fiyat artışı haberi�
nin en önemli öğesi olan eski
fiyat ise bu haberlerde yer
almadı. TRT dinleyici ve izleyi�
cileri örneğin, Portland çimen�
tosunun bundan böyle kaça satı�
lacağını öğrenirken, düne kadar
ödenen fiyattan ne kadar fazls
ödeneceğini bilmek olanağından
ustaca yoksun bırakıldı.

9. Haber merkezi yöneticilerinin
hükümetle organik bağları ol�
duğu Yahya Demirel olayında
iyice ortaya çıktı. Yahya
Demirel hakkında tutuklama ka�
rarı verildiğinde ve aranması�
na başlandığında, TRT bu konu�
yu görmezlikten geldi. Oysa,

Yahya Demirel'in Ereğli'de
ortaya çıkıp teslim olmasından
yaklaşık on saat önce TRT Ekibi
(iki kameraman, bir muhabir)
içlerine doğmuşcasına hareket
etmiş ve zamanında Ereğli'de
hazır bulunmuştu. Yahya Demirel'
in İzmir'de, Edirne'de olduğu
yolundaki haberler basında
yer alırken, ne zaman ortaya
çıkacağı da kesin olarak bilin�
mezken, TRT'nin bu davranışını
"telepatiyle" yada "uzak görüş�
lülükle" açıklama olanağı olma�
sa gerektir. Yeğen Demirel'in
hapishaneden kefaletle çıkışın�
da da TRT bu olayı, mutlu aile
fotoğraflarını yayınlayarak
kutladı. Bu kutlamaya, Yahya
Demirel'in avukatı da ekrandan
ve mikrofonlardan yayınlanan
demeciyle katıldı. Üstelik mah�
keme devam ederken...

Karataş'm habercileri, Yahya
Demirel'i "beraat" ettirirken,
Orgeneral Alpkaya'yı, olayla
ilgili ilk haberde (18 Şubat
saat 17 bülteni) peşinen "mah�
kum" etmişti. Haberde tek ek�
sik yön, Alpkaya'ya kaç yıl ce�
za verileceği olmuştu.

10. TRT,dış haberleri de sürekli
olarak işine geldiği biçimde
değiştirmekte hiçbir sakınca
görmedi. Üç örnek vermekle ye�
tinelim. TRT genellikle dış
haberleri BBC radyosunu din�
leyerek alır ve (kaynak da
belirtmeden) aynen yayımlar.
Bu uygulama yıllardır sürdürül�
mektedir. İşgal yönetiminin
uygulamasına bir örnek verelim:
28 Nisan 1977, TRT: "Bhutto
kendisini iktidardan düşürmek
isteyenlerin arkasında bir
yabancı devletin bulunduğunu
belirtmişse de isim vermemiş�
tir". Aynı gün, BBC: "Bhutto
kendisini iktidardan düşürmek
isteyenlerin arkasında bir ya�
bancı devletin bulunduğunu
belirtmiştir. Bhutto, bu devle�
tin adını vermemekle birlikte,
'Vietnam Savaşını kaybeden
süpe�r devlet' deyimini kullana�
rak ABD'yi kasdettiğini açıkça
belli etmiştir".

Bir başka örnek de 1976 Nisan'�
ında İsrail işgali altındaki
Arap topraklarından Şeria
Irmağı batısındaki belediye
seçimlerine ilişkin. Bu seçim�
lerde Filistin Kurtuluş Örgütü
yanlısı ve komünist adayların
büyük başarı kazandıklarına
ilişkin haber Türk Halkına yal�
nızca "Filistin Kurtuluş

Teşkilatı taraftarı adayların
kazandığı" şeklinde yansıtıldı.

Son yılların en güncel dış
olayı olan Lübnan konusu ise,
TRT Haber Merkezi yöneticilerin:
gülünç durumlara düşürdü. Basın�
da sık sık yer alan ve eleş�
tirilen bu aşırı çarpıtmalar,
Türk Halkını, müslümanların
solcu yada solcuların müslüman
olabileceği gibi bir kanı edin�
mek "felaketinden" korumayı amaç�
lamaktaydı .

11. Cumhurbaşkanı Korutürk'ün
2 7 Mayıs 1976 günkü demecini
eleştiren gerici bir bildiri,
TRT haber bültenlerinde "105 im�
zalı" olduğu belirtilerek uzun
uzun yayımlandı. Tüm Öğretim
Üyeleri Derneği 16 Haziran 1976'
da adı geçen bildirinin üç�beş
kişi tarafından düzenlendiğinin
anlaşıldığını, bunu 105 imzalı
imiş gibi yayımlayan TRT'nin
sorumlu olduğunu açıkladı. Bildi
riyi düzenlediği anlaşılan

Doç�Dr. Hacıeminoğlu da imza�
ları tamamlayamamış olduğunu
açıkladı. Böylece TRT'nin,
işine gelen bu bildiriye
"105 imzalı" diye hemen yer
verdiği anlaşıldı. TRT'nin
ilerici kuruluşların bildiri�
lerini yayımlamakta gösterdiği
direnç ve güçlükler gözönünde
tutulursa, bu habere bu biçimde
yer vermesi ağır bir suç oluş�
turmaktaydı. Üstelik TRT Ankara'
da 1137 ilerici öğretim üyesi
ve yardımcısının imzaladığı
karşı bildiriyi imza sayısını
belirtmeden haber bültenlerinde
geçiştirerek bir başka yanlılık
örneği daha verdi.

12. "Haber yayınlarında taraf�
sızlığı sağlama" uydurma gerek�
çesine dayanarak siyasi parti�
lere ilişkin haberler, bülten�
lerin sonunda ve partilere
aşağı yukarı eşit süre ayrıla�
rak veriliyordu. Oysa, MC'nin
icraatı, MC'ci parti başkanla�
rının demeçleri bültenin ilk
bölümünde uzun uzun yayımlan�
makta; sonra MC partileri,

CHP (ve kısmen TBP) ile bir�
likte yeniden "eşit süreli"
sıraya girmekte idiler. Bu
"dahiyane" buluşla haber
yayınları tam anlamıyla"MC'nin
sesi" haline getirildi. Soldaki
öteki partilere ise hiçbir şe�
kilde yer verilmediğini yukar�
da belirtmiştik. Karataş'm
"çağdaş habercilik yapılabil�
mesi ve tarafsızlığın sağlan�
ması" (!) amacıyla Ekim 1976'da

274 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �24 7



hükümet yetkililerine ve kimi

parti başkanlarına gönderdiği

mektup büyük tepkiler uyandır�

masaydı ve Karataş "çağdaş"

haberciliğini uygulama olanağı�

nı bulsaydı, TRT'de MC dışında�

ki ses sıfıra inmiş olacaktı.

13. Son örnek olarak çok yakın

geçmişe ilişkin olduğu için

belleklerde taze olan TRT'nin

Niksar, Şiran olaylarını, 6

Haziran seçim sonuçlarını veriş

biçimini yalnızca anmakla yetine�

lim. Şaban Karataş TRT binasın�

dan çıkartıldıktan sonra da

varlıklarını sürdüren Haber

Dairesi işgalcilerinin Ecevit

Hükümeti kurulduktan sonraki

habercilik uygulaması da

gözler önünde.

RADYOLARDA İŞGAL

İşgal yönetiminin radyolara

uyguladığı baskılar da tele�

vizyondaki ve öteki birim�

lerdeki uygulamalardan pek

faklı olmadı. Radyolarda ar�

tık toplumun sorunlarına deği�

nen hiç bir program denetim�

den geçmemektedir, yada öylesi�

ne kısıtlanarak ve çarpıtıla�

rak geçmektedir ki, ortaya

çıkan programı, programcısı

bile tanıyamamaktadır.

1976 Mart'mda Koordinasyon

Kurulu toplandı ve yaz döne�

minde yayımlanacak radyo prog�

ramlarının taslakları üzerin�

de görüştü, tartıştı, yeni

program önerilerini gözden

geçirdi. İşgalci TRT yönetimi�

nin görüşlerine en ufak bir ay�

kırılık gösteren program öneri�

leri, üzerinde fazlaca durul�

madan reddedildi. İki örnek

ve re 1 im:

"Gökler Kararmasın". 3u, savaşa

karşı bir program önerişiydi.

Özellikle iki dünya savaşının,

bunun dışında, öteki savaşla�

rın insanlığa getirdiği acılar,

eziklikler söz konusu edilecek

ve bu acılar, onları yaratan�

larıyla, sürdürenleriyle, so�

nuçları ve örnekleriyle belge�

lendirilecekti. Reddedildi.

"Çağımızı Yaratanlar". İnsanlığın

ilk gününden başlayarak, yaşadı�

ğı döneme damgasını basmış

ve insanlığın bugüne gelmesini

sağlamış kişileri anlatan bir

program olacaktı. Hitler'den

Mussolini'ye, Eisenhower'den

Stalin'e, Einstein'den Picas�

so'ya kadar devlet adamı, dü�

şünür ve sanatçı olarak çağımı�

zı yaratan her insan bu prog�

ramda yer alacaktı. Bu program

önerisi de reddedildi. Red ne�

deni: Programların objektif bir

biçimde işlenemeyecekleri

endişesi. Oysa, her iki progra�

mın yapımcıları da o güne kadar

çok başarılı örnekler vermiş

programcılardı.

Programların reddinden amaçla�

nan ne?

1� Sözde "zararlı, halkı ifsat

edici, kafasını bulandırıcı"

programlardan dinleyici ve se�

yirciyi korumak, "komünist"

diye niteledikleri programcıla�

rın fırsat bulmasına engel ol�

mak,

2� Programları reddedilen prog�

ramcıların boş oturmaması için

"yukarı"dan verilecek emirle

ve tabii kendi amaçlarına uygun,

kendi çizdikleri sınırlar

içinde kalacak programlar yap�

tırmak olanağına kavuşmak,

3� Belirli bir süre içinde üç

kez önerisi reddedilen program�

cının elinden programcılığını

alarak, istemedikleri kişiyi

saf dışı bırakmak. Burada şunu

da belirtelim,yasa yada yönet�

meliklerde böyle bir hüküm yok.

Şimdiye kadar böyle bir şey de

yapılmamış, yapılamaz da. Ancak

bu,bir gözdağı olarak kullanıldı.

MC TRT'sinin işgalcileri, yurt

sorunlarına ilişkin programlarda

da olaylara yalnızca kendi

siyasal damgalarını vurmak iste�

ğindeydi. Faiz konusundaki bir

program, TRT Genel Müdür program

yardımcısı Nahit Katlan tarafın�

dan "doğrudan doğruya MSP'ye

hücum ediliyor" gerekçesiyle

sansür edildi.

Programcılar ve denetçiler üze�

rinde sözle ağır bir baskıyı

sürdürmekte olan Nahit Katlan,

programlarda sosyal ve siyasal

bir içeriğin yer almaması

için ısrar etmekte ve siyasal

içerikli programların, yalnız�

ca Haber Merkezi'nin yetkisin�

de olduğunu ileri sürmekteydi.

Bir programcı hakkında, Ortak

Pazar konusunda hazırladığı

programda, Ortak Pazar'a üye

ülkeleri gocunduracak cümleler

bulunduğu gerekçesiyle soruş�

turma açılmak istendi, sonra

nedense vazgeçildi.

1976 Mayıs'ında Danıştay'ın

108'inci yıldönümü için, her yıl

olduğu gibi bir program hazırlan�

dı. Program, Danıştay Başka�

nı'nın bilinen konuşması yüzün�

den yayından kaldırıldı.

Ayrıca, Genel Müdür Program

Yardımcısı, "Ben buraya gelin�

ceye kadar programlarda Türk

adı geçmezdi" diyecek kadar

ileri gitmişti.

Radyo programlarındaki bu çok

sınırlayıcı denetim, yukarda

da belirtildiği gibi söz yayın�

larıyla yetinmedi, giderek müzik

yayınlarına da bulaştı ve bu

nedenle bir radyonun disko�

teğinde bulunması gereken ve en

azından arşiv deleri olan bir�

çok parça (şarkı ve türküler),

bugün artık aramızda bulunmayan

bazı kimselerin sesleri, disko�

tekten silindi.

Önceleri, din�ahlak yayın�

larında konuşturulan kişiler,

liberal görüşlü, Atatürkçü

aydınlardan seçilirdi. Şimdi

artık bu seçimde de "titiz"

davranılması konusunda program�

cılara tenbihte bulunuldu. İş�

gal altındaki TRT'de, çağdaş ye�

rine, çağdışı dincilerin çağrıl�

masına özen gösterildi.

Bir programcı halk türküleriy�

le ilgili bir program yaptı.

Verdiği örnekler içinde şöyle

bir dize de vardı: "Gele gele

geldik bu kara taşa." Özel bir

amacı olduğu gerekçesiyle bu

dizi metinden çıkarıldı ve

programcı "uyarıldı". Program�

cı bunun her ne kadar bir halk

türküsü olduğunu ve kendisinin

özel bir amaçla uydurmadığını

söylediyse de kabul ettiremedi.

Programcılara yazdıkları metin�

lerde öztürkçe sözcükleri kul�

lanmamaları konusunda devamlı

baskı yapıldı. Kullananların

sözcük yada cümleleri hemen çı�

karılıyordu.

"Dilimiz" diye bir program met�

ninden, Mahmut Makal, Talip

Apaydın, Dursun Akçam, Fakir

Baykurt, Hüsamettin Bozok isim�

leri ve Yeditepe Dergisi adla�

rı çıkarıldı. Bunlarla yetinil�

meyip, yarım sayfa kadar tutan

bir bölüm, bu isimlerle "ilgi�

li" görüldüğü gerekçesiyle

atıldı.

"Yukarıdan emirle" hazırlatılan

özel programlarda korkunç bir

artış görüldü. "Türk Ocağı Günü",

"Ergenekon Günü" gibi bazı

programlara sık sık rastlanı�

yordu. 67 il için hazırlanacak

(tabii kendi görüş açılarından

bakılarak) programlar istendi

programcılardan. Bunları kurtu�

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247 2 75



luş günleri dolayısıyla yayına
koymak gibi bir de gerekçe bu�
lundu.

Bu gerekçeye dayanılarak, örne�
ğin kurtuluş günü olmayan bir
Eskişehir îli programı da ya�
yımlandı .

Bir programcı kadm�erkek eşit�
liği konusunda bir program ha�
zırladı, iki cinsin bazı sorun�
larını ve eşitlik konusunu çağ�
daş bir açıdan incelediği için
program (programcısı da azarla�
narak.) reddedildi. Programcı�
lardan devamlı olarak "açlık,
zulüm, iç savaş, huzursuzluk,
bağımsızlık gibi sorunları ol�
mayan ülkelerden söz eden prog�
ramlar" yapması isteniyordu.
Böyle bir ülkenin dünyamızın
neresinde olduğu da gerçekten
bir merak konusu.

Örnekleri yüzlerce kez çoğalta�
biliriz, programcılar için açı�
lan �gözdağı niteligindeki�
soruşturnaları, kıyımları vb.
sıralayabiliriz. Biz yukarıya
aldığımız bir kaç örnekle yeti�
niyoruz.

İŞGAL ALTINDAKİ TELEVİZYON

Televizyonun izleyici sayısı rad�
yoya göre daha sınırlı, ama etki�
leme gücü yönünden radyodan çok
üstün. 0 nedenle işgalci yönetim
ilkin televizyona el attı.
Karataş, televizyon yayın ele�
manları üzerinde dışardan getir�
diği yandaşı denetici ve danış�
manlarla ağır bir baskı kurdu.
Tehdit, sürme, nakil, geçici
görev gibi çeşitli yöntemlerle
gerçekleştirdiği bu baskı sonu�

cunda, televizyonda, normal ve
yasal program planlaması,yapım
ve denetim mekanizması işlemez
hale getirildi.Giderek tam bir
işgal oluşturuldu, programcı�
lar çeşitli yöntemlerle etkisiz�
leştirildi, susturuldu. Arkasın�
dan ekranlar içeriksiz, yoz;
çarpık yerli ve yabancı prog�
ramlarla dolduruldu. Toplum�
sal sorunlar ülkede giderek
önem kazanırken bu sorunlara
değinen hiçbir program ekrana
yansımaz oldu. Sonunda, 19
Mayıs 1976 günü yayımlanan
Kıbrıs'la ilgili bir filmde
"Türklere Ergenekon'dan çıkar�
ken yol gösteren bozkurt, Kıb�
rıs Türk'üne de yol gösterecek�
tir" denebilecek duruma gelen
TV ekranlarında;Taraş Bulba
filmi de ikinci kez seslendiri�
lerek ve filme "Davadan döneni
vurun", "başbuğ", "albay" gibi
sözcükler eklenerek verildi,

Bu sonuca ulaşmak için, önce
program önerileri istenmiş, an�
cak yasalara uygun önerilerin
bugünkü yönetimin varmak iste�
diği amaca uygun olmadığı görü�
lerek önerilere olumlu cevap
verilmemişti. Daha sonra, ku�
rum dışı yandaşlardan derlenen
öneriler, programlaştırılmak
istendi. Türkiye toplumunun
güncel sorunlarını yok sayan,
çağdışı amaçlı, şovenist içe�
rikli ve üstelik televizyon
tekniğine hiç uymayacak öneri�
ler, programcılara empoze edil�
mek yoluna gidildi. Türk
ulusunun ortak değerleri, ta�
rihsel ve bilimsel gerçekler
zorlanarak çağdışı bir ideolo�
jik amaç için araç olarak kulla�
nıldı.

Yayımlanmakta olan toplum çıkar
larından yana, Atatürk devrim�
lerini savunan programlar birer
birer engellendi, yapımları
durduruldu. Denetimce onay�
lanarak geçmiş programlar, de�
netim yetkisi olmayan yandaşla�
rın görüşlerine dayanılarak ya�
yından kaldırıldı. Uzunca
süredir yayımlanan, Atatürk
devrimleri ve kadın hakları ko�
nusunda Türk halkını bilinçlen�
dirmeyi amaçlayan "Hanife Hala"
programı, bu niteliği nedeniy�
le, hiçbir denetim yetkisi bu�
lunmayan Ali Yörük tarafından
öne sürülen görüş üzerine ya�
saklandı.

Yasaklanan bir başka program da
dünyadaki petrol hareketlerini
ve Türkiye'deki yabancı petrol
şirketlerinin faaliyetlerini
anlatan "Petrol" adlı program�
dır. Bu programın yayımlanması,
daha önce planlanmış olmasına
karşın Televizyon Dairesi Baş�
kanı Fahrettin Işıkçı tarafın�
dan gerekçesiz olarak yayından
kaldırılmıştı. Görev gereği
TRT yasasına uygun olarak hazır�
lanan bu programların yayından
kaldırılması nedeniyle, yapım
Şube Müdürlüğünce yazılı gerek�
çe istenmesi üzerine, "Görgü
ve bilgilerini artırmaları"
amacıyla Şube Müdür Vekili
Diyarbakır'a, Şube Müdürü de
Kars'a gönderildi. Geçer�
siz ve yetkisiz program denet�
leme işlerine kılıf hazırlamak
amacıyla, daha sonra Ali Yörük
için, yönetmeliklere aykırı
sınav düzenlendi, ancak adı
geçen bu sınavda başarı göste�
remeyince, yandaşlarından oluşan
özel bir komisyon kurularak ye�

2 76 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247



niden sınava alındı. Yasa�
lara ve görevin niteliklerine
aykırı olarak yürütülen bu sı�
nava bir tutanakla karşı çıkan
yapımcı Şube Müdürleri birer
birer görevlerinden uzaklaştı�
rıldılar. Keyfî atama işlem�
lerine Danıştay yoluyla kar�
şı çıkan görevlilere, Yüksek
Yargı Organında olumlu sonuç
almalarına karşın, işgalci yö�
netim kıyım ve terör havasını
sürdürdü ve bu görevlilere
"siz Anayasa Babayasa Mahkeme�
sine gidin, biz bildiğimizi
okuruz" diyecek kadar sorumsuz�
luk örneği verildi. TRT
Yasasına aykırı olarak devlet
memurları eliyle yürütülmesi
gereken görevler, partizanlar�
dan seçilen sözleşmeli danış�
manların eline bırakıldı, böy�
lece yasalara uygun görev an�
layışının dışına çıkıldı.

Giderek, kırsal bölgelerin so�
runlarını gerçekçi biçimde an�
latan programlarla Forum, Pano�
rama, Olay, Kooperatifçilik,
Memurlar gibi sosyal sorunlara
değinen yerli yapımlar ve çağ�
daş içerikli sanat programları
birer birer ekranlardan kaldı�
rıldı. Bunların yerine dış
politikaya, Atatürk ilkelerine,
devrim yasalarına, eğitim amaç�
larına aykırı, sanatsal nite�
likten yoksun, televizyon tek�
niğine aykırı programlar ekra�
nı kapladı. Bu programlar
arasında, "Birleşen Yollar"
"Rabia", "Kaf Dağından Gelen�
ler" gibi konulu filmler;
Doğu Türkistan folklorundan
örnekler, Kuran okuma yarışması,
Faşizm�Komünizm, Din ve Ahlak
Sohbeti, amaçlı toplu namaz
naklen yayımı gibi yayınlar
örnek gösterilebilir. Karataş
yönetimi çocukları da unutmadı,
Dil Devrimine ve çocuk eğitimine
son derece aykırı kukla program�
larıyla çocukları kendi özlemleri
doğrultusunda yönlendirmeye ça�
lıştı.

Türk büyüklerini anma program�
ları, gerçeklerin dışına çıkı�
larak bilimsel nitelikten yok�
sun konuşmacıların katkısıyla
yön değiştirdi, belli gerici
çevrelerin propaganda aracı du�
rumuna getirildi. Bu program�
larda yer alan konuşmacılar
o kadar bilimsel nitelikten ve
sağduyudan uzaktılar ki, örne�
ğin Fetih konulu programa katı�
lan bir konuşmacı "Ayasofya'da
bir rekat namaz kılan, cennete
gider" diyebilmişti.

Eğitim programı adı altında,
iktidar ortaklarınınyer aldı�
ğı salt propaganda nitelikli
programlarla siyasal tarafsız�
lık ilkesi çiğnendi. Baş�
bakan yardımcısı ve CGP lideri
Turhan Feyzioğlu'nun konuşmacı
olarak yer aldığı"Sosyal Güven�
lik"programı, AP Milletvekili
İsmet Sezgin'in yer aldığı
"Emekliler" programı, Turizm
ve Tanıtma Bakanı Lütfi Tokoğ�
lu'nun yer aldığı "Turizm" ko�
nulu programlar buna örnek gös�
terilebilir.

İşgalci yönetimin eğitim program�
ları, Anayasanın 153. madde�
sinde sözü geçen Devrim Kanun�
larından "Tevhid�i Tedrisat Ka�
nunu"nun öngördüğü eğitim bir�
liği ilkesine aykırıdır. Bu ay�
kırılığın, Anayasamızın 19.
maddesinde yasaklanan "Siyasi
ve şahsi çıkar veya nüfuz sağ�
lama amacıyla... din duygula�
rını yahut dince kutsal sayı�
lan şeyleri istismar..." iste�
ğinden doğduğu kuşkusuzdur.

Anayasamızın 121. maddesinde
TRT'nin "Eğitime yardımcılık
görevi" ile yükümlü olduğu be�
lirtilmiştir. Yine Anayasanın
21. maddesinde "Çağdaş Bilim
ve Eğitim esaslarına aykırı
eğitim ve öğretim yerleri açı�
lamaz" hükmü yer almaktadır.
Oysa, televizyonda yayınlanan,
sözde eğitim amaçlı programla�
rın eğitim esaslarına ve çağ�
daş bilim ölçülerine uyduğu
söylenemez, özellikle pazar
günleri yayımlanan turizm ve
ormancılık gibi konuları kap�
sayan programlar bu konuda il�
ginç örneklerdir.

Bu arada ekranlar bilinçli ve
amaçlı olarak dış kaynaklı
polis filmleriyle doldurulmuş
(Polis Dosyası, Mc Millan, Ka�
dın Polis, ihtiyar Delikanlı...)
bu yetmezmiş gibi yerli polis
dizileri hazırlanmasına baş�
lanmıştır. (Çıkmaz Sokak Karako�
lu...).

ilk kez Karataş yönetiminde
rastlanan, yasalara ve ilkele�
re kesinlikle aykırı keyfi bir
uygulama da , bütün denetim ka�
demelerince içerik ve biçim yö�
nünden son derece yanlış ve
kötü olduğu için reddedilen
programların yöneticiler tara�
fından yayına koydurulmasıdır.
Bu olay, TRT'de artık tüm ya�
yın elemanlarından başka denet�
çilerin de hiçbir fonksiyonunun
kalmadığını, Karataş' m yanda�

şı danışmanların tek yetkili
olduğunu gösteren en iyi örnek�
ti. Bu danışmanlar, faşizmi
veren "Daha Dündü" adlı belge�
sel diziyi de, hiçbir gerekçe
göstermeden yayından kaldırdılar.

Kısacası, Karataş Yönetimi,
televizyonu halkı eğitmek,
aydınlatmak değil, ilkelleştir�
mek için kullanılan bir araç
haline getirdi.

"TÜRKİYE'NİN SESl"Ml
"MC'NİN SESİ"MÎ ?

Bilindiği gibi TRT özellikle
yurt dışında çalışan işçile�
rimize yönelik "Türkiye'nin Sesi"
yayınlarını yapmaktadır. Anka�
ra' daki iki vericiden yapılan
bu yayınların süresi günde
yaklaşık 18 saattir. Bundan
başka bir de yabancı dilde
yayınlar vardır. Tüm bu yayın�
lar, nitelikleri gereği, Türki�
ye kamuoyunun dikkatinden uzak�
tır, iç yayınlardaki uygulama,
özellikle kamuoyunun dikkatin�
den uzak bulunduğu için,
Yurt Dışı Yayınlarda daha deği�
şik bir görünümde sürdürüldü.
Bu uygulamanın temelinde şu
düşünceler yatıyordu.

� Doğrudan Karataş tarafından
"sakat" ve "çarpık" olarak
nitelenen mevcut dışişleri
politikasıyla kavga,
� Yurt dışı işçiliğine akmış
insanların belirli bir dü�
şünceye, yani cepheci düşün�
ceye yönlendirilmesi.

Türkiye'nin Sesi yayınlarını
düzenleyen yasal kaynaklar
Anayasa, TRT Yasası, TRT
Kuruluş ve Görev Yönetmeliği,
TRT Yayın İlkeleri, TRT Genel
Yayın Planı ve Yurtdışı Yayın�
lar Programıdır. Ayrıca, Şa�
ban Karataş'm da onaylayıp
yürürlüğe koyduğu, TRT Yönetim
Kurulu'nca hazırlanan ve yuka�
rıda anılan kaynaklardaki ya�
yına ilişkin ilkeleri yorumla�
yan "Atatürk tikeleri, Prog�
ramlar ve Müzik Konularında
Uyulması Gereken Esaslar ve
Alınacak Tedbirler" adlı bro�
şür de sözkonusu yayınları be�
lirlemektedir. Yani iç yayın�
ları bağlayan tüm kaynaklar,
dış yayınları da bağlamakta�
dır.

Ancak yabancı dil yayınları,
dışişleri politikası doğrultu�
sunda güdümlüdür. Türkçe ya�
yınlardaysa, gerektiğinde Dış�

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247 277



işleri Bakanlığıyla danışmalı
ve eşgüdümlü olarak belirli
dış politika konularında tavır
alınır. Bu özel durumların dı�
şında genel yayın ilkelerine
uymak esastır. Mevcut yayın
programında da, dış yayınlar
haberlerinde temel kaynağın
iç haberler olduğu, siyasal
parti haberlerinde kesinlikle
iç haberlere uyulacağı ve görev
gereği özellikle işçi sorunla�
rı, gerektikçe de dış politika
konularında özel istihbarata
dayalı haberlere yer verilece�
ği belirleniyor.

Bu gerçekleri görmezlikten ge�
len Karataş Yönetimi, tüm yu�
karıdaki yasa ve kuralları bir
yana iterek, 6.5.1976 tarihli
şu duyuruyu yayınladı:

"Türkiye'nin Sesi Radyosu'nun
belirlenen yayın amaçlarına
ters düştüğü için, Türkiye'ye
güven ve inancı sarsıcı, ka�
ramsarlık, umutsuzluk yaratı�
cı, yıldırıcı, bezdirici, ede�
be ve milli ahlaka aykırı, Türk
Ulusunu ve ülkesini bölücü, kü�
çültücü ve Türk Devletini zaaf
içinde gösteren Türk dış poli�
tikasına ters düşen (Atatürk
ilkelerine ters düşen) iddia
ve olaylara, kim tarafından
söylenmiş yada yaratılmış olur�
sa olsun, haberlerde yer veril�
meyecektir.

Yukarıdaki esaslara siyasi par�
ti haberlerinde de uyulacak ve
siyasi parti yetkililerinin ül�
ke sorunlarına ilişkin olarak
partisinin görüşünü ve somut
konudaki politikasını açıklayı�
cı nitelikteki beyanlarına ya�
yın amaçları gözönünde tutula�
rak yer verilecek, bunun dışın�
da bir diğer siyasi partiyi it�
ham, tezyif ve tahkir eden,
Anayasa gereği siyasi partile�
rin demokrasinin vazgeçilmez
unsurları oldukları gereğini
görmezlikten gelen iddia ve
suçlamalara haberlerde yer ve�
rilmeyecektir."

Anayasamız, siyasal partile�
ri, ister iktidarda ister muha�
lefette olsunlar, demokratik
siyasal yaşamın vazgeçilmez un�
surları olarak kabul ediyor
(madde 56). Ne Anayasamız, ne
de TRT Yasası, iktidar ve muha�
lefet partileri arasında bir
ayrım gözetiyor. Durum böyley�
ken ve TRT Yasası, yayınlarda
karşıt görüşlere yer vermeyi
öngörürken işgalci yönetim Tür�
kiye Radyo ve Televizyonlarında

hiçbir sosyalist partiye yer
vermez. Her çizgideki "sağ" par�
ti ve düşünceye yer verilirken,
sol'da yer verilen partiler
Türkiye'nin en büyük partisi
olan Cumhuriyet Halk Partisi
ve kısmen de Türkiye Birlik
Partisi olagelmiştir. Bu doğ�
rultuda sürdürülen uygulamanın
nesnelliği alabildiğine tartış�
ma konusudur,

MC'nin dış yayınlar üzerinde
oynadığı oyun, bununla kıyas�
lanamıyacak kadar korkunçtur.
Bu alandaki uygulama başta
Anayasa olmak üzere yayın
ilkelerini belirleyen tüm kaynak
ve esaslara aykırıdır.
Yukarıdaki duyuruda da görüldü�
ğü gibi, tüm yayın ilkeleri
tepilmiş, Yönetim Kurulunun ya�
yın ilkelerine ilişkin görüşü�
nün 10'uncu maddesine sarılın—
mıştır. Söz gelimi aynı ilke�
lerin 3'üncü maddesini oluştu�
ran "Her alandaki gelişmeleri
ve bunların yanında acı da ol�
sa yurt gerçeklerini objektif
ve bilimsel olarak yansıtma"
ilkesi görmezlikten gelinmiş�
tir.

Söz konusu duyurunun omurgasını
oluşturan şu duyurunun objektif
açıdan izahı yapılabilir mi?

"Türkiye'ye güven ve inancı
sarsıcı, karamsarlık, umutsuz�
luk yaratıcı, yıldırıcı, bez�
dirici... iddia ve olaylara
yer verilmeyecektir."

Türkiye'ye güven ve inancı sars�
manın, karamsarlık, umutsuzluk
yaratmanın, yıldırmanın, bez�
dirmenin... ölçüsü nedir?

Karataş'in bu ilkeye sığınarak
yaptığı ilk uygulama, siyasal
parti haberlerini bütünüyle
kaldırtması, Milliyetçi Cephe
iktidarının icraatını eleşti�
ren öteki haberlere de hiç yer
vermemesi oldu. Kamuoyunun
gözünden ırak ceryan eden bu
garip ve eşi görülmemiş uygulama
siyasal partileri adeta yok
saymak anlamını taşımaktadır.
Kurum içi eleştiri ve uzun süren
karşı koymalardan sonra bu
uygulamadan vazgeçilmiş, yeri�
ne, aslında aynı sonucu doğura�
cak anlaşılmaz ve garip bir öl�
çü konmuştur. Duyuruda belirle�
nen bu ölçü, tek sözcükle "ki�
şiye özel"dir. Bunun içindir
ki, siyasal haberler ve mevcut
düzenle, MC iktidarını eleşti�
ren tüm haberler, bu akıl almaz
kuralı koyanın denetiminden

geçmektedir. Ve doğal olarak
mevcut düzeni ve iktidarı her�
hangi bir yanıyla eleştiren ha�
berler "karamsarlık yaratacağı"
gerekçesiyle yayımlanmamakta�
dır.

Bu arada öğrenci olaylarının
tamamı, adi vak'alar haline
geldikleri hem de karamsarlık
yaratacakları gibi çelişik bir
gerekçeyle verilmemektedir.

Dershanelerde, sokak ortaların�
da hergün bir öğrenci öldürü�
lür ve bu karamsarlık yaratmaz—
ı̂ en, haberin verilmesi karam�
sarlık yaratmaktadır I Kaldı ki,
bu haberler yabancı ajans ve
radyolarca tüm dünyaya duyurul�
maktadır.

(Öğrenci ölümleri, Karataş yö�
netimi tarafından haber sayıl�
mazken, adi bir zabıta vak'ası
olarak nitelendirilecek maga�
zin türü bir haber olan liseli
genç kız Handan Otak cinayeti
TRT'nin Türkiye'yi dünyaya
tanıtmakla yükümlü Türkiye'nin
Sesi radyosundan verilebilmek�
teydi .)

Bu yönetimde hangi tür haberle�
rin karamsarlık ölçüsüne gire�
ceği şu örneklerde açıkça görül�
mektedir:

Bu ölçüyle yasaklanan siyasal
parti haberlerinden rastgele
seçtiğimiz birkaçının yalnız
flaşlarını vermekle yetiniyo�
ruz.

"Cumhuriyet Halk Partisi Genel
Başkanı Bülent Ecevit, gecekon�
du bölgelerindeki yurtdaşları�
mızm sorunları Türkiye'nin
temel sorunlarını içermektedir
dedi."

"Demokratik Parti Genel Başkan
Yardımcısı Vedat Önsal, Hükü�
metin, Türk ekonomisinin için�
de bulunduğu duruma ilişkin
gerçekleri açıklamasını iste�
di."

"Türkiye Birlik Partisi Genel
Sekreteri Celil Gürkan, israfı
durdurmadan kalkınmaya çalış�
manın tehlikeli bir hayalcilik
olduğunu söyledi."

"Demokratik Parti Genel Başka�
nı Ferruh Bozbeyli, Türkiye'de
ekonomik iktidarın, sayısı
150'yi geçmeyen ailenin elinde
olduğunu öne sürdü."

"Cumhuriyet Halk Partisi Genel
Sekreteri Orhan Eyüpoğlu, Türk
ekonomisi yokluklar ve darlık�
lar dönemine sürüklenmektedir

278 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247



dedi."

"Cumhuriyet Halk Partisi Merkez
Yönetim Kurulu kendilerinin dı�
şında bulunan ve karşı oldukla�
rı gruplar tarafından söylenen
sloganlardan partinin sorumlu
tutulamayacağını bildirdi."

Biraz da siyasal parti dışın�
daki haberlere değinelim:

"Türkiye Barolar Birliği Başka�
nı Faruk Erem, avukatların bazı
yasal imkansızlıklar yüzünden
görevlerini tam anlamıyla yeri�
ne getiremediklerini söyledi."

"Ziraat Mühendisleri Odası Başka�
nı Orhan Akbulut, kimyevi
gübrenin bugünkü hükümet eliy�
le bilinçli olarak karaborsaya
düşürüldüğünü öne sürdü."

Bu elemenin boyutları o kadar
genişletilmiştir ki, eleştiriyi
yapan bir kamu görevlisi bile
olsa sonuç aynıdır. Bu arada,
MC'ye mensup parti temsilci�
lerinin görünüşte hükümet adına
yaptıkları parti propagandala�
rının yayınlandığını ayrıca
belirtmeye elbet gerek yok.

tç haberler bülteniyle dış ha�
berler bültenleri arasında ya�
pılacak bir karşılaştırma, bu
sinsi oyunu göstermeye yetecek�
tir, işin ilginç yanı yurt dı�
şındaki işçiler de, bu "MC gü�
dümlü" yayınların farkına vara�
rak protesto etmeye başladılar
bile. Böyle gittiği takdirde
bu eleştirilerin yoğunlaşması
ve sertleşmesi kaçınılmazdır.
Daha önceki dönemlerde, bu dö�
nemlerde karamsar olarak nite�
lenen haberlerden yakınıldığı
gö rülmemi ş ti r.

Karataş yönetimi, haber�prog�
ramlarda bunun daha da korkunç
ve çarpık örneklerini sergili�
yor.

Doğrudan haber yayınlarını sür�
düren muhabirlerce yapılan ve
yapılması gereken haber —prog�
ramlar, muhabirlerden alınarak
Adalet Gazetesi yazarlarından
Muzaffer Yılbar adında birine
verildi. Amaç açıktı: MC
düşüncesi doğrultusunda prog�
ramlar hazırlatmak ve ilgiliye
gelir sağlamak.

Tüm karşı koymalar ve eleştiri�
ler sonuç vermedi, muhabirler
ve Haber Şubesi Müdürüne karşın
programlar adı geçene verildi.
Haber Şubesi Müdürü sorumlulu�
ğu üstlenmemek için sözko�
nusu programları imzalamadı.
Teknik ve içerik bakımından

"Hükümet açıklaması, Adalet
Gazetesi fıkrası" görünümündedir,
bu sözde programlar. Öte yandan
TRT aşırı ödemelerle, dışardan,
yandaşlarına MC doğrultusunda
sürekli programlar hazırlatagel�
miştir. Yavuz Bülent Bakiler'in
hazırladığı "Posta Kutusu", Kazım
Kopraman�Reşat Genc'in hazırla�
dıkları "Geçmişte Bugün", Kâmil
Turan'in hazırladığı "Ahilikten
Sendikacılığa", A.Cebeci'nin ha�
zırladığı"Avrupa'da Bizden Kalan�
lar", Kerim A. Erdem'in hazır�
ladığı "Türk Destanları", S.
Hayri Bolay'm hazırladığı
"Türk Töresi, İslam Düşüncesi"
bu tür programlara örnek olarak
gösterilebilir.

Tüm yukarıdakilerden sonra MC
yönetiminin amacı şöyle özetle�
nebilir:

1. Yurtdışında çalışan Türk iş�
çilerinin cephe düşüncesi doğ�
rultusunda yönlendirilmesi
(Milliyetçi Hareket Partisinin
yurt dışındaki girişimleri gö�
zönüne alınınca bunun önemi
daha iyi anlaşılır).

2. Muhalefetin sesinin kesile�
rek kamuoyunun tek yanlı oluş�
turulması .

3. Dışişlerine ters düşme paha�
sına bazı komşu ülkelere karşı
şovenist bir tavır alma ve ya�
yın yapma... (Karataş, Dışişle�
riyle kavgası olduğunu ve kad�
rosunu oluşturacağını, görev �
den aldığı eski Daire Başkanı
Esin Çelikhan'a açıkça söyle�
miştir. Çelikhan'm mevcut öl�
çüler içinde objektif davran�
ması yeni yönetimin işine
gelmemiştir).

ADIM ADIM FAŞlSTLEŞTÎRME

Yukarda ancak pek küçük bir bölü�
mü sıralanan yasadışı eylemler;
usulsüzlükler; yanlış, amaçlı
ve MC yandaşı uygulamalar işgal�
ci ekip için yeterli değildi,
işgalciler TRT kadrolarını
faşistleştirme çabalarını da
birlikte sürdürdüler. Amaç�
ları TRT yi bir komando yuvası
haline getirmekti.

Bu amaçla çeşitli yöntemler uy�
gulandı, Hiç devlet memurluğu
yapmamış kişiler müdür olarak
atandı. Devlet memurluğu sına�
vına girmemiş kişiler herhangi
bir kuruluşa kısa bir süre alı�
narak "naklen" TRT'ye geçirilip
önemli görevlere getirildiler.
Özellikle, daha önceden komando
karargahı haline getirilen Milli
Eğitim Bakanlığı, Ticaret Bakan�
lığı, Devlet Istatislik Ensti�
tüsü gibi kuruşlar kullanıldı bu
amaçla. Güvenlik soruşturması
mekanizması, istenmeyen kişi�
lerin işe alınmaması için bir a�
raç olarak kullanıldı, yandaş�
ların işe alınmasında güvenlik
soruşturmasına hiç başvurulmadı
29 Mayıs 1976'da 10 bin kişinin
katıldığı bir sınav düzenlendi
TRT'de. Çeşitli usulsüzlük ve
oyunlara sahne oldu bu sınavlar.
Sınavın "güvenliğini" taşlı,
sopalı, zincirli komandolar sağ�
ladı. Sınav kapılarında komando
marşları söylendi sürekli. Sınava
kayıt için erkek adaylarda ara�
nan askerlikle ilgisi olmama ya�
da erteleme belgesi olması koşu�
lu, önceden belirlenen ve yan�
daşlarca bilinen birkaç saatlik
süre için teleks emriyle kaldı�

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247 279



rıldı, sonra yeniden kondu. Sı�
nav soruları içinde 12 belirli

soru adayların parolası ola�
rak saptandı. Böylece 200
"yeni eleman" alındı TRT'ye.
Bu tür uygulamalar sonraları
da sürdürüldü. 1977 ocak ayında
Şaban Karataş Yönetim Kurulundan
2000 yeni kadro i s tedi (Evet
2000. 0 sırada TRT'de tüm çalı�
şanlar sayısı 4000 dolayındaydı).
Yine Ocak 1977'de 57 DİSK� Yeni
Haber İş üyesinin görevlerine
31 Mart'ta geçerli olmak üzere
son ver i ld i . Şaban Karataş 19
Ocak 1977 günü düzenlediği basın
toplantısında aynen şöyle diyor�
du: "Ben bir mücadeleye girdiğim�
de dönmem. Nereye kadar giderse
oraya kadar giderim". Bu arada
Karataş'in nereye gideceğine
i l i şk in b e l i r t i l e r de yavaş
yavaş ortaya çıkıyordu. 1977
Şubat'mda Karataş Ziraat Mü�
hendisleri Odası'ndan ç ıkar ı ld ı .
24 Şubat'ta Danıştay Dava Daire�
l e r i Kurulu, Karataş'm görevden
alınmasına i l i şk in karara kar�
şı Hükümetin i t i r a z ı n ı reddett i .

Öte yandan TRT'de çalışanlar
18 Şubat 1977 günü Karataş ' ı
438 imzalı bir dilekçeyle Cum�
huriyet Savcılığına şikayet e t t i �
l e r , Karataş'in "memuriyeti gasp"
suçu işlemekte olduğunu b e l i r t �
t i l e r . Cumhuriyet Savcısı, çağ�
r ıs ına uymayan Karataş'in Polis
marifetiyle savcılığa getirilmesi
için TRT Genel Müdürlüğüne polis
gönderdi. Polisin binanın ön
kapısından girdiğini gören Kara�
taş arka kapıdan sesizce çıkıp
savcılığa g i t t i , ifade verdi.

TÖB�DER, TÜM�DER ve TÜTED'i
yasalara aykırı olarak kapatan
Ankara Valisi Durmuş Yalçın'ın
bu dernekler hakkında yakışıksız
ve dayanaksız suçlamalarla dolu
8 Şubat 1977 demecini Karataş'in
dışardan atadığı Hami Tezkan ya�
z ı l ı emirle yayınlatmıştı (Ha�
mi Tezkan'in eski AP' l i l iğ i ,
sonraki " iş adamlığı", Hacılar
için uçak dolmuşçuluğu i ş i n i
bat ı rd ığ ı , Lockheed'çi Nezih
Dural'dan Karabük'e sat ı lan Ja�
pon malı demirler için aldığı
468 000 TL komisyonla i l g i l i
olarak 239 000 TL vergi "borcu"
olduğu... basında geniş biçimde
açıklandı. Karataş TRT'den çıkar�
tıldıktan sonra işgali fiilen
yürütenlerden biri de Tezkan'
dır) . Üç Derneğin, Valinin bu de�
meciyle doğan cevap haklarını
kullanarak yaptıkları açıkla�
manın TRT'de yayınlanması gerek�

çe gösterilerek Ayçan Gir i t l i �
oğlu ve aynı gün Selçuk Altan.
Ahmet Tümel, Ö. Vardar, S. Esen
Karataş'm emriyle görevlerinden
alındılar. Bu görevlilere i l i ş �
kin bu karar 12 Mart'ta Danış�
tay'ca durduruldu. Bu durdurma,
Karataş'ça uygulanmadı. Savcı�
lığa başvuranlardan TRT�2 Bölüm
Müdürü Altan Aşar ve arkadaş�
ları görevden alındılar. TRT�21

de günde 3 kez yayınlanmakta olan
"Olayların İçinden" programı
kaldırıldı, bu programda çalı�
şanlar dağıtıldı. TRT'de kıyım
artık son hızla sürdürülüyordu.
TRT'de çalışanlar savcılığa ü�
çüncü kez başvurdular.

CHP veDP'nin 6 Temmuz 1976
günlü başvurusu üzerine Şaban
Karataş'in görevden alınması
konusunu görüşmek üzere 1976
Eylül'ünden beri "çalışmakta"
olan TRT Seçim Kurulu 16 Mart
1977'de "kararını" açıkladı:
Seçim Kurulunun iki üyesi lehte,
iki üyesi aleyhte oy kullanmış,
bir üye çekimser kalmıştı!
Şaban Karataş'in görevden alın�
ması gerektiği yönünde oy veren�
ler Ankara Üniversitesi Rektörü
Tahsin Özgüç ve Hacettepe üniver�
si tes i Rektörü Doğan Karan'dı. Ege
üniversitesi Rektörü Necati Ak�
gün çekimser kalmış; İTÜ Rektörü
Kemal Kafalı ve Kurulun Başkanı,
Milli güvenlik Kurulu Genel
Sekreteri Orgeneral Nurettin
Ersin Karataş'in görevden alın�
masına gerek görmemişlerdi.
Seçim Kurulu sayın üyelerinin
oy belirtme raporlarından bölüm�
ler 25 Nisan 1977 günkü Cumhuri�
yet 'te yayımlandı. Sayın Orgene�
ral Ersin raporunda şöyle diyor:
"inceleme ve değerlendirmeye
tâbi tutulan toplam 54 iddianın
27 adedi oybirliğiyle olumsuz.;
[yani: Karataş suçsuz] 14 adedi
de 3 üyenin olumsuz, 2 üyenin
olumlu oyları ile olumsuz olduğu,
bu suretle toplam olumsuz iddia�
ların incelenen iddialara ora�
nının 3/4 olduğu, olumlu kabul
edilen 1/4 oranındaki 13 id�
dianın 6 adedinin oybirliğiyle,
7 adedinin de 3 üyenin olumlu, 2
üyenin olumsuz oylarıyla kabul
edildiği bir gerçektir olum�
lu olarak değerlendirilen 13
iddianın genel müdürün görev�
den alınmasını gerektirecek
önem ve ağırlıkta olmadığı
tarafımızdan tekrar gözden
geçiri lmiştir. . ." Seçim Kuru�
lunda başkanın oyunun iki oy
sayılması oya konmuş ve 2'ye
3 oyla kabul edilmiş, böylece

Danıştay'ın kararıyla genel mü�
dürlük sıfatını çoktan y i t i r�
miş olan Karataş'm bu görev�
de kalmasına "karar" verilmiş�
t i . Ege Üniversitesindeki 290
öğretim üyesi ve yardımcısı
yayınladıkları bildiriyle
Rektör Akgün'ü kınadılar. 31
Mayıs'ta yapılan rektörlük
seçimleriyle Akgün ve Kafalı
rektörlükten uzaklaştırıldı,
Özgüç yeniden seçildi (Hacette�
pe'de seçim yapılmadı). Bu da
üniversitelerimizin duyarlığı�
nın güzel bir örneği oldu.

Nisan ve Mayıs aylarında, Şa�
ban Karataş, giderayak yeni
bir atama furyasına g i r i ş t i .
TRT'ye Karataş döneminde alınan
eleman sayısı 2000'i buldu.
Bir yandan görevden alınan
Odamız Yönetim Kurulu 1970�71
dönemi üyesi Yılmaz Dağdeviren'e
yargı organınca kişisel olarak
50 000 TL tazminat ödemeye
mahkum olan işgalci Karataş,
son çırpınışları içinde Oda�
mız İzmir Şubesi Denetleme
Kurulu üyesi İzmir Radyosu
Teknik Müdürü İsmail Toros'u
Erzurum'a sürüyordu.

İşgalci Karataş, Başbakan Ece—
vi t ' in görevini bırakmasını
emreden yazısı üzerine 22 Ha�
ziran günü saat 13.30'da TRT
binasından ayrıldı, Erzurum'a
g i t t i . Erzurum Atatürk Üniver�
sitesinde bir odaya girdi, "Pro�
fesörlük görevime başladım"
yazısını yazıp oturdu. Atatürk
Üniversitesi Rektörlüğü, Kara�
taş'a, kendisinin müstafi
sayıldığını, göreve başlayamaya�
cağını bildirdi. İşgalci Karataş,
kendi deyimiyle "nereye kadar
giderse oraya kadar" gidiyor,
gidecek. Kendisine uygulanması
gereken yasa maddelerini ise
bu yazımızın başında sıralamış�
tık.

Su yazının hazırlanmasında
DtSK�Yeni Haber İş, Tüm�Der,
Tüted ve TMMOB'nin ortaklaşa
hazırladıkları "TRT Dosyası"ndan
("TRT Dosyası"nm tam metni için
Elektrik Mühendisliği, Sayı 235,
Temmuz 1976, s. 361�370'e bakı�
nız), Mahmut T. öngören'in 5,12
Temmuz ve 2,9,16,23 Ağustos
1976 günlü Cumhuriyet' te çıkan di�
zi yazısından ve Vatan gazetesin�
de 19 Ocak 19 77 ve sonraki gün
lerde çıkan "Yasa Tanımazların
600. Gününde" adlı dizi yazıdan
yararlanılmıştır. Bu yazı 28
Haziran 1977 günü dizgiye ve�
rilmiştir.

280 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247


