


•

D

UüüJUü
•

güney gönenç

I . G İ R İ Ş
Bu yazıda ülkemizde radyo ve
televizyonun tarihçesi, ilk
radyo istasyonunun 1927'de ça�
lışmaya başlamasından 1975'e
kadarki gelişmeler kısaca ve�
rilmiştir. Gelişmeler şu yön�
leriyle ele alınmıştır:

a) Kurulan vericiler, alıcı
sayıları,

b) Yayınların ve programların
niteliği,

c) Yasal düzenlemeler.

Radyo ve televizyon dalındaki
gelişmeleri ülkenin sosyal ve
ekonomik koşullarından soyut�
layarak ele almaya olanak ol�
madığından, gerektikçe, bu ko�
şullar üstünde de kısaca durul�
muştur .

Gelişmeler zaman içindeki akı�
şıyla ele alınmış, bu bakımdan
1927�1975 arasındaki 48 yıllık
süre yedi döneme bölünmüştür.

Bildiğimiz kadarıyla ülkemizde

Güney Gönenç, Y.Prof .Dr., ODTÜ.

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247 251



radyo ve televizyonun tarihiy�
le ilgili kapsayıcı bir yapıt
henüz yayınlanmamıştır. Bu ne�
denle, bu yazıdaki bilgiler
çokça sayıda yazı ve yapıta da�
ğılmış bilgilerden derlenmiş,
kaynaklar yazının sonunda gös�
terilmiştir.

2. RADYOCULUĞUN BAŞLANGICI
(1927�1938)

2.1. İlk Radyo istasyonları

Türkiye'de radyo yayıncılığı
1927 yılında başlar. Yürürlük�
teki 406 sayılı Telgraf ve Te�
lefon Yasasına göre telsiz ha�
berleşmesi kendisine bırakıl�
mış olan PTT yönetimi iki veri�
cinin kurulması ve işletilmesi
işini bir Fransız firmasına ve
bu firmanın öncülüğüyle kurul�
muş olan "Türk Telsiz Telefon
Anonim Şirketi"ne bıraktı1. İs�
tasyonların işletilmesinin 10
yıl süreyle devredildiği bu
şirketin ortakları arasında
İş Bankası, Anadolu Ajansı ve
kimi özel girişimciler vardı2.
Şirketin yapacağı yayınların
denetimi, sözleşmeye göre,
PTT'ce atanan bir komiserce yü�
rütülecekti. Şirketin gelirle�
ri alıcı sahiplerinden alınacak
10 TL, hayır kurumları ve res�
mi dairelerden alınacak 5 TL
ve ithal edilecek radyoların
değerinin yüzde 25'i olarak
saptanmıştı . Vericiler Anka�
ra (193 KHz) ve İstanbul'da
(250 KHz) 1927 yılında yayına
başladılar (Çizelge 1). Her iki
verici de 5'er KW gücünde idi1.
Bu radyoların yayınları genel�
likle çok yetersiz düzeyde kal�
dı.

Türk Telsiz Telefon Anonim Şir�
keti'nin sözleşmesi, süresi
bittiğinde yenilenmedi ve is�
tasyonların işletilmesi 1936'da
PTT'ye devredildi. Eldeki iki
verici güç bakımından çok ye�
tersiz olduğu için güçlü bir
istasyon kurdurulmasına karar
verildi. 120 KW gücündeki Anka�
ra vericisi İngiliz Marconi
firmasına yaptırıldı ve 1938
sonlarında yayına başladı.
20 KW gücündeki Ankara kısa
dalga verici istasyonu da aynı
günlerde işletmeye açıldı. 1938
yılında ülkede 46 000 dolayında

ruhsatlı radyo alıcısı vardı1

(Şekil 1).

2.2. Telsiz Yasası

Haberleşme açısından bu dönem�
deki en önemli gelişme, 1937'de
çıkarılan 3222 sayılı Telsiz
Yasasıdır. Bu yasa "Elektroman�
yetik dalgalar vasıtasıyla her
nevi resim, işaret ve sesleri
vermeğe ve almağa yarayan bi�
lumum telsiz tesisatı ve işle�
tilmesi hükümetin inhisarı al�
tındadır" hükmünü getiriyordu.
Görüldüğü gibi yasa yalnız
radyoyayın değil tüm haberleş�
me tekelini devlete vermekle
radyo amatörlüğünü de yasakla�
mış oluyor. 0 dönemin "sonra
düşmanın işine yarar" anlayı�
şıyla karayolu yapımına karşı
çıkan "askerî zihniyet"inin
eseri olan bu hüküm, aradan
40 yıl geçmesine, bu süre için�
deki çeşitli uğraş ve çabalara,
kimi Amerikan generallerinin
ve Nato çevrelerinin bile kar�
şı çıkmasına karşın değiştiril�
memiştir. Buna karşılık Türki�
ye'deki yabancı elçiliklere,
petrol arama şirketlerine ve
CIA'ya (bölüm 4.2'ye bakınız)
verici kurma yetkisi veren ya�
sa değişiklikleri gerçekleşti�

rilmiş, yasaya aykırı olarak
ABD üs radyoları, polis radyo�
ları, ordu radyoları kurulagel�
miştir.

\

Türkiye'nin ilk radyosunun (İs�
tanbul) hem yöneticisi, hem
sp ikeri Mesut Cemi 1 .

3, SAVAŞ VE BASKI YILLARI
(1938�1950)

3.1. Genel Görünüş

İlk yüksek güçlü verici istas�
yonunun kurulmasıyla Türkiye
radyoculuğunda yeni bir dönem
başlamış oluyordu. 1938 sonra�
sını asıl simgeleyen olgular
İkinci Büyük Savaş ve ülkemiz�
de tüm özgürlüklerin yokedilme�
sidir. Almanya'da 1933'te yöne�
timi ele geçiren Naziler 1939'
da Çekoslovakya ve Polonya'yı,
1940'ta Danimarka, Norveç,
Hollanda, Belçika ve Fransa'yı
i s t i la e t t i ler . 1941'de Yugos�
lavya ve Yunanistan'ı işgal
eden Nazi Almanyası aynı yıl
Sovyetler Birliğine saldırdı.
Türkiye'yi yönetenler, Nazi'
lerin zafer yıllarında ülkede
faşizan bir yönetim kurdular.
Büyük savaş öncesinde Türkiye,
dış ticaret bakımından Almanya'
ya bağımlı bir duruma getiril�
mişti. Almanya'nın 1929'da dış
ticaretimizdeki payı ihracatta
yüzde 16, ithalatta yüzde 23,5
iken bu oranlar Hitler'in ik�
tidara gelmesinden sonra hızla
artmış, 1939'da ihracatta yüz�
de 42, ithalatta yüzde 53'e
ulaşmıştı1*. 1939'da gazetele�
rin "hükümetin genel politika�
sını zedeleyici" yayın yapma�
ları yasaklanıyor, 1940'da bir
yandan "Milli duyguları inci�
ten ve tarihi yanlış yansıtan"
yayınların suç olduğu belirle�
nirken öte yandan Ulus dışında
gazetelerin sayfa sayısı 6 ola�
rak donduruluyordu5. 1940 yıl ı
ünlü Milli Korunma Yasası y ı l ı�
dır. 1941'de Almanya ile bakır�
krom ihraç etmek üzere anlaşma
imzalanıyor, 1942'de Varlık
Vergisi uygulaması başlıyordu.
Bu yıl Nazi�Faşist birliğinin
ilerlemesinin sona erdiği yıl
oldu. 1943 sonlarında İtalya
teslim oldu. 1944'te Romanya,
Polonya, İtalya, Fransa kurta�
r ı ld ı . Aynı yıl ülkemizde Var�
lık Vergisi yasası kaldırıldı.
Almanya'ya krom ihracı İngil�

252 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246�247



tere'nin bir ültimatomu üzeri�
ne durduruldu. 1945'te Savaş
Nazi'lerin yenilgisiyle sona
erdi. Savaş biterken, 23 Şubat
1945'te, Türkiye,Almanya ve
Japonya'ya savaş açtı, aynı
gün ABD i le Kiralama ve Ödünç
Verme Anlaşmasını imzaladık.
0 günden başlayarak ülkemiz
egemenlerinin Türkiye'yi ABD
etki alanına sokma yönündeki
kararı uygulama alanına kondu.

3.2. Radyolar

1938 yılında yayma giren 120
KW'lık Ankara Radyosu ilk prog�
ramlı yayma 1939 ortalarında
başladı, tik programlı yayın
gününün (7 Temmuz 1939) progra�
mı6 şöyleydi: 7.30 Program ve
Memleket saat ayarı, 7.33 batı
müziği, 7.45 ajans haberleri,
8.00 batı müziği, 8.15 evin
saati, 8.30 batı müziği, 8.45
kapanış, 12.30 program ve mem�
leket saat ayarı, 12.33 Türk
müziği, 12.45 ajans haberleri,
13.00 Türk müziği, 13.30 batı
müziği, 14.00 kapanış, 18.00
program ve memleket saat aya�
r ı , 18.03 batı müziği, 18.50
Türk müziği, 19.15 batı müziği,
19.30 ajans haberleri, 19.45
serbest saat, 20.00 Türk müzi�
ği, 20.45 batı müziği, 23.00
kapanış (Toplam yayın süresi
465 dakika, yüzde olarak: batı
müziği 45, Türk müziği 29, ko�
nuşma 13, haber 13) (1945 yı�
lma kadar radyo haberleri Ana�
dolu Ajansınca hazırlanırdı,

1930' larda radyo.

bu nedenle haberlere "ajans
haberleri" denirdi).

1949'a kadar ülkede iki radyo
vericisi vardı: Ankara Uzun
Dalga (120 KW) ve Ankara Kısa
Dalga (20 KW) vericileri . 1949
Kasım'ında 150 KW gücünde İs�
tanbul Radyosu yayma başladı.
Bu radyonun vericisi ve tüm
donatımı Amerikan RCA firması�
na yaptırılmıştı. Yine bu dö�
nemde planlanıp ihaleye çıkar�
tılan Ankara ikinci kısa dalga
vericisi (Marconi Firması,
100 KW) 1950 Ekim'inde işletme�
ye girdi 1 . 1950 yılında Türki�
ye'deki ruhsatlı radyo al ıc ı�
larının sayısı 360 000 dolayın�
da idi .

1946 yılında İstanbul Teknik
Üniversitesi radyosunun 1 KW
güçle 6280 KHz üzerinden yayı�
na başladığını da ekleyelim.

3 .3 . Yasal Düzenlemeler

Türkiye'de yasal düzenlemesi
en sık değiştirilen kuruluşu�
muz radyo olmuştur. 1927�36
arasında özel bir şirketçe iş�
letilen radyolarımız 1937�40
arasında PTT Genel Müdürlüğün�
ce yönetildi. 1940'da çıkarı�
lan bir yasayla Başbakanlığa
bağlı bir "Matbuat Umum Müdür�
lüğü" kuruluyor ve radyoları�
mız bu kuruluşa devrediliyordu.
Bu yasada, "Matbuat Umum Mü�
dürlüğünün görevleri arasında
"memleket içinde ve dışında
milli siyaset ve menfaatlarımı�

zı ihlâle matuf olabilecek pro�
pagandaları karşılamak, reji�
min dahilî ve haricî siyaseti
hakkında kamuoyunu aydınlatmak
ve gereğine göre uygun görece�
ği araçları kullanarak yayın
yaptırmak ve yaydırmak, devlet
icraatını kamuoyuna layık ol�
duğu ölçü ve önemde duyurmak,
radyo postaları aracılığı i le
halkın siyasi, içtimai, harsi
ve bedii ihtiyaçlarını tatmin
edecek programlar yapılması ve
yayınlanmasını sağlamak, memle�
keti yabancı memleketlere ta�
nıtmaya yarayan her türlü fay�
dalı yayını yapmak" sayılmak�
tadır . Uygulamada da bütün
sözlü yayınların saptanması ve
yayın metinlerini vize yetkisi
Genel Müdürlükte toplanmıştı.
1943'te yeni bir yasayla "Ba�
sın ve Yayın Umum Müdürlüğü"
kuruldu, yeni düzenlemelere
gidildi. Bu yasada da söz ya�
yınları için çok sıkı bir san�
sür öngörülmekte, Genel Müdüre
yayınlar üzerinde mutlak yetki
tanınmaktaydı1

3.4. "Çok Partili
Demokrasi"ye Geçiş

Savaş sonrası döneminin geçiş
yılları olan 1945 ve 1946 yıl�
ları ülkede baskıların yoğun�
laştığı yıllar oldu. 1945 so�
nunda İstanbul'da ilerici gaze�
te ve dergilerin basımevleri
CHP'nin teşvik ettiği çapulcu
sürülerince yakılıp yıkıldı
(Tan Olayı). 1946'da Demokrat
Parti kuruluyor, ABD ile aske�
ri yardım anlaşması imzalanı�
yor, Ceza Yasasına 141 ve 142'
inci maddeler ekleniyordu. Yi�
ne aynı yılın Haziran'ında Der�
nekler Yasasında yapılan bir
değişiklik üzerine çok sayıda
işçi sendikasıyla birkaç sosya�
list parti kuruldu. İşçilerin
kitle halinde sendikalarda ör�
gütlenmeye başlaması üzerine
6 ay sonra bütün işçi sendika�
ları, partiler ve 6 gazete sı�
kıyönetimce kapatıldı7'9 . 1947'
de ise okuldışı din eğitimi
serbest bırakılıyor, ABD sena�
tosu Türkiye'ye 100 milyon do�
larlık yardımı onaylıyor, ilk
ABD askeri yardım heyetleri
Ankara'ya geliyorlardı.

Demokrat Partinin kurulmasıyla
"çok partili demokrasi"ye ge�
çildikten sonra, 1949'da, rad�
yoların yönetimini düzenleyen ya�
sa bir kez daha değiştirildi.
Yeni "Basın Yayın ve Turizm
Genel Müdürlüğü" yasasında, ba�

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �24 7 253



1935

Şekil 1.

1940 1950 1960 1970 1975 yıllar

Türkiye'de ruhsatlı radyo alıcıları sayısının yıllara
göre değişimi. Kaynaklar: ı • 1 ~ ' "* 6

1. Ankara (120 kw) istasyonunun yayma başlaması
2. İstanbul (150 kw) istasyonunun yayma başlaması
3. Sıkıyönetim bildirilerinin etkisi.hi

zı koşullarla, siyasi partile�
re seçim döneminde radyodan
konuşma süresi ayrılması öngö�
rülüyordu2. Partilerin yapacağı
radyo konuşmalarının önceden
savcı denetiminden geçmesi zo�
runlugu vardı. Demokrat Parti�
nin sürekli eleştirileri sonucu
1950'de çıkartılan seçim yasa�
sında partilere radyodan çok
daha geniş biçimde ve savcı ön�
denetimi olmaksızın konuşma
hakkı tanındı. 1950 seçimleri
bu yasaya göre yapıldı .

4. RADYOLAR DEMOKRAT PARTİ
EMRİNDE (1950�1960)

4.1. Genel Görünüş

1950�1960 dönemi tarihimize
"Demokrat Parti iktidarı döne�
mi" olarak geçmiştir. 1946'da
başlayan ABD'ye bağımlılık bu

dönemde perçinlendi. DP'nin
iktidar olmasından iki ay son�
ra hükümet Kore'ye asker gön�
derme kararı aldı (25 Temmuz
1950) ve NATO'ya üye olmak
üzere başvuruda bulundu (1 Ağus�
tos 1950). NATO'ya 20 Eylül
1951'de girildi; Ceza Yasasına
1946'da sokulan 141�142'inci
maddeler 1951 sonunda daha da
ağırlaştırıldı, 142'inci madde�
ye idam cezası eklendi. 1955'
te sonradan adı CENTO olan Bağ�
dat Paktı oluşturuldu, iktida�
rın kışkırtmasıyla 6/7 Eylül
olayları yaratıldı. 1959'da
ülkede ABD füze üsleri kurul�
du5'7 .

Radyoculuk yönünden 1950�1960
dönemini iki ana özellik sim�
geler. Bu 10 yıllık dönem, bi�
rinci olarak ülkede devletin
bir tek radyo vericisi bile
kurmadığı, ikinci olarak da
devlet radyolarının tam anla�
mıyla iktidar partisinin sesi
haline geldiği bir dönem oldu.

4.2. Radyolar:

Yasadışılık Ön Planda

1950'de DP iktidara geldiğinde
ülkede 120 KW gücünde Ankara
ve 150 KW gücünde İstanbul rad�
yoları vardı. Dış yayınlar ise
20 ve 100 KW gücünde kısa dalga
Ankara vericileriyle yapılmak�
taydı. 1950�1960 arasında yayı�
na giren tek devlet radyosu İz�
mir'de 0,4 KW güçlü kısa dalga
"Fuar Radyosu" oldu (1951). Bu
çok düşük güçlü radyo da sık
sık bozulması nedeniyle kısa
bir süre sonra yayından çıkar�
tıldı. Buna karşılık, bu dönem�
de ülkede yasa dışı radyolar
kurulmaya başlandı (Çizelge 3).
Günümüzde de yayınlarını sürdü�
ren bu radyoların ilki Ankara'
da 1954 yılında kurulan 350
Wattlık Ankara Polis Radyosu'
dur. Kuruluş amacını "polis�
halk münasebetlerini tanzim ve
halka hizmet" biçiminde tanım�
layan bu radyo, kuruluş yılla�
rında haftada 3 saat yayın yap�
maktaydı. Sonradan bu radyo
hem yayın saatlerini artırmış ,
hem güçlü kısa dalga ve çok kı�
sa dalga istasyonları kurmuş
hem de Ankara'ya ek olarak İs�
tanbul ve İzmir'de yayına gir�
miştir9 (Çizelge 3). Ankara Po�
lis Radyosu halen günde 10,5
saat, İstanbul Polis Radyosu
günde 2 saat yayın yapmakta�
dır3 "*. Yayınların % 89'u müzik
% 11'i söz yayınıdır, söz ya�
yınları genellikle kayıp ilan�
ları ve trafik konularındadır,
"son zamanlarda bu yayınlara ek
olarak yer yer, müzik program�
ları arasında milliyetçi duygu�
ları kuvvetlendirmesi amacıy�
la"9 yayınlar da yapılmaktadır.

1954'te ABD ile imzalanan iki�
li "askeri kolaylıklar" anlaş�
ması uyarınca ülkemizdeki ABD
üslerinde 6 tane verici istas�
yon kuruldu. Bu vericilerin
yerleri şöyleydi: Çiğli (İzmir)
İncirlik (Adana), Karamürsel,
Samsun, Trabzon, Sinop. 1972'de
bunların sayısı 3 olarak görün�
mektedir: İncirlik (10 KW),
Pirinçlik (Diyarbakır, 50 W ) ,
Karamürsel (50 W ) 3 ' 9 ' 3 5 . Bugün
de aynı 3 radyo yayınlarını
sürdürüyor (Çizelge 3). Bu rad�
yolardan Diyarbakır Radyosu
Adana'dan naklen yayın yapar.
Her üç radyo da günde 24 saat
yayın yapmaktadırlar. "Radyo
yayınları kendi dinleyicileri
dışında özellikle Türk gençle�
ri tarafından, hafif batı mü�
ziği alanında son şarkıları

254 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247



Çağımızda, emperyalizm yalnızca
ordularına dayanmıyor. Ekonomik
üslere (yabancı sermaye, çok u�
luslu şirketler vb.), kültürel
üslere (işbirlikçi basın, iş�
birlikçi yerli radyo�TV, çeşitli
yayınlar, plaklar vb.) ve başka
üslere dayanıyor. Bunlar'arasın�
da radyoyayın üslerinin de önem�
li bir yeri var. Aşağıda ABD'nin
kendi toprakları dışındaki ve�
rici istasyonlarının 1976 lis�
tesini veriyoruz. Bu listede A�
marikan askerî radyo vericileri
gösterilmemiştir (örneğin Fede�
ral Almanya'da 31 orta dalga,
8 çok kısa dalga olmak üzere 39
tane, Türkiye'de 3 tane orta
dalga ABD askerî vericisi var�
dır) . listede gösterilen radyo�
lardan Holzkirchen, Biblis ve
Lizbon'daki vericiler "Özgür
Avrupa Radyosu"na; Lamphertheim
ve Playa de Pals kentlerindeki
vericiler "Özgürlük Radyosu"na
aittir. Bu iki radyo CIA'ya
bağlıdır, öteki radyo istasyon�
ları "Amerika'nın Sesi" verici�
leridir.

ABD'NİN RADYOYAYIN ÜSLERİ

ÜLKE

Fas

Federal
Al manya

Fil ipinler

İngiltere

ispanya

Liberya

Portekiz

Ryukyu Adi

Sri Lanka

Yunanistan
*OD:
(A):
(B):

KENT

Tanca

Münih
Lamphertheim (B)
Holzkirchen (A)
Biblis (A)

(Poro

(Tınang

Idoofferton

Playa de Pals (B)

Monrovia

Lizbon (A)

. Okinawa

Colombo

(Kavala
\ Rodos

orta dalga, KD: kısa

SAYI, GÜÇ ve DALGA*

1 tane

300 kW
9 tane
150 kW
9 tane

1000 kW
2 tane
10 tane

2 tane

6 tane

6 tane

18 tane

1000 kW

3 tane

500 kW
150 kW
dalga.

100 kW, 2 tane 50 kW, 4 tane 35 kW
hepsi KD

OD, 4 tane 100 kW KD
KD (20�100 kW)
OD
KD (10�50 kW)

OD; 2 tane 100 kW, 3 tane 50 kW,
35 kW KD.

250 kW, 3 tane 50 kW KD.

250 kW KD.

KD (100�500 kW)

250 kW, 2 x 5 0 kW KD.

KD (10�250 kW).

OD, 100 kW KD, 2 tane 35 kW KD.

35 kW KD.

OD, 10 tane 250 kW KD.
OD, 2 tane 50 kW OD.

"özgür Avrupa Radyosu" vericileri.
"özgürlük Radyosu" vericileri.

çalma olanağına sahip oluşun�
dan ötürü, i lgiyle izlenmekte�
dir. .. Adı geçen tüm istasyon�
ların gerek teknik ve gerekse
program yönünden işletilmesi
Amerikan askerî personeli tara�
fından yürütülmektedir. Türk
makamları tarafından herhangi
bir denetim söz konusu değil�
d i r " . 9

Demokrat Parti döneminin ilginç
gelişmelerinden b i r i de ABD'nin
CIA'ya bağlı "Özgür Avrupa Rad�
yosu" vericilerinden bir bö�
lümünü istanbul'da kurma g i r i�
şimleridir. 1954'te basında
"Hür Avrupa Radyosu İstanbul'
da kuruluyor" biçiminde haber�
ler çıkmaktaydı.

3222 sayıl ı Telsiz Yasası'nın
1.maddesi " . . . bilumum telsiz
tes i sa t ı ve işleti lmesi hükü�
metin inhisarı altındadır" hük�
münü içerdiği için yukarda be�
l i r t i l e n radyolar için yasamız
uygun düşmemiş, bunun üzerine
yasanın 5.maddesi 18.5.1955
gün ve 6566 sayılı yasayla de�
ğiş t i r i lerek gücü 1000 KW'tan
aşağı olmamak, yayınları kar�
ş ı l ığ ı bir ücret almamak ve
en çok 10 y ı l ı geçmeyecek olan
bir süre sonunda tes isat saha�
sına dahil bütün arazi ve arsa�
lar ve tesisat devlete terk

edilmek kayıt ve şartıyla ve�
r i c i l e r kurulabileceği hükmü
g e t i r i l m i ş t i r 3 7 . Hemen be l i r te�
lim ki, hele 1955 yıl larında,
1000 KW verici gücü görülmemiş
derecede yüksek bir güçtü. Ör�
neğin Türkiye'nin 1955'te kuru�
lu 4 vericisi vardı ve bunların
toplam gücü 390 KW id i .

Bu vericilerin kurulması gerçek�
leşmedi. Bunun nedenlerini b i l �
miyoruz. Ancak yine 1954 yı l ın�
da CHP'nin de radyo istasyonu
kurma girişimleri olduğu b i l i �
niyor. CIA'nın ver ici ler i bu�
gün Federal Almanya, Portekiz
ve İspanya'da kuruludur. Bun�
lar ın toplam verici gücü 1967'
de 4100 KW idi .

Demokrat Parti Hükümeti 10 Şu�
bat 1959'da 27 ilimizde 2'şer
KW gücünde orta dalga verici�
ler i kurulmasına karar verdi.
Bu verici ler le i l g i l i sözleşme

1959 Eylül'ünde imzalandı. Son�
ralar ı özellikle işletme açı�
sından önemli sorunlar yarata�
cak bu " i l radyoları"nın yapımı

1960 y ı l ı sonunda 27 Mayıs Hü�
kümetince durduruldu, yalnızca
üretim aşamasına geçilmiş 7 ta�
nesinin kurulmasına karar ve�
r i l d i (Çizelge 1). Bu radyolar
üzerinde bir sonraki kesimde
duracağız.

4 . 3 . Televizyon

Ülkede televizyon yayını i lk
kez İstanbul Teknik Üniversi�
tes i tarafından 9 Temmuz 1952
günü baş lat ı ldı , l ' i n c i bant�
tan 100 Watt güçle yayın yapan
İTÜ�TV vericisi Philips Şirke�
tinden temin edilmişti1 0

Demokrat Parti döneminde ABD'
nin Türkiye'de televizyon şe�
bekesi kurmak üzere sürekli gi�
rişimlerde bulunduğunu görüyo�
ruz. 1952'de dört ABD'li uzman�
dan oluşan bir özel komisyon
Türkiye için radyo, televizyon
ve bağlantı (link) ağı incele�
mesi yaparak bir rapor halinde
Adnan Menderes'e sundu. Bu ra�
pordaki bağlantı ağı daha son�
ra NATO iletişim ağı olarak
gerçekleşti. Televizyon ağı
kurmayı amaçlayan girişimlerin
1954'te yinelendiğini görüyo�
ruz. Semih Tuğrul'un "Türkiye'
de Televizyon ve Radyo Olayla�
r ı " adlı yapıtından3 öğrendi�
ğimize göre DP iktidarının son
yıllarında ünlü ITT firmasının
komisyoncusu olarak ABD'den
Güney Dakota Senatörü Cari E.
Mundt ülkemize geldi. CIA i le
i l i ş k i l e r i bilinen, Amerikan
Haberler Merkezi (USIS) in ku�
rulmasında yararlı hizmetleri
geçen C.E.Mundt, Türkiye'de bü�

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247
255



tün ülkeyi kapsayacak bir tele�
vizyon örgütü ve ağının kurul�
ması iç ön temaslar yapmış,
sonradan aralarında elektronik
mühendisleri, televizyon tek�
nisyenleri bulunan kalabalık
bir heyeti Ankara'ya göndermiş�
tir. Bu heyet yanına Türk ilgi�
lilerini de alarak TV istasyon�
larının yerlerini saptamak ama�
cıyla özel uçaklarla inceleme
uçuşları yapmışlardır. ITT fir�
masının bu girişimleri 27 Mayıs
1960 günü DP iktidarının yıkıl�
masıyla sonuçsuz kalmıştır.

Ülkede televizyon alanında ön�
celiğin 27 Mayıs 1960'dan son�
ra nasıl ABD'den Almanya'ya geç�
tiğini ilerde göreceğiz.

4.4. Devlet Radyoları:
DP'nin Borazanı

Ülke yönetimindeki ağırlığın
bürokrat kesimden burjuvaziye
geçtiği 1950'den sonra bu ge�
çişe koşut bir uygulama başla�
dı: Reklam yayınları. Hüküme�
tin 27 Ocak 1951'de aldığı bir
kararla radyo yayınlarında rek�
lamlara yer verilmeye başlandı.
Reklam yayınları radyolarımız�
da o günden beri süresi gittik�
çe artarak sürdürülmektedir,
televizyon yayınlarını da kap�
lamıştır ("Radyo ve televizyon�
da reklamlar" bölümüne bakınız).
Demokrat Partinin iktidara gel�
mesinden sonra radyolarımızda
(7 Temmuz 1950'den başlayarak)
Kuran yayınlarına yer verildi.
Bu arada içkili gazinolardan,
gece kulüplerinden naklen ya�
yınlar başlatıldı. Giderek ül�
kedeki Amerikalılar için Noel
ve Paskalya programlarına ve
benzeri utanç verici uygulama�
lara kadar gidildi.

1951 yılında İstanbul ve Anka�
ra radyolarının günlük yayın
süreleri şöyleydi. İstanbul
Radyosu: Cumartesi günleri
12.57�24.00; Pazar günleri
12.57�23.30 (toplam: haftada
59 saat 36 dakika). Ankara
Radyosu: Cumartesi günleri
7.28�9.00, 12.15�15.00,
16.58�23.30; Pazar günleri
17.58�23.00; öteki günler
7.28�9.00, 12.15�14.00,
17.58�23.00 (toplam: haftada
62 saat 58 dakika)1 .

Demokrat Parti iktidarı 1954'
te çıkardığı 6334 sayılı "Ne�
şir yoluyla veya radyo ile iş�
lenecek bazı cürümler hakkın�
daki" Yasa ile buna ek olarak
çıkardığı 6732 ve 6733 sayılı

yasalarla ülkede "basın özgür�
lüğü denebilecek ne varsa or�
tadan kaldırdı. 1954 genel se�
çimlerinden iki ay sonra, 30 Ha�
ziran 1954'te kabul edilen 6428
sayılı seçim yasası ise siyasal
partilerin seçim dönemlerinde
radyoda konuşma hakkını kaldırı�
yor, buna karşılık "Devlet ve
hükümet işlerinde vazife alan�
ların, bu işler etrafında yapa�
cakları konuşmalarla, alakalı
daire ve müesseselerin kendi
faaliyetlerini gösterir şekilde
yayınlayacakları her türlü mat�
buat seçim propagandası mahiye�
tinde sayılmaz" (m.44) hükmünü
getiri/ordu. Yasanın gerekçe�
sinde "Kamu hizmetine verilen
ve devlet sesini aksettirmesi
gereken devlet radyosunun seçim
propagandası sırasında devlet
otorite ve güvenliğini bozacak"
şekilde kullanılmaması gerek�
tiği; devlet radyosunun "her�
şeyden önce bir terbiye ve kül�
tür müessesesi olduğu" belirti�
liyordu2. Radyolar, 1950'den
başlayarak, ama özellikle 1957
seçimlerinden sonra Demokrat
Partinin borazanı haline geti�
rildi. Demokrat Parti kongrele�
rinden naklen yayınlar ve Vatan
Cephesi'ne (Demokrat Partiye)
girdikleri iddia edilenlerin
adlarının saatlerce okunması
1957 sonrası radyosunda ola�
ğan "program"lar arasındaydı.
Yassıada'da ele alınan davalar�
dan biri de "Radyo Davası" ol�
du. Gerek 1950'den önce CHP dö�
neminde, gerek 1950�1960 DP dö�
neminde devlet radyolarının
partizanca kullanılışı, iktidar
partilerinin sesi haline dönüş�
türülmeleri, 1961 Anayasasında
özerklik ilkesinin benimsenme�
sinin ana nedeni olmuştur.

5. GECIS DÖNEMİ
(1960�1964)

5.1. Yeni Anayasa

27 Mayıs 1960'da Demokrat Par�
ti iktidarı yıkıldı, askeri yö�
netim işbaşına geldi. Temmuz
1960'da radyolardan yılda 4
mevlüt ve yalnız Cuma günleri
ezan yayınlanmasına karar ve�
rildi. Aralık 1960'da Basın Ya�
sası 1950'den önceki biçimine
getirildi. 9 Temmuz 19^1'de
Anayasa halkoyuna sunuldu, oy�

lamaya katılanların yüzde 60,4'
ünün oylarıyla kabul edildi.
15 Ekim 1961'de seçimler yapıl�
dı. 1965'teki seçimlere kadar
ülke İnönü koalisyonlarıyla
yönetildi. Demokratik özgürlük�
ler açısından ülkemizin tari�
hinde önemli bir aşama oluştu�
ran 1961 Anayasası radyo (ve
televizyon) ile ilgili iki önem�
li madde içeriyordu: 26'ncı ve
121'inci maddeler. Bu maddeleri
aşağıya alıyoruz.

"Madde 26� Kişiler ve siyasi
partiler kamu tüzel kişileri
elindeki basın dışı haberleşme
ve yayın araçlarından faydalan�
ma hakkına sahiptir. Bu fayda�
lanmanın şartları ve usulleri
demokratik esaslara ve hakkani�
yet ölçülerine uygun olarak ka�
nunla düzenlenir. Kanun, halkın
bu araçlarla haber almasını,
düşünce ve kanaatlere ulaşması�
nı ve kamuoyunun serbestçe olu�
şumunu köstekleyici kayıtlama�
lar koyamaz."

"Madde 121� Radyo ve televizyon
istasyonlarının idaresi, özerk
kamu tüzel kişiliği halinde,
kanunla düzenlenir.

Her türlü radyo ve televizyon
yayımları, tarafsızlık esasına
göre yapılır.

Radyo ve televizyon idaresi,
kültür ve eğitime yardımcılık
görevinin gerektirdiği yetkile�
re sahip kılınır.

Devlet tarafından kurulan veya
devletten mali yardım alan ha�
ber ajanslarının tarafsızlığı
esastır."

Görüldüğü gibi, bu maddelerle
getirilen ilkeler o zamana ka�
darki uygulamalara göre ilerici
idi. "Kamuoyunun serbestçe olu�
şumu kösteklenemez", "radyo�te�
levizyonların yönetimi özerktir
ve tarafsızlık temeline daya�
nır", "resmi haber ajanslarının
tarafsızlığı esastır" biçiminde
özetlenebilecek bu ilkeler, as�
lında, o günden bu yana tam an�
lamıyla hiç uygulanmadı. Bu il�
kelerin bir bölümü de, biraz
aşağıda göreceğimiz gibi,
12 Mart zorbalık döneminde Ana�
yasa'dan silindi. Her şeye kar�
şın, 1961 Anayasa'sının başka
bazı ilkelerle birlikte getir�
diği bu ilkeleri Türkiye'nin
sosyal ve politik değişim çiz�
gisi içinde demokratikleşme
aşamaları saymak yanlış olma�
yacaktır. Bu ilkeler ışığında
hazırlanan ve kabul edilen TRT

256
ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247



1
2
3
4
5

6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37

38
39

YER

İ s t a n b u l
Ankara
inkara
Ankara
İstanbul
Ankara
İzmir
Erzurum
Ankara
İstanbul
İzmir
Ankaia
Adana
Antalya
Caziantep
Kars
Diyarbakır
İskenderun
V,�.n
Erzuruir.
İzmir
Ankara
Çukurova
Diyarbakır
Ankara
Ankara
Antalya
Hakkari
İstanbul
İzmir
Erzurum
İstanbul
İzmir
Eskişehir
Ankara
Edime
Trabzon
Ankara
Ankara

DALGA

CD
UD

UD
KD

OD

KD

KD
KD

UD

OD
OD

OD

OD
OD

OD
OD

KD
KD

OD
UD

OD

ÇKD
OD

OD

KD
UD

OD

KD
OD
OD

UD

ÇKD
ÇKD

ÇKD
ÇKD

ÇKD
OD

KD
KD

GÜÇ
(KW)

5
5

120
20

150
100

0,4
1

120
2

2
2

2

2
2

2

2

1 0 0

100
0 , 2 5

300
300
250

1200

600
1

1200

100
100

ıc
10

5
5
5

300

250

250

YAYINA

BAŞLAMA
TARİHİ

1927

1927

28.10.1938
28.10.1938
19.11.1949
Ekim 1950

Ağustos 1950
Aralık 1960

1961
24.9.1961
1.12.1961
20.3.1962

Nisan 1962
Haziran 1962

15.8.1962
15.2.1963
Ekim 1963
Ekim 1963
5.10.1964

7.5.1967
22.8.1967

3.3.1968
3.3.1968

8.11.1969
30.12.1970
21.11.1972

4.4.1973
24.4.1973

1.5.1974
15.11.1974
17.11.1974

1975
1975
1975
1976
1976

t 1978 ortas ı

^ 1978 ortas ı

BİLGİLER

250 KHz. çalışmıyor.
193 KHz. çalışmıyor.
Marconi. 1974'te k a p a t ı l d ı .
Marconi. Aralık 1970'de k a p a t ı l d ı .
RCA. Ünraniye. TRI�II, 701 KHz.
Marconi. Yurtdışı yayınlar .
"Fuar Radyosu" (47m). Çalışmıyor.
TMO'dan. Çalışmıyor.
Marconi. TRT�I, 200 KHz.
TEM. TRT�III, 963 KHz.
TEM. TRT�III, 1033 KHz.
TEM. TRT�III, 1484 KHz.
TEM. 1.12.1968'den ber i Trabzon i l , 1484 KHz.
TEM.
TEIT. G a z i a n t e p i l , 1210 KHz.
TEM. TRT�I, 1165 KHz.
TMO'dan. Halen ç a l ı ş m ı y o r .
TMC'dan. Halen ç a l ı ş m ı y o r .
TEM. Van i l , 1178 KHz.
Thomson CSF. TRT�I, 245 KHz.
Thomson CSF. TRT�I, 926 KHz.
T R T � I I I ; 88 MHz.
NEC ( J a p o n ) . Bölge r a d y o s u , 629 KHz.
NEC ( J a p o n ) . TRT�I, ICC i KHz.
Brovn Boveri. Yurtdışı yayınlar .
Thomson CSF. TRT�II, 182 KHz.
NEC (Japon). TRT�I, 890 KHz.
Gates (ABD). TMC'dan. İl radyosu, 7650 KHz.
Thomson CSF. Yalova. TRT�I, 1016 KHz.
Thomson CSF. 1967'de kurulana ek.
Thomson CSF. 1967'de kurulana ek.
TRT�III; 88,2 MHz.
TRT�III; 88 MHz.
TRT�III; 94,4 MHz.
TRT�III; 95,2 MHz.
TET�III; 91 MHz.
NEC (Japon). Bölge radyosu.

Brovn Boveri. Yurtdışı yayınlar .

Çizelge 1. Yayma giriş sırasıyla radyo istasyonları.

Yasası üzerinde durmayı biraz
ileriye bırakarak şimdi bu dö�
nemde kurulan radyolar konusu�
na geçiyoruz.

5.2. î l Radyoları ve
G e t i r d i ğ i Sorunlar

1960�64 döneminde radyo istas�
yonlarında önemli bir gelişme
olmadı. Daha önce belirtt iği�
miz gibi, Demokrat Parti yöne�
timinin 27 tane küçük güçlü
" i l radyosu" kurulması kararı
27 Mayıs Hükümetince Aralık
1960'da kaldırıldı. Yalnızca
yapımına başlanmış 7 radyonun
yapımının sürdürülmesi karar�
laşt ı r ı ld ı . Bu radyolar 2 KW
gücünde orta dalga vericileri
idiler. İstanbul'da kurulu TEM
adlı Türk Şirketince tasarım�
lanıp yapıldılar. Kuruldukları
kentler ve kuruluş tarihleri
şöyledir: İstanbul (Eylül 1961)
İzmir (Aralık 1961), Ankara
(Mart 1962), Adana (Nisan 1962)
Antalya (Haziran 1962), Gazi�
antep (Ağustos 1962), Kars
(Şubat 1963). Bu 7 istasyonun
yapımı bittikten sonra, yapım�
cı firma tarafından başlangıç�
tan beri prototip olarak kul�
lanılan bir verici de Ekim
1964'te Van'a kuruldu. Bu rad�

yolar kuruldukları günden beri
çeşitl i sorunlar ortaya çıkar�
dılar. Bunları şöyle sıralaya�
bi l i r iz :

a) Orta dalga bandında böyle
çok küçük güçlü vericilerin,
özellikle Türkiye gibi yüzöl�
çümü büyük ve verici istasyon�
lar bakımından çok yoğun bir
bölgede olan bir ülkede etkili
olamayacağı açıktır. Nitekim
bu istasyonlar kurulu bulundu�
ğu kentin kenar mahallelerin�
den bile zor dinlenmekte, kent
içinde de doyurucu bir dinleme
sağlanamamaktadır.

b) Bu istasyonların kurulduğu
kentlerin seçimi yanlış yapıl�
mıştır. 1960 yılında güçlü ve�
riciler yalnızca Ankara ve İs�
tanbul'dadır, bu iki radyo bir�
likte ülkenin yüzölçümü bakı�
mından ancak dörtte birini
kapsamaktadır. 7 il radyosun�
dan birer tanesi de Ankara ve
İstanbul'a kurulmuştur. Ülkenin
özellikle doğu yörelerinde,
güçlü vericilerimizden uzakta,
örneğin Diyarbakır, Malatya,
Elazığ, Urfa, Trabzon gibi
kentler dururken, salt "ikinci
program yapıyoruz" diyebilmek
uğruna, birer istasyon İstan�
bul ve Ankara'ya kurulmuştur.

c) İstanbul ve Ankara (ve 1
Ocak 1970'den sonra İzmir) il
radyoları batı özentisi bir
tür "müzik kutusu" yada "anten�
li pikap" uygulamasına giriş�
mişlerdir. Söz programlarına
hiç yer vermeyen, haber yayın�
lamayan, ulusal bayram günle�
rinde yada başka önemli gün�
lerde bile program kalıbı hiç
değişmeyen, yayınlarının yüz�
de 100'ü batı müziğinden
(yüzde 60 hafif batı müziği,
yüzde 40 klasik batı müziği)
oluşan, ülkeye sırt ını dönmüş
bir tür mutlu azınlık yayıncı�
lığı yıllar yıl ı sürdürülmüş�
tür. Bu radyoların, "dinleyici
istekleri" olarak göndermek
üzere vereceği "parti"nin gün
ve saatiyle tam o saatte ça�
lınmasını istediği parçaların
adlarının yazılması için yer�
leri bulunan istek kartları dü�
zenleyerek matbaada bastıran
ve deste deste postalayanlara
hizmet etmesi doğal sayılmıştır.
"Özellikle hafif batı müziği
türünde Amerikanvari plak sunu�
culuğu (disk�jokey) cambazlığı�

TRT� I

Ankara
Kars
Erzurui"
izmir
Diyarbakır
Ar.ralya
İstanbul

TRT � II

İstanbul
Ankara

TRT � III

İstanbul
İzmir
Ankara

Ankara
tstar.bi'l
tzir.ir
Ankara
Edi rne

F.ÖLGl

CuV.urr.VE

İL

Caziantep
Van
Trabzon
hakknri

r.skişef ir

20C
1165

245
926

106]
890

1016

701

U2

963
ıc : :
U M

8P

st
8E

629

121C
117F
14 et
7e;o

94

"ı İTİLİŞİ •ulYIM.AF

Ankara

Ankara

9315

1 9515
Uiasc

KHz

KI'z

KIlz

yuz

,2

KHz

V.Kz

,5 fHz

KHz

120

200
200
30C
600

1200

150
1200

2

r
ıc

10

5

;ıoo

1

5

100

250

KW

M."

I:1..

İV

Ki.'

KW

( 9 )

(16)
(20 v 31)
(21 ^ 30)
(24)
(27)
(29)

(5)
(26)

(IC)
( 1 ! )
(12)

122)
( ? 2 )
ı J ; )
( "5)
cn

(23)

(15)
( 1 ? )
(13)
(28)

(34)

( 6 )

(25)

Çizelge 2. 1977 başında TRT
radyoları. Ayraç
içindeki sayılar
radyonun Çizelge
1'deki sıra sayısını
gösteriyor.

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247
257



1. Türkiye Polis Radyosu (Ankara, 1954, 1500 W,
6340 KHz) [9,34]

2. ABD Askeri Radyoları (AFRTS= Armed Forces Radio
and Television Service. Merkez: Netvork Headquarters,
Comm. Facil i ty, Tuslog, det. 124, APO, NewYork
09289, ABD) [9,34]

a) Adana (İncirlik, 1590 KHz)
b) Diyarbakır (1570 KHz)
c) Karamürsel (1590 KHz)

3. Mamak Ordu Radyosu (Ankara, 1960, 7240 KHz, 2 KW) [9]

4. Meteorolojinin Sesi Radyosu (Ankara, 1961, 6865 ve
7634 KHz, 5 KW) [9,34]

5. istanbul Polis Radyosu (1965, 6325 KHz) [9,34]

6. İzmir Polis Radyosu (75 W)

7. Havacıların Sesi Radyosu (Ahlatlıbel, Ankara, 1966,
7852 KHz, 2500 W) [9]

8. Ankara Polis Radyosu (Çok Kısa Dalga. ABD hediyesi)

9. Ereğli Kömür İşletmeleri Radyosu (Zonguldak,
1967 ?, 1515 KHz) [9]

10. "Azmi'nin Radyosu" (Kozan, Adana, 1974 ?) [3,39]

11. "ESEDR" Radyosu (?) (Ankara, 1202 KHz)
[34 (sayfa 378)]

çizelge 3. Türkiye'de yasalara aykırı olarak radyoyayın
yaptığı bilinen vericiler. [ ] içindeki
sayılar kaynakları gösteriyor.

na hevesli gençlere mikrofonlar
açılmış; ve bu delikanlılar...
olmayacak hafiflikler, eşi ör�
neği az bulunur laubali davra�
nış ve sözlerle yerli ve yaban�
cı bazı plak şirketlerini zen�
gin etmek için ellerinden gele�
ni yapmaktan geri kalmamışlar�
dır"3.

d) Radyo yönetimlerinin ülkeye
dağılmış, o günkü koşullara gö�
re çok sayıda denebilecek bu
radyoları gereğince yönetecek,
işletecek eleman bulmakta zor�
luk çekmesi yüzünden bu radyo�
ların işletilmesinde çeşitli
sorunlar çıkmıştır. Bu radyo�
ların tümü (hem stüdyo hem ve�
rici olmak üzere) yıllarca ki�
ra ile tutulmuş yapılarda ça�
lıştırılmıştır. Özellikle mer�
keze uzak kentlerdeki istasyon�
lar bir tür "sürgün yeri" işle�
mi görmüştür. Kendi nişan töre�
nini stüdyoda yaparak radyodan
yayınlayan (spikerliğini de
radyonun müdürüne yaptıran)
spikerler; kahvede çay içerken
kahvede oturanlardan biri "kek�
lik türküsü"nü isteyince gar�
sonla spikere haber yollayıp
radyodan istenen türküyü çal�
dıran radyo müdürleri görülmüş�
tür '.1 radyolarında6.

e) Anadoludaki il radyoları An�
kara'dan gönderilen program
bantlarını yayınlamakla yetin�
mişler, kendi bölgelerinin in�
sanlarına o bölgelerin müziği�
ni, o bölgelerin sorunlarını
ele alan programlar bile suna�
mamışlardır . Bu durum, ayrıca
Ankara Radyosuna çözümü güç
program kopyalama, bant çoğalt�
ma yükü getirmiştir.

5.3. Başka Gelişmeler

Bu dönemde 120 KW gücündeki es�
ki Ankara vericisine paralel
çalışacak 120 KW'lık bir ek ve�
rici îlarconi firmasına kurdu�
ruldu, böylece Ankara vericisi�
nin gücü 240 KW'a çıkarılmış
oldu (1961). Ancak Ankara
(TRT�I) vericisi halen 240 de�
ğil 120 KW güçle yayın yapmak�
tadır. Ayrıca yukarda andığı�
mız 2 KW'lık "il radyoları"nm
yanısıra, Toprak Mahsulleri
Ofisi'nin vericilerinden ve
yapılarından yararlanılarak
Erzurum'da (Aralık 1960), Di�
yarbakır'da (Ekim 1963) ve İs�
kenderun'da (Ekim 1963) yayına
geçildi. 1 KW güçle ve kısa dal�
gadan yapılan bu yayınlar ge�
nellikle etkili ve yararlı ola�'
madı.

1960 yılında Hamak Ordu Radyo�
su (7420 KHz, önceleri 0,4 son�
ra 2 KW), 1961'de Meteoroloji�
nin Sesi Radyosu (6865 ve 7634
KHz, 5 KW) adlı istasyonlar
devletin radyoyayın dizgesi dı�
şındaki istasyonlar kervanına
katıldılar9.

Temmuz 1963'te çıkarılan 265
sayılı Turizm ve Tanıtma Bakan�
lığı yasasıyla radyoların yö�
netimi yeniden düzenlendi.
1961 Anayasası doğrultusundaki
359 sayılı Türkiye Radyo Tele�
vizyon Kurumu Yasası ise 24
Aralık 1963 günü kabul edildi
ve 2 Ocak 1964 günü yayımlandı.
Yasanın yürürlük maddesine gö�
re, TRT Kurumu 1 Mayıs 1964
günü çalışmaya başlayacaktı.

6. TRT'NIN KURULUSU VE
GELİŞMESİ (I964�I97I)

6.1. TRT Yasası

TRT Yasası 1 Mayıs 1964 günü
yürürlüğe girdi. Yasanın ilk
maddesi şöyleydi:

"Madde 1� Türkiye Radyo Tele�
vizyon Kurumu adıyla, tüzel �
kişiliğe sahip özerk bir kamu
iktisadi teşebbüsü kurulmuştur.

Kurumun remzi TRT'dir.

Kurumun merkezi Ankara'dadır."

Böylece radyo (ve televizyon)
yönetimi ilk kez özerk bir sta�
tüye bağlanmış oluyordu. Kuru�
mun görevlerini belirleyen
2.maddeyi de buraya aynen alı�
yoruz:

"Madde 2� Türkiye Radyo Tele�
vizyon Kurumunun görevleri:

a) Radyo ve televizyonla haber
hizmet görevlerini görmek;
eğitici, öğretici, kültür ve
eğitime yardımcı, eğlendirici,
yurdu içerde ve dışarda tanıtı�
cı, yeterli, doğru ve tarafsız
yayın yapmak;

b) Yurdun gerekli yerlerinde
yeni radyo ve televizyon tesis�
leri kurmak, bu tesisleri iş�
letmek, mevcut radyo ve yayın
tesislerini ihtiyaca göre ge�
liştirip genişletmek;

c) Radyo ve televizyon postala�
rı arasındaki iş ve yayın ahen�
gini sağlamak ve bu kanunda
gösterilen esaslar içerisinde

258 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247



iil 1 et! erarası teşekküller ve
;�bnncı radyo ve televizyon ku�
ruluşları ile münasebetler dü�
zenlemek; ve

d) Yayınlarının nünıkün olduğu
kacinr geniş bir alanda en iyi
bir şekilde yapılabilmesi için
araştırmalarda bulunmak, ted�
birler almak ve gerekiyorsa,
kendi tesislerinde kullanılacak
alet ve cihazlar üzerinde araş�
tırma yapmak, bunları kısmen
veya tamamen imal etmek ve bu�
nun için gerekli tesisleri kur�
maktır."

TRT Yasasının 18.maddesi 12 Mart
zorba yönetimi döneminde değiş�
t i r i l d i . Bu değişiklikler, Ana�
yasanın 121'inci maddesinde ger�
çekleştirilen derişiklik doğrul�
tusunda olmuştu; biraz aşağıda
bu değişiklikleri kısaca ele
alacağız, l ' inci maddenin temel
hükmü olan "özerklik", 2'inci
maddenin en önemli öğeleri
"eğitici, öğret ic i , . . . , yeter�
l i , doğru ve tarafsız yayın yap�
mak" ilkeleri 12 Mart yasasıyla
yokedilen ilkeler arasındaydı.

Yasaya göre Kurum'un en yüksek
karar ve yönetim organı Yöne�
tim Kurulu'dur. Kurum, Yönetim
Kurulu'nun aldığı kararlar çer�
çevesinde ve onun gözetimi al�
tında, genel müdür tarafından
yönetilir. Yönetim Kurulu 9 ki�
şiden oluşur. Bu 9 kişiden iki�
si Hükümet tarafından atanır;
üçü üniversitelerden (biri
elektrik�elektronik, biri hu�
kuk�iktisat�sosyal bilimler,
biri edebiyat�dil�güzel sanat�
lar dallarından), biri konser�
vatuvarlardan (müzik�temsil sa�
natları dalından), ikisi TRT
kurumu personelinden (biri yö�
netici, biri elektrik mühendi�
si) seçilir. Genel Müdür de Yö�
netim kurulunun üyesidir. Yöne�
tim Kurulu kendi arasından, ge�
nel müdür dışında bir başkanla
bir başkan yardımcısı seçer.
Genel Müdür, Yönetim Kurulunun
Turizm ve Tanıtma Bakanlığına
inhası ve Bakanın teklifi üze�
rine, Bakanlar Kurulu kararna�
mesiyle atanır.

6.2. TRT'nin Çalışmaya
Başlaması

TRT'nin ilk Yönetim Kurulu
28 Nisan 1964 günü toplandı.
Yönetim Kurulu şu kişilerden
oluşuyordu: Sedat Tolga, Behçet
Kemal Çağlar (Hükümet temsilci�
l e r i ) ; Bedri Karafakıoğlu, t s�
met Gir i t l i , Halil Dikmen (Üni�

versitelerden); Refik Ahmet
Sevengil (müzik�temsil dalın�
dan); Senia Eke, Ulvi Çulpan
(TRT personelinden). Yönetim
Kurulu, Başkanlığa Sedat Tolga'
yi, Başkan Yardımcılığına Beh�
çet Kemal Çağlar'ı seçti (Çağ�
lar 1965 Mart'ında Başkanlığa
seçildi). 29 Nisan 1964 günlü
ikinci toplantıda TRT Genel Mü�
dürü olarak Adnan Öztrak'm in�
hası oybirliğiyle kararlaştı�
r ı ld ı . 4 Mayıs günü Öztrak Ge�
nel Müdür olarak işe başladı.
TRT'nin devraldığı vericiler
şunlardı: Yüksek güçlü 2 yurt
içi istasyon: Ankara (240 KW)
ve İstanbul (150 KW), 7 tane
2'şer KW'lık " i l Radyosu", An�
kara'da yüksek güçlü kısa dal�
ga istasyonu (20 ve 100 KW'lık),
3 çok küçük güçlü kısa dalga
vericisi (Erzurum, Diyarbakır
ve İskenderun). Bunlardan İs�
tanbul vericisi 150 KW olarak
anılmakta ama teknik yetersiz�
likler yüzünden ancak 120 KW
güçle çalıştırılabilmekteydi6.
TRT Kurumu çalışmaya başladı�
ğında ülkedeki kayıtlı radyo
al ıc ı lar ı sayısı 2 184 125'dir.
Kuruma Turizm ve Tanıtma Ba�

kanlığından 634 personel dev�
redilmiş, personel sayısı 1964
yı l ı sonunda 939'a yükselmiş�
t i r .

6.3. Engellemeler,
Baskılar

TRT'nin ilk yılları "örgütlen�
me ve kendini kabul ettirme"
yılları oldu. Kuruluş, görev,
kadrolar, personel yönetmelik�
leri, yayın ilkeleri, ücret
tarifeleri saptandı. Bu arada
yeni yapılar kiralanması, iha�
leler, çeşitli danışma kurul�
ları vb. gibi çalışmalar yoğun
biçimde sürdürülüyordu. "Kendi�
ni kabul ettirme" başlığı a l�
tında toplayabileceğimiz ça�
lışmaların özeti şöyle ver i le�
b i l i r : Bu kadar e t k i l i bir i ş �
levi olan ve özerk bir devlet
kuruluşu i lk kez kuruluyordu.
Egemen çevrelerin ve bürokra�
sinin alışamadığı bu oldu. TRT
Kurumunun Başbakanlıkla ve
bakanlıklarla doğrudan yazışma
yapamayacağı b e l i r t i l d i , bu
yazışmalar engellendi. Turizm
ve Tanıtma Bakanlığı TRT'nin
hesap ve işlemlerini yasadışı
olarak te f t i ş etmeye ka lk ı ş t ı .

Yayın türü

Söz
Haber
Reklair
Türk müziği
Batı müziği

Toplam

süre
(saat)

17,2
2 , 3
A,5

52
24

100

1964

oran
(yüzde)

17,2
2 , 3
4,5

52
24

100

süre
(saat)

40
24,5

7,2
82,5
53,4

207,6

1969

oran
(yüzde)

19,3
11,8

3,5
39,7
25,7

100

Çizelge 4. Bütün Türkiye radyolarının ortalaması olarak
haftalık yayın süreleri ve türlerin toplam
yayın süresine oranları. Kaynak: Özakman^.

Yayın türü

Söz
Haber
Re ki r,n
Türk nüziği
Batı tn:zij*i

Toplan

Ankara
İstanbul
İzmir

20
10
12
29
29

ıoc

Bölge
ve İ l
radyoları

20
10*

5**
50

15

100

Ankara
İstanbul
"2.program"

�

�
�
�

100

100

�

�
�
�

100

100

Çizelge 5. 1969 yılında radyolarımızda yayn türlerinin toplam

yayın sürelerine oranları (yüzde olarak)Kaynak :Özakman6

"İl radyolarında daha yüksek.

"" Çukurova radyosunda reklamlar yüzde 10'u aşmaktadır.

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247 259



Yasadışı teftiş heveslileri
.ırasına daha sonra Maliye Ba�
kanlığı da rr.irdi. TRT'nin per�
soneline ek çalışma ücreti ver�
mesi engellenmek istendi. Bun�
lar ve benzeri yasadışı müda�
halelerin hepsi Danıştay'ca
durduruldu yada iptal edildi.
TRT'nin özerklimi konusu 1968'
de Anayasa Mahkemesine kadar
gitti.

15 Ekim 1965 seçimleriyle Ada�
let Partisi iktidara geldi.
Süleyman Demirel Başbakan ol�
du. Özellikle bundan sonra
TRT'nin girişimleri hükümet�
lerce sürekli olarak engellen�
di, TRT parasal yönden zor du�
rumda bırakıldı. Özerk TRT,
karşısında hep hükümetleri bul�
du. 1965�1970 dönemi, iktida�
rın Anayasa'yı çiğnediği, öz�
gürlükleri kısmak için elinden
geleni yaptığı bir dönem oldu.
TRT açısından bu çabalar 1969
başlarında Meclise getirilen
TRT yasa tasarısı ile doru�
ğuna ulaştı. Tasarı, ikti�
darın hazırladığı ünlü "Ana�
yasa Düzenini Koruma" yasa ta�
sarısıyla birlikte sunulmuştu
Meclise. Bilim adamları tasarı�
lara karşı çıktılar. TRT yasa
tasarısına karşı çıkanlar ara�
sında iki yıl sonraki zorba dö�
nemin destekçileri înönü, H.Tunç
ve Nihat Erim de vardı. Nihat
Erim Yasa Tasarısı hakkında
şöyle söylüyordu: "TRT'yi iste�
dikleri gibi sindiremediler.
Şimdi kanun deriştirerek TRT'yi
muhalefete karşı tek taraflı
kullanılacak hale sokmak hevesi
içindeler"11'12. Yasa değişiklik�
leri kamuoyunun şiddetli tepki�
si sonucu gerçekleştirilemedi,
daha doğrusu 12 Mart dönemine
ertelenmiş oldu.

Bu dönemde TRT bir yandan ik�
tidarca kösteklenirken öte yan�
dan sağcı basınca da sürekli
eleştiri, saldırı ve yıpratma
kampanyalarına hedef oldu.

TRT yayınları hakkında 200'den
fazla soruşturma açıldı, bu so�
ruşturmaların yalnızca 2'si da�
va konusu oldu, geri kalanları
takipsizlik kararı aldı. Bu 2
yayın da (kitap saati ve De
Gaulle hakkındaki yorum) beraat
etti3'6 . Buna karşılık TRT ya�
sasının hükümetlere verdiği
"milli güvenliğin açıkça gerek�
li kıldığı hallerde bir haber
veya yayını menetme" yetkisi
zorlanarak yasaklamalara giri�
şildi. Örneğin 15 Aralık 1969

da TÖS ve Îlk�Sen'in boykotuy�
la ilgili haberlere yayın yasa�
ğı kondu7. 16 Şubat 1969 Pazar
günü ("Kanlı Pazar") İstanbul'
da oluşan olayların filminin
televizyonda gösterilmesine de
yayın yasalı konmuştu33 .

6.4. Kültür Sanat ve
Bilim ödülleri

TRT Yönetim Kurulu 10 Mayıs
1970 günlü toplantısında "TRT
Kültür Sanat ve Bilim Ödülleri"
adı altında her yıl bir dizi
ödül verilmesini kararlaştırdı.
Yarışmalar bilimsel araştırma,
müzik, tiyatro, film, edebiyat,
resim�heykel dallarında 26 kol�
da açıldı. Yarışmalara 3090 ya�
pıt gönderildi. 16 büyük ödül,
117 başarı ödülü verildi. Örne�
ğin, roman kolunda (büyük ödül
verilmedi) başarı ödüllerini
Fakir Baykurt (Tırpan), Tarık
Buğra (İbişin Rüyası), Abbas
Sayar (Yılkı Atı), Sevgi Sabun�
cu (Yürümek), Melih C. Anday
(Gizli Emir), Mehmet Şeyda
(Yanartaş), Demirtaş Ceyhun
(Asya), Oğuz Atay (Tutunamayan�
lar) aldılar. Müzik dalında
Yalçın Tura 13 ödül aldı13.
Toplam olarak 602 bin lirası
ödül, 356 bin lirası da seçici
kurullar gideri olarak 958 bin
lira harcandı.

Ödüller 1971 Şubat'mda açık�
landı, ilk ve son verilişi de
bu oldu. 12 Mart'in TRT Genel
Müdürü Musa Öğün 1971 Eylül'
ünde yaptığı bir basın toplan�
tısında ödüller üstüne şunları
söyledi: "... ödül verilen eser�
lerden bir kısmı saptırılmış
ideolojilere fikir ve sanat yo�
luyla yönelme etkisi bırakmaya
çok müsait durumdadır. Yine bu
eserlerden bir kısmı TRT'nin
yayın ilkeleri, programların
amaç ve gidişatı yönünden uygun
değildir. Bu eserlerden biri de
mahkeme tarafından müstehcen
bulunarak toplattırılmıştır.
Böylece 1 milyon dağıtılan ya�
rışmanın TRT'ye 1 kuruşluk dahi
yararı olmamış ve 12 Mart'tan
sonra da ödül verilen eserlerin
TRT mikrofon ve ekranlarına
çıkması önlenmiştir. "ı't

Uzun "beyanat"mdan yalnızca
bir bölümünü buraya aldığımız
Sayın General, 3000'den fazla
yapıtın katıldığı bir yarışma
için 958 bin liranın pek çok
olduğunu savunuyor. 6 bölümlük
bir yerli dizi filmin maliyeti�
nin 1,5 milyon lira; bu yazının
hazırlandığı günlerde yapımına
karar verilen toplam 55 bölüm�

lük 8 yerli dizinin tahmini ma�
liyetinin 12,6 milyon lira;
26 bölümlük "Polis Dosyası" di�
zisinin başka tüm giderler ha�
riç yalnız Türkçeleştirme gide�
rinin 160 bin lira, örneğin İz�
mir TV istasyonunun maliyetinin
30 milyon lira olduğunu anımsa�
yalım. Sayın General'in "müs�
tehcen bulundu" buyurduğu Sevgi
Sabuncu (Soysal)'m yapıtının
ise beraat ettiğini belirtelim.

Musa Ogün'ün TV ekranlarından
yaptığı uzun suçlamalara TRT
Yönetim Kurulu başkanı Prof.Dr.
Suat Sinanoğlu karşılık verdi.
Musa Öğün daha ağır ve suçla�
yıcı biçimde yeni bir beyanat�
ta bulundu, iş bu kadarla kal�
madı. Yönetim Kurulu üyeleri
hakkında "görev ve yetkilerini
kötüye kullanmak"tan dava açıl�
dı. Yönetim Kurulunun Hükümet�
çe atanmış iki üyesi, Hıfzı
Timur ve Emin Hekimgil davaya
dahil edilmediler. "Cumhurbaş�
kanı adına at yarışları, fut�
bol maçları düzenlenen, ödül
ve kupa dağıtılan bir ülkede,
kültür sanat ve bilimin geliş�
mesini teşvik edici bir sistem
kurulması", görevi kötüye kul�
lanma sayılıyordu15. Mahkeme
10 ay kadar sürdü; sonunda
Prof.Dr.Suat Sinanoğlu, Adnan
Öztrak, Prof.Uğur Alacakaptan,
Emil Galip Sandalcı, Muammer
Sun ve Sunuhi Cav 1972 Ekim'
inde beraat ettiler15.

6.5. Radyolar

TRT dönemine geçilmesiyle rad�
yo istasyonlarının kurulmasın�
da önemli bir hızlanma oldu
(Çizelge 1). 8'inci il radyosu
1964 Ekim'inde Van'da yayına
başladı. Fransız Thomson CSF
firmasına ihale edilen 100 KW
gücündeki Erzurum Radyosu 1967
Mayıs'ında, yine aynı firmanın
kurduğu 100 KW gücündeki izmir
Radyosu 1967 Ağustos'unda ça�
lışmaya başladı. Japon NEC fir�
masınca kurulan 300 KW'lık Çu�
kurova Radyosu (Tarsus'ta) 1968
Mart'mda, 300 KW'lık Diyarba�
kır Radyosu 1969 Kasım'ında ya�
yına geçtiler, isviçre Brown
Boveri firmasına ihale edilen
250 KW'lık kısa dalga Ankara
Radyosu da Aralık 1970'de ça�
lışmaya başladı. Çok kısa dal�
ga Ankara vericisi 0,25 KW güç�
le 1968 Mart'ında işletmeye
girdi. TRT kurulduğu zaman
530 KW dolayında olan toplam
radyo verici gücü 1970'e gelin�
diğinde üç katına çıkmış 1580

260
ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247



KW olmuştu. 1970'de ülkedeki
kayıtlı radyo alıcılarının sa�
yısı 3 milyonu aşmış; 1000 ki�
şiye düşen kayıtlı radyo alıcı�
sı sayısı 88 olmuştu.

TRT kurulduktan sonraki iki ay
içinde radyoların y?/ın sürele�
rinde yüzde 40'la 70 arasında
artışlar sağlandı6. Yayınların
süreleri ve oranları 1964 ba�
şında ve 1969'da yaklaşık ola�
rak Çizelge 4'de gösterilmiştir.
Burada bütün radyoların ortala�
ması alınmış ve haftalık yayın
süreleri verilmiştir. Görüldü�
ğü gibi, yayın süresi yaklaşık
iki katma çıkmış; oransal ola�
rak haberlerde büyük artış ol�
muştur.

Çizelge 4, bütün radyoların or�
talaması olan gerçekdışı bir
radyonun yayınlarını gösterme�
si bakımından yanıltıcıdır. Ya�
yın türü yüzdeleri açısından
değişik türdeki radyoları ayrı
ayrı ele almak ilginç olacak�
t ı r . Sonuç Çizelge 5'de görül�
mektedir.

Ankara ve İstanbul il radyola�
rı (2.program) "müzik kutusu"
niteliklerini 1964�1970 döne�
minde de aynen sürdürdüler. Bu
kervana 1968'de Ankara ÇKD is�
tasyonu da (3.program) katıldı
(Çizelge 2). 1970'de İzmir il
radyosu da aynı nitelikte yayı�
na geçti. 12 Mart döneminde de
aynı durum sürdürüldü.

6.6. Yasadışı Radyolar
Sorunu

TRT Yasasının 35'inci maddesi
TRT'ye açık ve kesin biçiminde
radyoyaym tekeli verdiği hal�
de, yasadışı radyolar TRT ku�
rulduktan sonra da yayınlarını
sürdürmüşlerdir. Üstelik bunla�
ra yenileri eklenmiştir. 1965'
de İstanbul Polis Radyosu
(6325 KHz, 200 W) yayına başla�
mış; bunu Ankara'da yeni Polis
Radyosu (1,5 KW), Ahlatlıbel
Havacıların Sesi Radyosu
(7852 KHz; 2,5 KW), İzmir Po�
lis Radyosu (75 W), ve Ankara
ÇKD Polis Radyosu izlemiştir.
Ereğli Kömür İşletmeleri Eği�
tim Radyosu adlı korsan radyo�
nun yayına başlaması çeşitl i
tartışmalara yol açmıştır, Zon�
guldak'ta 1515 KHz'de çalışan
bu radyonun siyasal yayınlar
yaptığı bile söylenmektedir.
Bütün bu gelişmeler karşısında
TRT çekingen ve tereddütlü
davranışlar i.çinde olmuş, kay�
da değer hiç., ir önlem almamış

yada aldırainamıştır, böylece
de yasadışılığa, korsanlığa
prim verilmiştir.9

359 sayılı TRT Yasasının 30'
uncu maddesi TRT'nin "amaçları�
na uygun olmak şartıyla.. . yer�
li veya yabancı tüzel kişiler�
le" ortaklıklar kurabileceğini
belirtmekte, "bu ortaklıklar
tarafından kurulacak istasyon�
ların yayınları, Kurumun göze�
tim, denetim ve sorumluluğu al�
tında yapılır" demektedir. Ana�
yasa 'nm 121.maddesine aykırı
olan ve "radyodifüzyon ve tele�
vizyon tesislerinin kurulması
ve işletilmesi hakkı, yalnız
TRT'ye a i t t i r " hükmünü getiren
35'inci maddeyle de çelişen
bu maddeden yararlanmak ve rad�
yo yayıncılığı alanına el atmak
isteyen Hürriyet Gazetesi 1968'
de TRT'ye başvurmuştur.2'9 TRT
ilkin bu başvuruyu olumsuz kar�
şılamamış, Hürriyet'ten TRT'nin
reklam gelirleri için teminat
istemiştir.9 0 sıralar bu ko�
nuyla i lg i l i çeşit l i yolsuzluk
söylentileri çıkmıştı. Hürriyet
Gazetesi bu girişimini olumlu
sonuçlandıramadı. 1969 Mayıs1

ma kadar TRT Yönetim Kurulu
üyesi olan Prof.İsmet Giritl i
7.4.1970 günlü Milliyet Gazete�
sinde yazdığı "Anayasa'da Radyo
ve Televizyon Tekeli Var mı?"
adlı yazıda İstanbul Üniversi�
tesi Hukuk Fakültesinde yapılan
bir doktora çalışmasından söz
ederek bu tezde öne sürülen
"özel teşebbüse ait radyo ve
televizyon istasyonlarının ku�
rulması, TRT yasasının 30.mad�
desinin iptaliyle olanaklıdır"
görüşünü savunmaktadır.2 Daha
sonraları ticari yayınlar yap�
mak amacıyla İstanbul Belediye�
si de özel istasyon kurmak ama�
cıyla başvuruda bulunmuştur.
TRT'nin, o zaman, bu girişimle�
re temelde Anayasa ve yasalar
müsaade etmediğinden değil,
TRT'nin reklam gelirleri açı�
sından karşı çıktığı anlaşıl�
maktadır.

6.7. Televizyon

ITT şirketinin Türkiye'yi tele�
vizyon ağıyla örmesi girişimi�
nin Demokrat Parti iktidarının
yıkılmasıyla başarısızlığa uğ�
radığını yukarda belirtmiştik.
27 Mayıs'tan sonra televizyon
konusundaki ilk girişimler Fah�
rettin Işıkçı'nm açıklamasına16

göre şöyle oldu: 27 Mayıs'ı iz�
leyen günlerde Federal Almanya
büyükelçisi Cemal Gürsel'i zi�

yaret eder. Elçinin "size ne
gibi bir yardımda bulunabili�
riz?" sorusuna Gürsel "bize
bir televizyon kurun" diye kar�
şılık verir. Bunun üzerine Al�
manlarla bizim i lg i l i ler ara�
sında görüşmeler başlar. Işık�
çı Almanya'ya giderek tetkik�
lerde bulunur. Dönüşünde zama�
nın Basın�Yayın Genel Müdürü
Altemur Kıliç'la mühendisler
Hacim Kamoy ve Fahrettin Işık�
çı'dan oluşan heyetle Alman
basın ateşesi toplanıp bir
anlaşma düzenlerler. 9 Nisan
1963 günlü anlaşmaya göre Al�
manlar Ankara'da kapalı devre
çalışacak bir eğitim merkezi
için gerekli donanımı verecek
ve Almanya'da Türk personelini
eğitecek. Işıkçı 20 kişilik he�
yetin başında Almanya'ya gider,
orada "bir yıl kalarak tele�
vizyonu öğrenirler". Bu arada
TRT Kurumu kurulmuş, durum bir
olup�bitti olarak TRT'ye dev�
redilmiştir. Işıkçı ve arkadaş�
ları kapalı devre bir yayın
yaparlar. Yayını izleyen Genel
Müdür ve Başbakanlık Yüksek
Murakabe Heyeti üyeleri yayını
pek beğenirler, derhal antenli
yayına geçilmesi için çalışma�
lara başlanmasını isterler.

Tek eksik vericidir. Almanlar
hemen bir verici hediye etmeyi
kabul ederler (Bu vericinin de�
ğerinin 5�6 milyon TL dolayında
olduğu tahmin ediliyor. Oysa
TRT bundan sonraki 8 yıl içinde
yaklaşık 300 milyon liralık TV
vericisi satın almıştır). 1967'
deki bu ek anlaşmayla 3 Alman
uzmanı da (tüm giderleri TRT'
ce karşılanmak, herbirine birer
makam otomobili verilmek koşu�
luyla) Türkiye'ye gelecektir
(Bu uzmanlardan birinin TV ile
yakından uzaktan hiçbir i l i ş �
kisi olmadığı, Almanya'nın Se�
si Radyosunun muhabiri olduğu
sonradan ortaya çıkmıştır3).
Ankara'da Dededoruk tepesine
kurulan 3 KW güçlü hediye veri�
ciyle 31 Ocak 1968 günü ilk te�
levizyon yayını başlar. Deneme
yayını adıyla başlayan yayın�
lar haftada üç gün olarak dü�
zenlenmiştir.

Bu süre içinde 20'ye yakın ya�
bancı firmanın temsilci ve ko�
misyonları Türkiye'yi televiz�
yon şebekesiyle donatma öneri�
leriyle TRT'nin kapısını aşın�
dırmaktaydı. Önerilerin çoğu
firmaların ülkelerinin uzun va�
deli kredi vaadlerini de içe�
riyordu. Bu arada Türkiye'de

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �24 7 261



satılacak TV alıcılarının it�
hali yada yapımı tam bir tekel
düzeninde kendi şirketlerine
verildiği takdirde televizyon
şebekesinin tümünü bedava kur�
maya gönüllü olduğunu bildiren
firmalar da vardı.3'17 Fede�
ral Almanya'nın Türkiye'de te�
levizyonun ilk kuruluşundaki
katkıları, bu ülke açısından,
umulan sonucu vermiş; Türkiye
televizyon donatımlarının yak�
laşık yüzde 80'i bu ülkeden sa�
tın alınmıştır.3 TV alıcıları
için de aynı durum gerçekleş�
miştir. Bu arada 16 Haziran
1970'te Federal Almanya ile İs�
tanbul için 600 Wlık bir TV
vericisinin Türkiye'ye karşı�
lıksız verilmesi için anlaşma
yapılmıştır.2 Televizyon ya�
tırımları için Federal Almanya
Cumhuriyetine 60 milyon mark
dolayında borçlanılmıştır.

Birinci Beş Yıllık Planda te�
levizyon alıcılarının Türkiye'
de yapımına başlanması, böyle�
ce halka ucuz alıcı sağlama
konusu çözülmeden Türkiye'de
televizyon yayınlarına geçil�
mesi sakıncalı görülmüştür. Te�
levizyonla ilgili yatırımların
İkinci Beş Yıllık Plana alınma�
sı da aynı gerekçelerle Yüksek
Planlama Kurulunca reddedilmiş�
ti.3 Birinci planın 1963�1967,
İkinci planın 1968�1972 yılla�
rını kapsadığını anımsayalım.
1968�1972 dönemi, ülkede alıcı
yapımı için en ufak bir hazır�
lık ve çalışma olmadığı halde,
TV verici istasyonlarının (özel�
likle 1971�72 de) yerden mantar
biter gibi kurulduğu, tüm top�
luma televizyon hastalığının
aşılandığı, gümrük yönetmelik�
lerinde televizyon aygıtı için
özel kolaylıklar konulduğu, ka�
çakçıların, "Amerikan pazarla�
rı"nın tepeleme televizyonla
dolduğu yıllar oldu. Türkiye1

de Kalkınma Planlarının ne den�
li "kural koyucu" olduğu ve
Planlara ne denli uyulduğu yal�
nızca bu örnekle bile açıkça
görülebilir.

7. ZORBALIĞIN EGEMENLİĞİ
(I97I�I974)

7 . 1 . G i r i ş

12 Mart 1971'de Türkiye'de ye�
ni bir dönem başladı. Ülkede
giderek gelişen ve dinamik ka�
zanan toplumsal uyanışın zorba�

lık yöntemleriyle geriletilme�
si "operasyonu"na gir iş i ldi .
Meclisteki tüm burjuva partile�
rinin desteğiyle parlamenter
faşizm'e geçildi. Bu rejim ül�
kedeki tüm demokratik kurum ve
kuruluşlara el a t t ı . TRT de bu
müdahaleden payını fazlasıyla
aldı. Radyo ve Televizyon birer
beyin yıkama aracı haline geti�
r i ldi . TRT Kurumu "tam bir gar�
nizon düzenine" sokuldu.3 Ana�
yasa ve TRT Yasası değiştiril�
di.

7.2. Musa ööün
TRT'ye Ayak Basıyor

Dört Komutanın muhtırası TRT'ye
12 Mart 1971 günü saat 12.30
dolayında getiri ldi. 0 günlerin
TV Haberler Müdürü Zeki Sözer
olayı şöyle anlatıyor: "...Ben
saat 12.30 sıralarında o sıra�
da TRT Haber Müdürü olan Doğan
Kasaroğlu'nun odasına inmiştim.
Odada MİT örgütünde çalıştığı�
nı bildiğim biri oturuyordu...
Tam bu sırada dışarda bir telaş
oldu ve hemen arkasından da
odaya önce Musa Paşa, arkasın�
dan Tunusluoğlu ve Uğur girdi�
ler . . . Musa Paşayı ilk defa
görüyordum. Elinde sarı bir
zarf vardı, zarfı Kasaroğlu'na
uzattı ve 'bunu 13 bülteninde
yayınlayınız* dedi, sesi sert
ve emredici idi. Ardından da
ekledi: 'Radyonun etrafında
gerekli askeri tedbirler alın�
mıştır' . Kasaroğlu zarfı açtı,
MÎT mensubu hemen çıktı . Odada
bulunan diğer şube müdürü arka�
daşlarla birlikte muhtıranın
üzerine eğildik ve heyecanla
okuduk. 'Hayırlısı olsun' de�
dik. Subaylar da 'Hayırlısı'
dediler. Bu sırada Musa Paşa,
Kasaroğlu'na 'Zarfın üzerine
tebellüğ ettim diye yazın ve
imzalayıp bana verin' dedi.
Kasaroğlu isteneni yaptı. Hemen
arkasından da 13 haberlerini
okuyacak spiker Çetin Çeki'yi
çağırdı. 'Bu metni dikkatle
okuyunuz, ilk haberdir' dedi...
Üç subay bir taraftan limonlu
ıhlamurlarını yudumlarlarken
bir taraftan da Çetin Çeki'nin
sesinden muhtıranın radyodan
verilişini d in ledi ler . . . " 1 8 ' 1 9

7.3. Dört Buçuk Oyla
"Seçilen" Genel Müdür

12 Mart'ı izleyen günlerde Ad�
nan Öztrak 2 Haziran 1971'de

TRT Genel Müdürlüğünden çekil�
di. Çekilirken de Haber Daire�
si Başkanı Cemal Aygen'i yeri�
ne vekil bıraktı. TRT Kuruluş
ve Görev Yönetmeliğinin 8'inci
maddesi, Genel Müdürün görevin�
den geçici yada sürekli ayrıl�
ması halinde kendisine bir Ge�
nel Müdür Yardımcısının vekalet
edeceğini açık biçimde belirti�
yordu, bu nedenle Genel Müdüre
Cemal Aygen'in vekalet etmesi
yasalara aykırıydı. Tam bu sı�
ralarda Tümgeneral Musa Ogün'ün
TRT Genel Müdürlüğüne getiril�
mek istediğine ilişkin söylen�
tiler yoğunluk kazandı. Yönetim
Kurulunda daha sonraki günlerde
yapılan görüşmelerden öğrenil�
diğine göre ünlü "makable şamil
kanuncu" Başbakan Yardımcısı
Sadi Koçaş Yönetim Kurulu üye�
lerine Musa Öğün'ü Genel Müdür
seçmelerini salık vermişti.

TRT Yasasının 9'uncu maddesine
göre Genel Müdür Yönetim Kuru�
lunca seçiliyor ve Bakanlar
Kurulu kararnamesiyle atanı�
yordu. Aynı yasanın 6'inci mad�
desine göre Yönetim Kurulu ka�
rarlarını üye tamsayısının salt
çoğunluğuyla alıyordu, yani ka�
rar alınması için en az 5 oy
gerekiyordu. TRT Yönetim Kuru�
lunda o tarihte şu kişiler bu�
lunuyordu: Prof.Suat Sinanoğlu,
Doç.Ergun Özbudun, Muammer Sun,
Emil Galip Sandalcı, Sunuhi Cav,
Emin Hekimgil ve Ali Bozer. Do�
kuz üyeden oluşan Yönetim Kuru�
lunun bir üyeliği yasaya göre
üniversitelerin elektronik�
elektrik dalından gelecek üye�
nin saçimini yaptırması gereken
ÎTÜ Rektörü Prof.Sağıroğlu'nun
seçimi 2 yıldan beri yaptırma�
ması nedeniyle boş bulunuyordu.

Dokuzuncu üyelik de Genel Müdür
görevden ayrıldığı için boştu.
Yönetim Kurulunun 3 üyesinin
(Muammer Sun, Emil Galip San�
dalcı, Sunuhi Cav) Musa Ogün'e
oy vermeyeceği bilinmekteydi.

Geriye 4 üye kalıyordu. Cemal
Aygen bu noktada devreye sokul�
du, Genel Müdür Vekili sıfatıy�
la Yönetim Kuruluna yasadışı
olarak "girdi". 25 Temmuz günü
Yönetim Kurulunda çok sert tar�
tışmalar oldu. İş, TRT Savunma
Sekreteri görevindeki bir emek�
li albay'm Yönetim Kurulu
odasına girerek bir üyenin ya�
kasını tutmasına, "sizin hesa�
bınızı göreceğim" demesine ka�
dar vardı. Sonunda Sinanoğlu,
Özbudun, Hekimgil, Bozer ve

262 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247



8'inci "üye" Cemal Aygen'in oy�
larıyla Tuğgeneral Musa Öğün
Genel Müdürlüğe seçilmiş ol�
du 2 0 ' 2 1 . Ve TRT Yasasının 9'
uncu maddesinin 3'üncü fıkrası
şöyle diyordu:

"Genel Müdür ve yardımcısı ola�
bilmek için:

a) İktisadi ve sosyal bilimler
veyahut haberleşme veya radyo
televizyon tekniği veya prog�
ramcılığı alanında yüksek öğre�
nim yapmış olmak,
b) Kurumun Genel Müdürlük veya
yardımcılığı görevini yerine
getirebilecek bilgi ve tecrü�
beye, ve
c) Memurin Kanununun 4.maddesi�
nin A, B, C, H ve V bentlerin�
deki niteliklere sahip bulun�
mak gerekir."

Daha sonraki günlerde E.Galip
Sandalcı ve Muammer Sun çeşit�
li nedenlerle hapse atıldılar,
Yönetim Kuruluna TRT'deki elek�
trik mühendisleri arasından gi�
ren Odamız üyesi Sunuhi Cav ise
Türkiye'den ayrıldı.

Musa Öğün 27 Temmuz 1971 günü
TRT'nin ikinci genel müdürü
ilan edildi. Musa Öğün TRT1si�
nin niteliklerini okurlarımız
unutmamışlardır. Biz kısaca
genel çizgiler üzerinde dura�
cağız.

a) Yayınlar bir yandan ilkelle�
şirken öte yandan çeşitli san�
sürlere ve yasaklamalara uğra�
maya başladı. Örneğin soyadı
yasasından önceki dönemler söz
konusu olduğunda bile "Mustafa
Kemal" adının kullanılması ya�
saklanıyordu.33 İçinde "Nazlı
yarim gelivermiş sol dizin üs�
tüne" türünden dizeler bulunan
54 türkü programlardan çıkar�
tılıyor, "Kısa zamanda... rad�
yoların tüm repertuvarları göz�
den geçirilecek ve sakıncalı
parçalar ayıklanacaktır" emri
veriliyordu.1*2 Sait Faik'e
ilişkin bir program bile yasak�
lanıyordu.

b) Musa Öğün TRT'yi kısa süre�
de bir garnizon görünümüne sok�
mayı başardı. Pek çok göreve
assubaylar yada emekli subaylar
getirildi. Erkek personelde
düzgün saç�sakal traşı, kravat
takılması; kadınlarda kısa etek�
pantolon yasağı gibi konulara
büyük önem verildi. Hatta bir
süre uzun saçlı�bıyıklı sanat�
çılara ekranlar yasaklandı.
Musa Öğün döneminde TRT perso�
nel sayısında yaklaşık 700 ar�

tış oldu. Bu 700 kişinin 200'ü
televizyona alınmıştı; radyola�
rın personel sayısı azalırken
yaklaşık 500 kişi de radyo ve
televizyon dışındaki hizmetle�
re alınmıştı. 1973 sonunda TRT
de çalışanların sayısı 3000 do�
layındaydı.

c) Daha önce TRT'den esirgenen
mali olanaklar bu dönemde cö�
mertçe Musa Ogün'ün emrine ve�
rildi. Örneğin Ankara 1200 KW
vericisi gümrüğe geldiği halde
parasızlıktan çekemeyen, Antal�
ya Radyosu donanımını gümrükten
çekebilmek için İstanbul Radyo�
evinin ipotek edilmesiyle para
bulabilen bir TRT bulan Musa
Öğün, iki yılda yalnızca yeni
televizyon vericileri için
100 milyon lira dolayında pa�
ra harcayabildi. TRT'nin dışar�
dan satın aldığı araç ve gereç�
lerden gümrük alınmaması konusu
çözüme bağlandı.3 Televizyon
alıcısı sahiplerinden alınacak
ruhsat ücretleri konusu kolay�
lıkla çözüldü, ilk televizyon
ruhsat ücreti 1971 yılı sonuna
kadar toplandı.10' Parasal
olanakların açılması, televiz�
yonun beyin yıkayıcı etkisin�
den bir an önce yararlanma is�
teğiyle birleşince sonuç hızla
televizyon vericileri kurulma�
sı oldu. Biraz aşağıda bunları
sayacağız.

d) Musa Öğün geldiğinde tele�
vizyon yayınları haftada 3 ge�
ce yapılıyordu. 1 Ocak 1972'de
yayınlar haftada 4 geceye,
21 Haziran 1972'de 5 geceye çı�
karıldı. Uzayan yayın saatleri
bol eğlence, spor, dizi filim,
propaganda ile dolduruldu. Kaçak,
Sirk Dünyası, Uzay Yolu, Göre�
vimiz Tehlike, Ben ve Şempanze,
Shirley'in Dünyası türünden di�
zi filimler izleyici sayısının
en çok olduğu saatlerde ekran�

lara getirildi. Saçma sapan ya�
rışma programları, ABD televiz�
yonlarındaki "Candid Camera"
dan kopya "Gizli Kamera" oyun�
ları (çok şiddetli tepkiden
ötürü vazgeçildi), "sağda�sol�
da vuruşanlar", "12 Mart'a na�
sıl geldik?" türünden ilkel
beyin yıkama programları, 32

1970 1971 "72 1973 1974 1975 1976 1977
y ı l l a r (ocslc a y l a r ı )

Şekil 2. Türkiye'de televizyon verici istasyonlarının ve ruhsatlı

televizyon alıcısı sayıları. (Gerçek televizyon sayıları

ruhsatlı alıcı sayısının yaklaşık 1,5�2 katı olarak tahmin

ediliyor. Örneğin 1976 başında ruhsatlı TV sayısı 790 000

dir, tahmini gerçek TV sayısı ise 1 400 000'dir; 1977

başında ruhsatlı TV sayısı 1,5 milyon, tahmini gerçek TV

sayısı ise 2, 7 milyondur). Kaynaklar: 1 9 / 43,4^,1*5

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247 263



radyo ve
televizyonda

Radyolarımızda reklam yayınları
Demokrat Parti iktidarının se�
kizinci ayında, 27 Ocak 1951
günlü Bakanlar Kurulu kararıyla
başladı. Radyolar yönetiminde
önemli görevlerde bulunmuş olan
Hasan R. Ertuğ1 bu konuda şöyle
diyor: "İstanbul Radyosunun fa�
aliyete başlaması ve memleketi�
mizde hür seçimlere dayanan de�
mokratik idarenin kuruluşu ne�
ticesinde, radyolarda ticari
ilan ve reklam yapılması mese�
lesi yeniden canlanmıştır." "te�
levizyonda reklam yayınları da
2 Mart 1972'de hiç bir ön ha�
zırlık yapılmadan ani bir ka�
rarla başlatıldı. Reklam uygu�

laması öylesine alelacele dev�
reye sokuldu ki, TRT'de Mart�
Eylül 1972 dönemi TV reklamla�
rına ilişkin en ufak bir veri
bulunmamakta.50

Radyo ve televizyonun devlet e�
linde bulunduğu pek çok ülkede
reklam yayınlarına izin veril�
memektedir, "televizyon yayınla�
rı bulunan 121 ülkeden ancak
46'sı reklam yayınlarına yer
vermektedir. ** İngiliz devlet
radyo�televizyonu BBC yayınla�
rında reklama hiç yer verilmez�
ken, Fransız Radyo ve "televiz�
yonu reklamlara önemli kısıtla�
malar koymakta, ancak satışları�
nın artmasından ülke ekonomisi�
ne yarar geleceği tarafsız bir
kurul aracılığıyla saptanan
malların reklamını yapmaktadır.3

Gereksiz yere ithalatı özendi�
recek malların; margarin» gazoz
türü içkiler, oyuncak, eğlence
yerleri, sigara vb. reklamı ya�
saktır.50 Fransız radyolarında
marka adı açıklanan reklamlar
yapılamaz.3 Çeşitli ülkeler te�
levizyon ve radyolarında reklam�
lar süre açısından da kısıtlı�
dır. ABD'de ve Yunanistan'da bu
tür bir kısıtlama yokken, Porte�
kiz'de saatte 8�9 dakika, İs�
panya'da saatte 6 dakika, Mona�
co'da (R3M) günlük yayın süresi�
nin yüzde 7'si, İtalya (RAİ)de
yüzde 5'i, Fransa (ORTF) 1. ka�
nalda günde 21 dakika, 2. ka�
nalda 12 dakika, Federal Alman�

ya'da (ARD) günde 20 dakika
(pazar � bayram günleri reklam
yok), Hallanda'da (NOS) günde
15 dakika ile sınırlıdır.50

Türkiye, saatte 6, günde 30 da�
kikalık sınırla yukardaki lis�
tede ABD, Yunanistan, Portekiz
ve İspanya'nın hemen ardından
gelmektedir. Kaldı ki naklen
yayınlar ve "özel yayınlar"da
bu sınırlamalar da yoktur.

Türkiye'de reklamcılık ileri
kapitalist ülkelere göre ilkel
bir düzeydedir(Çizelge 1 ).
1974 yılı verilerine göre ül�
kede basına giden reklam har�
camaları yuvarlak olarak 160
milyon TL, televizyonda reklam
harcamaları 147 milyon TL, rad�

Ülke
ABD (1970)
Federal Almanya
Japonya (1970)
İ ng i l t e r e (1970)
Kanada (1968)
Fransa (1968)
Türkiye (1972)

top.reklam hare.
(milyon Dolar)

20 000
(1970) 2 700

2 100
1 300

902
890

24

Çizelge 1. Altı ileri kapitalist
ülkede ve Türkiye'de
yıllık toplam reklam
harcamaları. (Türki�
ye için değer 378
*milyon TL olup,
16 TL= 1 dolar üze�
rinden çevrilmiştir)
Kaynak:1'*"

kısımlık sıkıyönetim bildiri�
leri ve de Devlet Adamlarımız:
Nihat Erim, Sadi Koçaş, Atilla
Karaosmanoğlu ve benzerleri —
İşte 12 Mart ekranlarının kısa
bir özeti.

e) Televizyonlar 2 Mart 1972
gününden başlayarak reklam ya�
yınlamaya başladı. Tüketim en�
düstrisinin palazlanıp Anadolu'
ya açılması süreci içinde tele�
vizyon da kendine düşen önemli
görevi böylece üstlenmiş olu�
yordu. Televizyonda reklam ya�
yını uygulaması o günden beri
yoğunlaşarak sürüyor ("Radyo
ve televizyonda reklamlar" bö�
lümüne bakınız) .

Musa Öğün 1973 seçimlerinden
bir süre önce ordudaki görevi�
ne geri döndü. Yerine 3 Eylül
1973'te Genel Müdür Teknik Yar�
dımcısı Doğan Erden vekaleten
atandı. Doğan Erden bu görevde

İsmail Cem1in atanmasına kadar
kalacaktır.

7.4. Televizyon
Şebekesindeki
Genişleme

12 Mart yönetimi İstanbul'da
televizyon yayınlarını önce
Philips'ten (30 Ağustos 1971)
daha sonra da aylığı 10000 l i �
raya İstanbul Teknik Üniversi�
tesinden (3 Aralık 1971) kira�
lanan vericilerle gerçekleştir�
d i . 2 100 KH'lık Çamlıca verici�
si 30 Aralık 1972 de hizmete
girdi. İzmir'de de önce küçük
güçlü bir vericiyle 6 Aralık
1971'de başlatılan yayınlar,
28 Ağustos 1973'ten başlayarak
50 KW'lık yeni vericiyle sür�
dürüldü. 1972 y ı l ı içinde Es�
kişehir (5 KW), Edirne (5 KW),
Balıkesir (0,7 KW), Elmadağ
(0,7 KW) ve İzmit (0,7 KW) is�

tasyonları yayına başladı.
1973'te yayına geçen istasyon�
lar da şunlar: Erzurum (0,7 KW),
Aydın�Söke (0,7 KW), Bolu
(0,7 KW), Düzce (0,7 KW), Zon�
guldak (2 tane 0,07 KW). Böy�
lece 1973 sonuna gelindiğinde
13 istasyon vardı. Bu istas�
yonların kapsadığı alan içinde
11 milyon kişi yaşıyordu.

Kayıtlı televizyon alıcılarının
sayısı 1971'de 102 000'e, 1972'
de 157 000'e, 1973'te 267 000'e
ulaşıyordu. Gerçek sayıların
bu sayıların yaklaşık 1,5�2 ka�
tı olduğu söylenebilir.

7.5. Radyolar

Daha önce ihale edilmiş olan
1200 KW gücünde Ankara (Thom�
son CSF firmasından) vericisi
1972'de, 600 KW gücünde Antal�
ya (Japon NEC firmasından) ve�
ricisi 1973'te hizmete girdi.

264
ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247



yoda reklam harcamaları ise 71
milyon TL'dir. Televizyon reklam
harcamalarının toplam reklam
harcamalarına oranı ABD ve İn�
giltere'de yüzde 25, Fransa'da
yüzde 20/ Federal Almanya'da
yüzde 10 dolayındadır. Türkiye'
de bu oranın ABD ve İngiltere'
ye göre oldukça yüksek olduğu
löylenebilir."

TRT'nin reklam gelirleri ruhsa�
tiye gelirlerinden (ve toplam
gelirlerinden) daha hızla art�
maktadır (Çizelge 2). TRT kurul�
duğunda reklam gelirleri toplam
gelirin 1/3'ü iken, bu oran
şimdi 2/3 dolayına yükselmiştir.
TRT, giderek reklamlara tam ola�
rak bağımlı duruma getirilmiş�
tir. İsmail Cem döneminde ha�
zırlanan TFT 1975 Yayın Progra�
irjjıda51 "başlıca yol ve araçlar"
dan biri olarak "TRT'ye sağlam
ve sürekli gelir kaynakları sağ�

yıllar

1964
1968
1970
1971
1972
1973
1974
1975

rsS
radyo
12,5
40,6
55.9
62,6
69,9
75,0
71,4
69,7

12,5
40,6
55,9
62,6

33,8 103,7
81,2 156,2

146,8 218,2
254,9 324,6

ruhsatiye gel i r ler i
radyo TV toplam
*20,0
*35,0

34,5
80,0
91,4
89,0
85,9
84,3

�
�

16
34

0
3

59,0
100
196

3
3

*20,0
*35,0

34,5
96,0

125,7
148,0
186,2
280,6

Çizelge 2. TRT'nin reklam ve
ruhsatiye gelirleri
(milyon TL)
*yaklaşık değer.

layabilmek için radyo ve tele�
vizyon reklamcılığını geliştir�
mek"ten söz edilmektedir. Cem1 in
kendisi bu konuda şunları söy�
lüyor: "Televizyonun gelişme�
si ve haftada dört gün 20 sa�
at yayından haftanın her günü
ve 50 saate yükselmesi, Türki�
ye'nin hemen her yanına hızla
uzanması ve reklam yönetmeligi�
ne getirdiğimiz bazı değişik�
likler sonucu, televizyonun
reklamları bir yılda % 100 art�
tı."31 Gerçekten de Şekil l'de
görüldüğü gibi televizyonda ay�
lık reklam süresi Ocak 1973'te
301 dakikadan Aralık 1975'te
857 dakikaya yükselmiştir.Rad�
yolarımızda da reklam süreleri
(ve toplam yayın süresine oranı)
şöyle oldu: 1970'te 3458 (% 4,7),
1972'de 3869 saat (% 5,9), 1973'
te 4138 saat (% 6,2), 1974'te
4200 saat (%4,5), 1975'te 5500
saat (% 4,3) . Yüzdelerde azal�
manın nedeni TFT Il'nin devreye

| | 800

i — 6 0 0

| 400

•Jf 200

1973 1974 1975�

Şekil 1. Televizyonda aylık
reklam yayın süreleri.

girmesidir. Reklamların toplam
yayın süresine oranı İstanbul
Radyosu için % 12�17, Ankara ve
İzmir Radyosu için % 10�14, Çu�
kurova Radyosu için % 6�9, ö�
teki radyolar için % 1�4, Kısa
Dalga Türkiye'nin Sesi Radyosu
için % 0,5�1,2 dolayındadır.5"*7

TRT'de reklam yayınları için
2,5 yıl önce söylediklerimiz,
kanımızca, geçerliğini artan
ölçülerde saklamaktadır:"TRT
radyoları ve özellikle televiz�
yonu, öteki yayınlarını bir ya�
na bile bıraksak, salt reklam�
larzyla kitlelerin şartlanma�
sında araç işlevi görmektedir.
Yalın bir örnekle bu görüşümü�
zü belirginleştirelira: Moda ol�
gusunun batı toplumunun tüketim
ekonomisinin bir öğesi ve kit�
leleri gereksiz tüketime iten
bir kurum olduğunu vurgulayan
�diyelim� 20 dakikalık bir
program yayınlayan televizyon/
buna karşı, tanrının günü bi�
linen "Moda Vakkodur.. .Beymenle
farkedilirsiniz...îGS..." rek�
lamlarını yayınlıyorsa, yayınlar�
la ilgili tartışmalarda sözünü
ettiğimiz 20 dakikalık progra�
mın yeri olamaz... Sonuç olarak
şunu söyleyebiliriz. Karşımızda
İki olgu var: Tüketim endüstri�
sinin palazlanıp pazar geniş�
letme sorunuyla karşılaşması ve
ülkenin el çabukluğuyla radyo�
TV istasyonlarıyla örülüverme�
si. Bu iki olgunun tam aynı za�

1965 1970 1975 yıllar

Şekil 3. Türkiye'de verilen yeni radyo ruhsatları, imal edilen
radyo sayıları ve ruhsatiye gelirleri. Kaynaklar: t6.t7.ite
İlgili yılda alınan ruhsatiye ücreti.
İlgili yıl içinde verilen yeni ruhsatname sayısı.
İlgili yıl içinde Türkiye'de imal edilen radyo alıcısı
sayısı. (1972�74 verileri bulunamamıştır). Ülkede imal
edilen radyo sayısının çok üstünde sayıda radyonun
bedelsiz ithalat yoluyla yurda girdiği de biliniyor.

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �24 7

Toprak Mahsulleri Ofisinden
alınan kısa dalga 1 KW gücünde
Hakkari Radyosu da 1973'te ça�
lışmaya başladı (Çizelge 1).
Bedelsiz ithalat yoluyla yurda
giren radyo alıcıları bir yana,
ülkede imal edilen radyo sayı�
sının bile çok gerilerinde ka�
lan verilen ruhsatname sayıla�
rında sıkıyönetim bildiri leri
nedeniyle 1971 yılında büyük
bir sıçrama gözlenmiştir1*6

(Şekil 3).

7.6. Anayasa1 nm ve
TRT Yasasının
Değiş t i r i lmes i

Kabul edildiği günden beri ege�
men sınıfların değiştirme çaba�
sı içinde oldukları 1961 Anaya�
sası 12 Mart'in baskı ortamında
değiştirildi. CHP Meclis Gru�
bunda Anayasa Taslağı inönü
tarafından savunuldu, İnönü'den

265



inanda ortaya çıkması raslantı
değildir".31

Televizyon reklamlarının ürün�
ler �hicretler arasında payla�
şımı da (Çizelge 3) yukarda
söylediklerimizi doğrulamakta�
dır. Sonuç olarak, kapitalizmin
egemen olduğu bütün ülkelerde
olduğu gibi Türkiye'de de rad�
yonun ve özellikle televizyonun
planlanmasında ve gelişmesinde
ana etkenlerden birinin tüketim
ekonomisine hizmet olduğunu be�
lirtebiliriz.

Burjuva demokrasisinin ve onun
dayandığı kapitalist düzenin
bir özelliği vardır: Yasalar,
kurallar konur ve bunlara o ya�
saları, kuralları koyanlar uy�

Bankalar
Dokuma� giyim
Temi zli k malzemesi
Dayanıkiı ev esyası
Gıda maddeleri
Möto rl u araçl ar
Meşrubat, bira
İnşaat malzemeşi
Bası n
Başka

23
14
14
12
8
5
4
4
4
12

Çizelge 3. 1974 yılında TRT
televizyonundaki
reklamların süre
yönünden hizmet�
ürün dallarına
dağılımı (yüzde
olarak). Kaynak:*"

mazlar. Radyo ve televizyon
reklamları için de TRT, "Reklam
Esasları" koymuştur. Ama mikro�
fonlarda, ekranlarda �serbest
rekabetin orman yasaları daha
ağır bastığından olsa gerek�
bu 'reklam esasları"nın hep ih�
lal edildiğine tanık oluruz.

TV'de reklamları iki katına çı�
kardığından övünçle söz eden
"halkçı" genel müdür döneminde
de, ondan önceki ve sonraki iş�
gal dönemlerinde de aynı biçim�
de süren bu olgu üzerinde, ço�
cukların reklamlarda sönürül�
meleri açısından, Semih Tuğrul5

önemle duruyor. Biz yalnızca
birkaç örnek vereceğiz. TRT Te�
levizyon Reklam Esasları'nın
35"inci maddesi "etnik gurup
ayrımı yapan reklamlar kabul
edilmez" diyor, 44'üncü maddede
de "reklamlarda ağız ve lehçe
ancak konunun gereği olarak is�
tisnaen kullanılabilir" hükmünü
getiriyor. Şimdi, "at oni, al
buni" (kağıt mendil reklam),

"alt gattahiler bişmiyo "(ısı
yalıtkanı reklamı), "vay babo,
hem süpirir hem yıhir, müdür be�
ge söyleyem bana da bir hover
süppirgesi olsın" reklamların�
daki "ağız ve lehçe"lerin konu�
nun gereği olarak kullanıldığı�
nı kim savunabilir? (Ağız ve
lehçelerin "konu gereği" kulla�
nılabilmeleri de nereden çıkı�
yor, bu hükmü kim, neye hizmet
için koymuş, bu ayrı sorun).

Aynı Esaslar'in 29'uncu maddesi
"Reklamlar halkı aldatıcı, yanıl�
tıcı ve haksız rekabete yol açı�
cı nitelikte olamaz" diyor. Bü�
tün reklamların, aslında halkı
aldatıcı ve yanıltıcı nitelikte
olması gerektiği gerçeğini bir
yana bırakalım, kuralları koyan
kapitalist düşüncenin açısından
bakalım. Bankaların ikramiye
verebildikleri dönemlerde yıl�
başından üç ay sonra çekiliş
yapacak bankaların reklamları
"yılbaşı çekilişinde 1 milyon
lira" türünden verilmekteydi
hep. Yada son zamanların bir
lotaryacı gazete reklamını a�
nımsayalım: Bir genç kız papat�
ya falına bakıyor, çiçeğin taç
yapraklarını sırayla koparıyor.
"Yalova, Kuşadası, Bodrum, Yalo�
va, Kuşadası, Bodrum. Çıktı '."
Açıkça "hiç boş yok"a getiriyor

sonra konuşan Ecevit 11'inci
madde dışındaki değişiklikleri
olumlu karşıladığını belirtti.
Bu konuşmasından sonra İnönü
Ecevit'i yanaklarından öptü
CHP Grubunda değişiklik tasla�
ğı 1 red oyuyla (t.Öktem) ka�
bul edildi. Millet Meclisinde
ise 2'ye karşı 357 oyla kabul
edildi, 2 olumsuz oyu Aybar ve
Kargılı vermişlerdi. Senatoda
12'ye karşı 134 oyla kabul edi�
len yeni Anayasa 22 Eylül 1971'
de yürürlüğe girdi.23 Radyo
ve televizyonla ilgili 121'inci
madde, değişiklikten sonra şu
biçimi almıştı:

"Madde 121� Radyo ve televizyon
istasyonları ancak devlet eliy�
le kurulur ve idareleri taraf�
sız bir kamu tüzel kişiliği ha�
linde kanunla düzenlenir. Ka�
nun, yönetim ve denetimde ve
yönetim organlarının kuruluşun�

da tarafsızlık ilkesini bozacak
hükümler koyamaz.

Her türlü radyo ve televizyon
yayınları, tarafsızlık esasla�
rına göre yapılır.

Haber ve programların seçilme�
sinde, işlenmesinde ve sunul�
masında ve kültür ve eğitime
yardımcılık görevinin yerine
getirilmesinde Devletin ülke�
si ve milletiyle bütünlüğünün,
insan haklarına dayanan milli,
demokratik, laik ve sosyal Cum�
huriyetin, milli güvenliğin ve
genel ahlâkın gereklerine uyul�
ması, haberlerin doğruluğunun
sağlanması esasları ile organ�
ların seçimi, yetki, f;örev ve
sorumlulukları kanunla düzen�
lenir.

Devlet tarafından kurulan veya
Devletten mali yardım alan ha�
ber ajanslarının tarafsızlığı

esastır

Görüldüğü gibi 1961 Anayasası�
na göre temel değişiklikler
şunlardır:

a) TRT özerk olmaktan çıkarıl�
mıştır, "özerk" yerine konan
"tarafsız", sözcüğünün fazla
hükmü yoktur, çünkü aslında
tüzel kişilerin değil, onların
faaliyetlerinin (örneğin ya�
yınların) tarafsız olup olma�
ması söz konusudur, bu da za�
ten hem eski metinde, hem yeni
metinde (2.fıkra) belirtilmiş�
tir.

b) 1971 Anayasasının orasına
burasına serpiştirilen "ülkesi
ve milletiyle bütünlük... milli
güvenlik..." deyimleri bu mad�
deye de sokulmuştur. Ayrı de�
yiir.ler, bizce çok daha "vahim"
bir biçimde 26.maddeye de ek�
lenmiştir. Ru maddedeki "Kanun,
halkın bu araçlarla (kamu elin�

266 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247



lotaryacının reklamı. Açıkça
"halkı yanıltıcı". Aroa ekran a�
ğaları uygun buluyorlar. Daha
pek çok örnek verilebilir ya�
nıltıcı, aldatıcı reklamlara.
Bu tür reklamların şaheseri
Mayıs 1977'de ekranlara geldi.

Biliyoruz, bu yıl üniversite
seçme sınavlarında değişik bi�
yöntem uygulanacak, 4 yanlış
karşılık 1 docrruyu götürecek.
"Götürecek de ne olacak, 358 bin
adaydan ancak 35 bininin okuma
olanağı bulacağı gerçeği orta
yerde durmuyor mu?" sorusunu
bir yana bırakalım yine, Seçme
Sınavlarının başı Prof. A.Günalp
demeç üstüne demeç veriyor "4
yanlış 1 doğruyu götürecek" di�
ye. Ve televizyonda reklam ay�
nen şöyle:"4 yanlış 1 doğruyu
nasıl götürmez. 16 Mayısta...
Dersanede". Halkı aldatıcı, ya�
nıltıcı ve haksız rekabete (hem
de devletle haksız rekabete) yol
açıcı olmak bakımından bundan
daha üstününü düşünebilen varsa
beri gelsin. Bir başka madde,
Madde 35�c şöyle diyor:"Aşa�
ğıda sayılan ürün ve hizmetler�
le benzerlerinin reklamı kabul
edilmez: Kanuni dayanağı olma�
yan şans oyunları." Bilindiği
gibi para olarak ikramiye dağı�
tılan her tür piyangolar yasa�
lara göre devletin tekelinde�
dir, o nedenle bu tür piyango�
lar, eğer özel kurumlarca dü�
zenleniyorsa kanunsuzdur. Bir

büyük lotaryacı gazetenin bu
tür piyangolarının reklamlarına
�mahkeme eliyle piyangonun ken�
disi yasaklanıncaya kadar— te�
levizyon ekranlarında bol bol
yer verildi. "Günaydın numaralı
tek gazetecir. Her gün çekiliş,
her gün 20 bin lira Günaydın"da"
"Şimdi Pepsi'den size milyon�
larca lira tutarında ikramiye�
ler. Para ikramiyeleri, bedava
Pepsıler..." reklamları ise sü�
rüp gidiyor. Bir başka örnek de
ünlü "Ecevit Ecevit'i anlatıyor"
reklamı (Bu reklam önce redde�
dilmişti TKT'ce. Sonradan Kara�
tâş' in müdahalesiyle yayınlan�
dı) . Reklam Esasları'nm 30 ve
31'inci maddeleri ise şöyle:
"Reklamlarda kişilerin övgüsü
ve yerilmesi yapılamaz (30).
Reklamlarda politik propaganda

amacı güdülemez. Dolaylı veya
doğrudan politik nitelik taşı�
yan reklamlar kabul edilemez
(31)". Mahut kuralların 47'nci
maddesinin c fıkrası da şöyle
diyor:"Bira reklamı yalnız be�
lirli markayı satmak veya ta�
nıtmak için yapılır. Seyirciler
yazı, söz ve görüntü ile bira�
nın tiryakisi olmaya veya daha
fazla içmeye teşvik edilemez".
Epey karışık bir tümce. Ama a�
çık olan şu: Yüzlerce genci el�
lerinde şişelerle ve "Biracılar
merhaba:1' hitabına "Merhaba!"
diye karşılık verirken gösteren
reklam bu maddeye kesinkes ay�
kırı. Son örneğimizi 38'inci
maddeye ilişkin verelim. Bu
madde şöyle: "Reklam yayınla�
rında seks, merhamet, korku ve
benzeri unsurlara yer verilemez
ve seyircinin ilgisini çekmek
için bir vasıta olarak kullanı�
lamaz" . Hemen farkına varılıyor
bozuk Türkçenin; Madde 38'deki
cümle düşük. Ama bu, ekranlara
"Love Story"yi getirenlerin de,
"kadının bacaca görünüyor" diye
"filmin 20 dakikalık bölümünü
kesenlerin" de devrinde, TRT
televizyonunda çocukların park�
ta üzerinden kayması için kul�
lanılan eğik düzlemlerde yada
merdivenlerde "ısrarlı etek u�
çuşması" numaralarıyla, külotlu
çorap yada "popo okşama" numara�
larıyla blucin reklamı yapılma�
sındaki moral düşüklüğü örtemi�
yor.

deki basın Jışı haberleşme ve
yayır. ararları) haber almasını,
düşünce ve kanaat lor o ulaşması�
nı ve kamuoyunun serbestçe olu�
şumunu köstekleyici kayıtlama�
lar kovaca;:" tümcesi şu biçimi
almıştır: "Kanun, Devletin ül�
kesi ve milletiyle bütünlüğü�
nün, insan haklarına dayanan
milli, demokratik, lâik ve sos�
yal Cumhuriyetin, milli güven�
liğin, ve ger. el ahlakın Korunma�
sı halleri dışında kalan bir
sebebe dayanarak halkın Lu
araçlarla haber almasını, dü�
şünce ve kanaatlara ulaşmasını
ve kamuoyunun serbestçe oluşu�
runu enr:e 1 ley i ci kayıtlar ko�
\ amaz" .

Anayasanın 26'ncı maddesindeki
"Kişiler ve siyasi partiler kt�
mu tüzel kişileri elindeki ba�
sın dışı : abeîleşme ve yayın
araçlarından faydalanma hakkı�

na sahipti]�" hükmü, devlet te�
kel indeki radyo ve televizyo�
nun ancak tarafsız ve bağıirsız
bir "enetin altında olmasıyla
zedelenneniş olur. Bu bakımdan
da Anayasanın 26'ncı ve yeni
121'inci maddeleri birbiriyle
çelişki içindedir. 121'inci
maddenin bu açıdan iptali için
Anayasa Mahkemesinde dava aça�
bilmek olanağı da, bilindiği
gibi, yeni Anavasanm 147'nci
maddesivle kaldırılmıştı. Ger�
çi bu olanak yasal olarak kal�
dırılmamış olsaydı bile, Mec�
liste bu konuya sahip çıkabi�
lecek hiçbir parti yoktu.

Anayasa deği sikliğinden sonra,
sıra TFT Yasasını değiştirmeye
gelmişti. TFT Yasasının 18 mad�
desini değiştiren tasarı TEM1!'
ye "re fonu vasaları" dizisi
içinde ve öncelik ve ivedilik�
le ^o rüs;' J:vk ürere sunuldu ve

I kabul edilerek 8 Kart 1972'de
yürürlüğe girdi. Yeni yasanın
kabulüyle ilgili bir konuşma
yapan Devlet Bakanı Ali İhsan
Göğüs şöyle diyordu: "Bu tasa�
rının kanunlaşması ile Türkiye
ülkesi ve milleti ile bir bü�
tün olan ve Atatürk'ün çizdiği
hedefe ulaşacak yönde yayınlar
yapan, yani, Türkiye'nin sesi
bir TRT'ye kavuşacaktır. Bu ka�
nunla demokratik düzeni korumak
ve savunmak iradesini Atatürk'
ün çizdiği hedefe varmada �ki
bağlılığı bütün dünyaya göster�
miş bulunuyoruz� artık, bundan
sonra, radvoda ihtilâl bildi�
rileri haber diye yayımlanmaya�
cak, anarşistlerle açık oturum�
lar düzenlenmeyecek, kamuoyunu
oluşturuyoruz diye sapık ve
aşırı ideolojilere TRT yayınla�
rında ver verilmeyecektir...
Atatürk'ün dışında TFT hiçbir
kılavuza muhtaç değildir." 23

ELEKTRİK Mİ'HENDrSLİCİİ 246 �247 267



Yeni yasa TRT'yi doğrudan Hükü�
metin denetimine sokuyordu,
özerklik kaldırılıyor, "taraf�
sızlık" getiriliyordu. Kurumun
görevleri arasından "e»itici,
öğretici, eğlendirici, yurdu
içerde ve dışarda tanıtıcı,
yeterli, doğru ve tarafsız ya�
yın yapmak" çıkarılmış; "kül�
tür ve eğitime yardımcılık gö�
revi" deyimi "milli kültür ve
eğitime yardımcılık görevinde
Türk Milli Eğitiminin temel
görüş, amaç ve ilkelerine uy�
mak" biçimine sokulmuştur. Ay�
rıca "yayınların kolayca anla�
şılabilir bir dille yapılması�
nı sağlamak", "Milli Güvenlik
ile genel ahlâkın gereklerini
ve milli gelenekleri gözetmek",
"Türk Devletinin ülkesi ve mil�
leti ile bütünlüğüne bağlılığı
güçlendirmek" gibi deyimler ek�
lenmiştir. En önemlisi, eski
yasa "TRT yayınlarının taraf�
sızlığı" ilkesini getirmişken,
yeni yasada (Anayasaya rağmen)
yalnızca haberler için taraf�
sızlık ilkesinden söz edilmek�
tedir.

Yeni yasada Yönetim Kurulu 11
kişiden oluşuyor; bunların 3'ü
hükümetçe atanıyor, 3'ü üni�
versitelerden seçiliyor ancak
bu kez bu seçim dört dereceli
hale getirilmiş. Yönetim Kuru�
luna müzik çevrelerinden de
(yine dört dereceli seçimle)
iki üye seçiliyor; TRT çalı�
şanlarından seçilen iki üyelik
kaldırılmış, bunun yerine en
çok üyesi olan gazeteciler ce�
miyeti, işçi sendikaları kon�
federasyonu, işveren sendika�
ları konfederasyonu ile Tür�
kiye Esnaf ve Sanatkârlar Kon�
federasyonu, Ticaret ve Sanayi
Odaları Birliği ve Ziraat Oda�
ları Birliğinin seçecekleri
adaylar arasından (yine dört
dereceli seçimle) gelen iki
üyelik getirilmiş. Yönetim Ku�
rulunun yetkileri iyice kısıl�
mış. Artık Yönetim Kurulunun
başkanı Genel Müdür. Genel Mü�
dür ise artık Yönetim Kurulun�
ca seçilmiyor, Bakanlar Kuru�
lunca doğrudan atanıyor. Her
yıl toplanacak 30 kadar üyeli
bir TRT Danışma Kurulu öngörü�
yor yeni yasa. Bu kurulda 8 ay�
rı bakanlıktan temsilciler,
Devlet Opera ve Balesi'nden Es�
naf ve Sanatkârlar Konfederas�
yonuna, Diyanet İşleri Başkan�
lığından Ticaret ve Sanayi Oda�
ları Birliğine, Ziraat Odaları
Birliğinden Kızılay'a kadar çe�

çitli kuruluşların teirsilcile�
ri katılıyor, îr.a Anayasal ku�
ruluşlar olr.n T!C!OB, Türk Ta�
bip Odaları Birliği, Türkiye
Baro] r.r Eirligi gibi kuruluşla�
rın temsilcileri yok Danışma
Kurulunda.

Eegişiklik sırasında bir de
"ek modde 4" eklenivermiş ya�
saya: "TRT Kurumu radyo ve te�
levizyon işletmeleri 275 sayı�
lı Toplu Sözleşme ve Grev ve
Lokavt Kanununun 20'nci madde�
sinin 8'inci fıkrasında öngö�
rüldüğü anlamda eğitim ve öğ�
retim kurumu sayılırlar".
"TRT'yi eğitim ve öğretin ku�
rumu saymanın nedeni ne ola?"
derseniz 275 sayılı yasanın
20'nci maddesinin 8'inci fık�
rasına bakın, şunu görürsünüz:
"Eğitim ve öğretim kurumların�
da grev yapılamaz". Yöntem do�
lambaçlı da olsa amaç açık.

Yeni yasa, yürürlüğe girdiği
gün (Genel Müdür seçiminde
davranışını gördüğümüz) mevcut
Yönetim Kurulunun görevinin so�
na ereceğini de hükme bağlama�
yı ihmal etmiyordu.

8. "HALKÇI" TRT
(1974�1975)

8.1. ismail Cem
Genel Müdür

14 Ekim 1973 seçimlerinde halk
faşizme karşı tavrını koydu.
1950'den beri ilk kez CHP Mec�
liste yüzde 40'in üstüne çıka�
bilmişti. Uzun çabalardan son�
ra 25 Ocak 1974'te Ecevit Hü�
kümeti kuruldu. 14 Şubat1ta da
İsmail Cem TRT Genel Müdürlü�
ğüne atandı. Böylece TRT'de
15 ay sürecek yeni bir dönem
başlıyordu. Bu 15 ay, son 6
yıl içinde TRT'nin başında ya�
salara uygun olarak gelmiş bir
Genel Müdürün bulunduğu tek za�
man aralığıdır.

İsmail Cem TRT'nin başına fa�
şist bir dönemin ardından gel�
di; bu nedenle Cem TRT'si üze�
rine yazılanlar, söylenenler
genellikle karşılaştırma nite�
liği taşıdı. Hele bugün geri
baktığımızda Cem döneminin en
büyük özelliğinin iki faşist
dönem arasında sıkışmışlığı
olduğunu görüyoruz. İki koyu
karanlık arasında bir nefes al�
ma, bir ferahlama olarak karşı�
mıza çıkıyor bu dönem, ve doğal

olarak öyle ele alınıyor. Bu
ise değerlendirmelerin eksik,
hatta yanlış olması sonucunu
doğuruyor. Cem döneninin yeter�
li bir çözümlemesi henüz yapıl�
mış defil, oysa böyle bir çö~
zümlene �özellikle şu günlerde�
çok gerekli. Biz burada birkaç
ana nokta üzerinde kısaca dur�
makla yetineceğiz.

Cumhuriyet Halk Partisi 1973'
ten sonra 12 Mart' in TRT'de
gerçekleştirdiği yıkımı gidere�
cek hiçbir çabada bulunamadı.
İki önemli etken rol oynadı bu
olguda. Bir kere CHP 12 Mart
dönemindeki Anayasa değişikli�
ğine karşı çıkmamıştı, TRT'nin
özerkliğinin yokedilmesinde
önemli payı vardı. İkinci ola�
rak, CHP hükümet olduktan son�
ra ülkedeki toplumsal muhale�
feti derleyip toparlayamadı,
toparlamak şöyle dursun bundan
sürekli uzak durmayı yeğledi.
Kendini Meclise "hapsetti" (mu�
halefete geçtikten sonra bu tu�
tumu çok daha belirginlik ka�
zandı. Bu olgu, elbette, CHP'
nin sınıfsal niteliğinin sonu�
cu). Bu tutum içinde TRT'nin
bir zananlar özerk olduğu unu�
tuldu. İsmail Cem Genel Müdür
olduktan sonra verdiği demeç�
lerden birinde TRT'nin özerk
olup olmamasının pek önemi bu�
lunnadığını, tarafsızlığı göze�
terek Kurum sanki özerklik sta�
tüsüne sahipmiş gibi çalışaca�
ğını açıkladı3.(Bu konuda Elek�
trik Mühendisliği, Ocak 1975'te
şöyle diyordu25 : "TRT Genel Mü�
dürü İsmail Cem 'TRT'nin özerk�
liğe ihtiyacı yoktur' diye bu�
yuruyor, öyledir. Çünkü TRT'nin
halkın gerçek çıkarları yönünde
bir yayın amacı yoktur ki özerk�
liğe ihtiyacı olsun".) Cem'in
Genel Müdür yardımcısı Hıfzı
Topuz'dan aşağıdaki iki alıntı
iki yılda nereden nereye geli�
nebileceğini göstermek bakımın�
dan ilginç: "TRT'nin özerk ol�
mamasını uygulamada hiç hisset�
medik. Ama özerkliğin yasal te�
mellere oturtulması elbette
radyolar için de güvencedir"
(1975 Nisan2 6). "Her şeyden
önce radyo ve televizyonu hü�
kümetin elinden kurtarmak ge�
rek. Yarın Halk Partisi ikti�
dara gelse bile radyo ve tele�
vizyon hükümete bağlı olmama�
lı... Bizde de Milliyetçi Cep�
he koalisyonunun radyo ve te�
levizyonu nasıl kullanmaya kalk�
tığını gördükten sonra bu tür
yollara başvurmak gerekiyor.

268 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �24 7



Bu bir yasal sorun. TRT'nin
statüsü ve yapısını derhal de�
ğiştirerek demokratik ve dev�
lete karşı bağımsız bir yapıya
yönelmek gerek." (1977 Ma�
yıs 2 7 ' 3 9 ) .

İsmail Cem TRT'nin başına geldi�
ğinde televizyon haftada 5 ak�
şam (yaklaşık 20 saat) yayım
yapıyordu. Cem geldiğinin 18'
inci gününde "Telespor"u ekle�
yerek, 31'inci gününde yayınla�
rı haftada 6 geceye çıkararak
yayın süresini haftada yaklaşık
30 saate yükseltti. Bundan iki
ay sonra da maç nakillerinden
oluşan çarşamba programlarıyla
yayınlar 7 güne yayıldı. Cem'in
büyük bir başarı olarak sunduğu
süre uzatılması aslında yeterli
hazırlık olmadan gerçekleşti�
rilmiş, kolay alkış toplamaya
yönelik bir uygulamadır. Eir
kez şu gerçeği anımsayalım:
1973'te 91725 kişi üzerinde ya�

. pılsn bir ankette28 TV seyir�
cilerinin yüzde 100'e çek yakın
bir kesiminin televizyonlarını
yayın başlar başlamaz açtıkları
ve yayın biterken kapattıkları
saptanmıştı. Böyle bir izleyici
ortamında yayınların süresinden
önce içeriği üzerinde durmak
gerekir. Değerli araştırmacı
Uygur Kocabaşoğlu29 bu konuda
şunları yazıyor: "Yayın saatle�
rini olanakların ötesinde ar�
tırmanın sakıncaları üzerinde
çok söz edildi. Bazılarının
'televizyonun çocukluk hasta�
lığı' dediği bu illete TRT yö�
netimi daha işin başında yaka�
landı. Karşısında her türlü ye�
niliğe hasret, TV denen bu si�
hirli kutudan yayınlanan herşe�
yi kabullenen bir seyirci kit�
lesi de bulunca, TRT yönetimi,
TV yayınınıhaftada 7 güne ve or�
talama 50 saatin üzerine çıkar�
dı. Yalnız çocuklukta değil, bü�
yüdükçe de televizyonun yakası�
nı bırakmayan bu hastalık, yani
niteliğin yerini niceliğin al�
ması, ilk bakışta şu gelişmele�
re yol sçtı:

1) Öz kaynaklarla yayın süresi�
ni doldurmak olanağı bulunama�
dığı için, yabancı programlara
kucak açıldı.
2) FfUence, spor, aktüalite,
magazin tipi programlar ağır�
lık kczandı.
3) Özellikle TV oyunu ve film
giti program türleri sonu bir
türlü gelmeyen dizi programla�
ra dönüştü.

... İleri kapitalist ülkelerce

ortaya atılan bir norma göre,
bir TV sisteminin gelişmişliği�
ni günlük yayın süresiyle ölç�
mek gelenek olr.uş. Böylece ne
söylendiği, kime söylendiği ve
nasıl söylendiği ikinci planda
kalıyor. Haftanın ne kadar çok
günü, ne kadar çok yayın yapa�
bilirsen o kadar başarılı sa�
yılıyorsun. TRT Genel Müdürü de
buna yakın bir anlayışla olsa
gerek, yaptığı bir basın toplan�
tısında, yeni yayın döneminde
yayın süresinin, 'gelişmiş,
oturmuş ülke televizyonlarının
yayınına eşit' olduğunu söylü�
yordu (Barış Gazetesi, 5 Eylül
1974). Gelişme durumunda olan
televizyonlar bir kez bu çarka
kapıldılar mı, ekranları en
uzun süre dolduracak program�
ları yapmaya, daha doğrusu it�
hal etmeye karşı konulamıyor."

Yayın süresinin artırılmasıyla
da gerçekten ekranları "bol
spor, bol eğlence, bol müzik"
kapladı. Televizyon; Görevimiz
Tehlike, Kaçak, İki Açıkgöz,
Korkusuz Kahramanlar, Demir
Maskeli Adam, Tatlı Cadı,
Bonanza, Aşk Hikâyesi, Söz
Savunmanın, Tatlı Sert, Kaygı�
sızlar, Uzay Yolu ve benzeri
dizi filimlerin istilasına uğ�
ratıldı. Bunların önemli bir
bölümü haberlerden hemen önce�
ki ve hemen sonraki saatlere
yerleştirildi. Ekim 1974'te
yeni sezon "40 hafta 2 bin
saat" sloganıyla, "Kaçak'tan
büyük kentler bıkmış, ama Ana�
dolu istiyor... Alo Polis çok
tuttu" gibi demeçlerle açılı�
yordu30 . örnekleri çoğaltmak
olanaklı ama gereksiz. 1974'
ten 1975'e televizyon toplam
yayın süresi yüzde 62 artarken
spor yayımlarının süresi yüz�
de 320, müzik�eğlence yayımla�
rının süresi yüzde 200, reklam�
lar yüzde 100 arttı; buna kar�
şılık kültür�eğitim yayımları�
nın süresi yüzde 43 azaldı. So�
nuçta, 1975 yılında televizyon
ekranlarına yaklaşık 800 saat
film ve dizi film, 500 saat ha�
ber, 450 saat müzik�eğlence,
280 saat spor, 170 saat kültür�
eğitim programı, 160 saat ço�
cuk programı, 150 saat reklam
geliyordu. Filr.ler ve dizi
filmler bir yana kültür�eğitim
programlarının, çocuk program�
larının büyük bolünü dış kay�
naklıydı, hatta kiüıi çocuk di�
zi filmleri Türkçeleştirilme�
den İngilizce olarak oynatılı�
yordu.

Özellikle denetim yetersizlik�
lerinden ve hızlı süre uzatı�
mından ötürü müzik programları
da her tür niteliksiz, yoz mü�
ziğe açıldı. İlkin iddialı bir
biçimde başlatılan, müziğe yer
vermeyeceği açıklanan Hafta So�
nu programları da birkaç hafta�
dan sonra aynı yolun yolcusu
oldu3 . P.adyo ve televizyonların
plak şirketlerinin gizli rek�
lamcılığını yaptığı söylentile�
ri artarak sürdü.

Yukarda ayrıntılarına girilme�
den belirtilen genel anlayış
ve yayın çizgisinin yanısıra
TRT'de olumlu girişimlere de
tanık olduk. Özellikle, daha
önce de değindiğimiz gibi,
12 Hart TRT'sinden sonra Cem
TRT'si demokratik radyo ve te�
levizyona doğru bir adım oluş�
turdu. Faşizmin açık beyin yı�
kama programlarına son veril�
di. Eldeki olanaklar içinde
doğru dürüst yerli yapımlar
(Evler Evler, Yaşar Yaşamaz
gibi) gerçekleştirildi. Tele�
vizyonda gösterilen filimler
daha iyi bir seçimden geçiril�
meye başlandı. 20'nci Yüzyıl
Dosyası gibi yararlı dizi
filmler de ithal edildi. Haber�
ler daha doğru, daha güvenilir
duruma getirildi. Kıbrıs. Sava�
şı süresince yeterli, etkili
yayın yapıldı, şovence yayın�
lara pek yer verilmedi. Yukar�
danberi saydığımız nedenlerden
ötürü bu dönemde TRT sağ cep�
henin sürekli eleştirisine he�
def oldu. Kanımızca TRT yöne�
timinin geneldeki başarısızlı�
ğının temel nedeni (özerk ol�
mayışının yanısıra) bu alanda
eleştiri hakkının sadece sağa
bırakılmış olmasıdır. 1975 yı�
lı başında bu temel nokta şöy�
le dile getiriliyordu: "Bu dö�
nemin en az başarılı uygulama�
ları, bütün eleştiri hakkının
sadece sağa bırakıldığı alanlar�
da görüldü. Sağın, kurnazca sap�
tadığı bir taktik sonucu, kuv�
vetli bir ateş altında tuttuğu
alanlarda Kalk Partisi devamlı
olarak geriledi. Sağdan gelen
eleştiri bombardımanı karşısın�
da solun içine düştüğü anla�
şılır.ası zor suskunluk sadece
sağın işine yaradı. Üstelik
sağın devamlı baskısı altında,
tek yanlı eleştiri altında or�
taya çıkan ürünün ilerici bir
özellif�i olduğu inancı yayıl�
dı. En tehlikelisi, bu uygula�
maların yürütücüleri de yaptık�
larını ilerici işler sanmaya

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247 269



başladılar. Böylece sağın en
çok hücum ettiği uygulamaların
solculuk sayılması gibi garip
bir gelişçe doğdu. Gerçekle
hiçbir i lg is i yok iken...

Eirinci örnek, TRT ile i l g i l i .
İlk denemelerden sonra sağ cep�
he buradaki zayıflığı hemen
sezdi. Ve hep birlikte her haf�
ta devamlı olarak TRT'yi eleş�
t i rd i . TRT bu eleşt i r i ler kar�
şısında gittikçe geriledi. Ta�
rafsız olması gereken bu yayın
crganı yayınlarıyla sağın en
güçlü seslerinden bir is i hali�
ne geldi. Hâlâ da öyle. Hem
güncel konularda, hem de uzun
dönemin yayıncılık anlayışında.
Çürüyen toplumlarda radyo ve
televizyonculuğa düşen "uyutu�
culuk" görevini, tüketim ekono�
misini kamçılama işlevini, yay�
gın bir biçimde yayma endişesi
içinde...

TRT'deki oyun bir süre sonra
anlaşıldı. Belki de göze hitap
ett iği için. Ama anlaşıldığı
zaman iş işten çoktan geçmiş�
L i . . . 3 2 "

Ecevit Başbakanlıktan ayrıldık�
tan sonra Cem'e yöneltilen
eleşt i r i ler yıpratma, karalama
kampanyalarına dönüştü. Meclis�
te özellikle AP ve DP'li tem�
silcilerin zaman zaman Cem'e
şiddetle hücum ett ikleri görül�
dü. Milliyetçi Cephe Hükümeti
31 Mart 1975'te güvenoyu almış�
t ı . İsmail Cem'in görevden
alınma kararnamesinin Cumhur�
başkanı nc.ı imzalanmayacağı umu�
luyordu, bu umut boşa çıktı,
kararname 11 Mayıs'ta Korutürk
tarafından imzalandı, 16 Mayıs'
ta da Cem'e bi ldir i ld i . Aynı
kararname Yalçmtaş'ı TRT Genel

Müdürlüğüne getiriyordu. Böyle�
ce 17 Mayıs 1975'te TRT'de ka�
ranlık donem başladı.

8.2. Cem Döneminde
Padyolar

Radyolarda 1 Ocak 1975'ten baş�
layarak üç ayrı programdan olu�
şan "şebeke düzeni" uygulamaya
kondu. I. Program adı verilen
ve daha çok geniş kitlelere dö�
nük yayın yapacağı açıklanan
program Ankara (200 KHz, 120 KK)
İstanbul (1016 KHz, 1200 KW),
İzmir (926 KHz, 200 KK), Antal�
ya (890 KHz, 600 KW), Diyarba�
kır (1016 KHz, 300 KW), Erzurum
(245 KHz, 200 KW) ve Kars (1016
KEz, 2 KW) vericilerinden ya�
yımlanacaktı. II. Program daha
çok haber, yorum; daha "yüksek
düzeyde" programlar içerecek,
Ankara (182 KKz, 1200 KW) ve
İstanbul (701 KHz, 150 KW) ve�
ricilerinden yayımlanacaktı.
Daha önce Ankara, İstanbul ve
İzmir il radyolarına verilmiş
(yukarda üzerinde durduğumuz)
"mutlu azınlık için müzik kutu�
su" işlevi,şebeke düzeninde
III. Program Ankara, İstanbul,
İzmir "il radyoları" (orta dal�
ga, 2 KW) ve Ankara, İstanbul
çok kısa dalga vericileriyle
yayına başladı.

Bu dönemde hepsi Fransız Thom�
son CSF firmasından olmak üze�
re İzmir ve Erzurum 100 er KW'
İlk ek vericileriyle 1200 KW
gücünde İstanbul vericisi hiz�
mete girdi (Çizelge 1, 2). Bu
firmadan almar. vericiler için
5 milyon Fransız Frankı dola�
yında borca girilmiştir. Daha
önce sözünü ettiğimiz 1200 KW
gücündeki Ankara vericisiyle
Mayıs 1974'te hizmete giren
1200 KH'lık İstanbul vericisi�

ni kurulduklarından bugüne ka�
dar doğru dürüst çalıştırma
olanağı bulunamadı. Kati ka�
bulleri de yapılan bu verici�
ler, günümüzde de, ortalaina
birkaç saatte bir yayın kesil�
mesi ortaya çıkarmakta.

Korsan radyolar Cem döneminde
de yayınlarını sürdürdüler.
Adana'nm Kozan ilçesinde Ali
Azmi Güven adlı vatandaşın
kurduğu ve bölgede "Azminin
Radyosu" adıyla tanınan radyo
bu dönemde yayına geçti. Saba�
hın erken saatlerinden gece
23.00 e kadar yayın yapan bu
radyoda "Başbuğ'un en sevdiği
şarkılar ve MHP marşları çalın�
makta, Cuma günleri camiden
naklen vaaz yayını yapılmakta,
seks konuları ele alınmak�
ta"3'3 9 .

Yalnız yasadışı olnakla kalma�
yıp zararlı ve yoz müzik yayın�
larıyla TRT'nin zaten tutarsız
ve yanlış kültür ilkelerini de
altüst eden polis ve meteorolo�
ji radyolarını hiç olmazsa ya�
yınları açısından denetim altı�
na alma konusundaki girişimler
hakkında Cumhuriyet** şunları
yazıyor: "TRT Genel Müdür Prog�
ram Yardımcısı Hıfzı Topuz ge�
çen hafta polis ve meteoroloji
radyoları yetkilileri ile bir
toplantı yapıp TRT'nin kontro�
lü altına girmeleri gereğini
açıkladı. Meteoroloji Radyosu
Müdürü daha kontrol sözünü
duyar duymaz 'Merak etmeyin.
Biz o işi yaptık. Çalışan bü�
tün elemanlarımızın MiT'ten
raporu var' dedi. Topuz söz
konusu kontrolün kişiler değil,
yayınla ilgili olduğunu uzun
uzun anlattı. Türkiye'de radyo
ile yayın hakkı kanunla TRT1

nin tekeline verilmişti... Bu
iki radyonun müzik yayınları
ise eleştiri konusu oluyordu...
Polis Radyosu Müdürü, dolmuş
müziğini mecburen yayımladık�
larını, çünkü bu yayın da ol�
masa halkın bu tür müzik din�
lemek için Demirperde gerisi
radyolarını açacağını anlat�
tı... Örneğin Budapeşte Radyo�
sunun Türkçe yayınlarına gön�
derilen mektup sayısı ayda
20 bini bulmuştu... Topuz 'si�
zin radyolarınıza daha fazla
tolerans gösterileceği muhak�
kaktır. Ama asgari bir denetim
içine girmeniz gerek' dedi".

Yasa çiğneyenlere gösterilen
"tolerans" o dönemde de, bu�
gün de aynen sürüyor.

2 70 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247



8.3. Televizyonlar

1974 ve 1975 yıllarında tele�
vizyon istasyonları sayı ve
güç olarak hızla artmaya devam
etti. 1974'te Eskişehir (100 KW)
Edirne (30 KW), Adana (30 KW),
Elmadağ (10 KW) vericilerinin
yanısıra 70�7OC Watt gücünde
Diyarbakır, Gaziantep, Trabzon,
Antalya, Afyon, Amasra, Ayva�
lık, Bursa, Cihanbeyli, Dcğu�
dağ, Kulu, Erdemli, Hatay, Kay�
seri, Kırıkkale, Topaklı, Mani�
sa ve Yozgat vericileri hizme�
te girdi. 1975 yılında da Di�
yarbakır (100 KW), Gaziantep
(30 KV), Trabzon (30 KW) ve
Samsun (30 KW) vericilerinin
yanısıra küçük güçlü Kars,
Konya, Amasya, Çorum, Gültepe
(izmir), Küçükintilli ve Yar�
başı vericileri hizmete girdi.

KAYNAKLAR
1 Hasan Refik Ertuğ, Radyo

İşletmeciliği ve Meseleleri,
l .ü .İkt i sat Fakültesi yayın�
lar ı , İstanbul, 1951.

2 Oya Tokgöz, Türkiye ve Or�
tadoğu ülkelerinde Radyo
Televizyon Sistemleri,
A.Ü.Siyasal Bilgiler Fakül�
tesi yayınları, Ankara, 1972.

3 Semih Tuğrul, Türkiye'de
Televizyon ve Radyo Olay�
l a r ı , Koza Yayınları, İs�
tanbul, 1975.

11 Taner Timur, Türk Devrimi
ve Sonrası 1919�1946, Doğan
Yayınları, Ankara, 1971.

5 Türkiye Ansiklopedisi 1923�
1973, Kaynak Kitaplar, İs�
tanbul, 1974, s.1192, 1482.

6 Turgut Özakman, Radyo Not�
l a r ı , TRT Basılı Yayınlar
Müdürlüğü yayını, Ankara,
1969.

7 Feroz ve Bedia Turgay Ahmad,
Türkiye'de Çok Par t i l i Poli�
tikanın Açıklamalı Kronolo�
j i s i , Bilgi Yayınları, An�
kara, 1976.

8 Türkiye İşçi Sınıfı ve Müca�
deleleri Tarihi, Tüm İkt i �
satçılar Birliği yayını,
Ankara, 1976.

9 Aysel Aziz, "Yurdumuzda TRr

Dışındaki Yayın Durumu",
A.Ü.Siyasal Bilgiler Fakül�
tesi Dergisi, Cilt 26,
Sayı 4, s.113�137, Aralık
1971.

10 Mahmut Tali Öngören, Tele�
vizyon Kılavuzu, Milliyet
Yayınları, İstanbul, 1972.

11 Cumhuriyet, 24.3.1969.

Muammer Aksoy, "Mahkum Edi�
len TRT", Ortan, Sayı 5,
28 Haziran 1971.

13 "Milliyet 1971" Yıllığı,
İstanbul, 1972, s.358�359.

ık Ortam, Sayı 16, 13.9.1971.

15 Toplum, Sayı 29, 20.10.1972.

ıs Cumhuriyet, 31.1.19 77.

17 Elektrik Mühendisliği,
Cilt 7, Sayı 75/76, Mart/
Nisan 1963, s.16�17.

18 Milliyet, 12.3.1976.

1 9 Refik Özdek, Hedef TRT,
Ekonomik ve Sosyal Yay ın lar
A.Ş. , Ankara, 1977.

2 0 Ortam, Sayı 9, 26 Temmuz
1971, s . 1 7 .

2 1 Ortam, Sayı 11 , 9 Ağustos
1971, s . 1 5 .

2 2 "Milliyet 1971" Yıllığı,
İstanbul, 1972, s.145.

2 3 12 Mart 1971 M u h t ı r a s ı ' n m
B i r i n c i Yıldönümünde T ü r k i �
y e ' d e n Ç i z g i l e r , Anadolu
Ajans ı , Ankara, 1972.

2 1 1 Feyyaz Gölcüklü, Haberleşme
Hukuku (Basın�radyo�TV),
A.Ü.Siyasa l B i l g i l e r Fakül�
t e s i Yayın ı , Ankara, 1970,
s .215�220.

2 5 E l e k t r i k Mühendisl iği,
C i l t 19, Sayı 217, Ocak 1975,
s . 13.

2 6 Cumhuriyet, 21 Nisan 1975.
2 7 M i l l i y e t , 28 Mayıs 1975.
2 8 H ü r r i y e t , 2 Temmuz 1973.
2 9 Uygur Kocabaşoğlu, "Türkiye '

de Televizyon Uygulaması
Üzerine", E l e k t r i k Mühendis�
l i ğ i , C i l t 19, Sayı 217,
Ocak 1975, s.14�18.

3 0 Haluk Ş a h i n ' l e Görüşme,
Cumhuriyet, 23 Eylü l 1974.

3 1 İ s m a i l Cem, TRT'de 500 Gün,
Gelişim Yayınları, İstanbul,
1976.

32 Yalçın Küçük, "Halk P a r t i s i '
nin Sağı Solu", Cumhuriyet,
9 Ocak 1975.

• t i

33 M.T.Öngören, "TFJ Televiz�
yonunda Yasaklar", Elektrik
Mühendisliği, Cilt 19,
Sayı 217, Ocak 1975, s.29�36.

3k Vorld Radio TV Handbook 1976,
Eillboard, Londra, 1976.

35 Korld Radio TV Handbook 1972,
Billboard, Londra, 1972.

36 "Ülkemizde Radyo ve Televiz�
yonun Genel Çizgisi", Elek�
trik Mühendisliği, Sayı 217,
Ocak 1975, s.7.13.

37 Düstur, III.Tertip, 1955,
s.1461.

38 Hıfzı Topuz, Televizyon,
Radyo, Basın ve Afişle Se�
çim Savaşları, Milliyet Ya�
yınları, İstanbul, 1977.

39 Ahmet Kahraman, "Azmi'nin
Radyosu", Yeni Ortam,
4 Mayıs 19 75.

Cumhuriyet, 30 Eylül 1974.

Radyo Televizyon Ücret Ta�
rifesi, Resmi Gazete, Sayı
13848, 28 Mayıs 1971.

TRT Genel Müdür Yardımcısı
Şemsettin Gönenç; 25.4.1972
gün ve 083�51/994 sayılı
yazısı. Elektrik Mühendisli�
ği, Cilt 19, Sayı 217,
Ocak 1975, s.35.

Siyah�Beyaz ve Renkli Tele�
vizyon Etüdü, Elektronik
Cihazlar İmalatçılar Derne�
ği Yayını, No 1.

Aylık İstatistik Bülteni,
1975, I�IV, Devlet İstatis�
tik Enstitüsü.

"Televizyonun Kapsayamadık�
ları", Elektrik Mühendisliği,
Cilt 19, Sayı 217, Ocak 1975,
s.37�39.

İktisadi Rapor 1972, Türkiye
Ticaret Odaları, Sanayi Oda�
ları ve Ticaret Borsaları
Birliği, Ankara, 1972.

Türkiye İstatistik Yıllığı
1975, DİE, Ankara 1976.

Türkiye İstatistik Cep Yıl�
lığı 1976, DİE, Ankara 1977.

Nevsueek, 22 Nisan 1974,
s.34�35.

Tunçtan Baltacıoğlu, Türki�
ye'de TV Reklam Harcamaları,
AİTİA Yayını No 90, 1975,
Ankara.

TRT 1975 Yayın Programı,
Genel Müdür Yardımcılığı
Yayınları No 1, s.13.

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 246 �247 2 71


