
13 Haziran Pazar günü Makina
Mühendisleri Odası toplantı sa�
lonunda TRT1de çalışanların üye
oldukları DİSK Yeni Haber�lş,
TÜTED, TÜM�DER ve TMMOB tara�
fından "Anayasa ve yasalar kar�
şısında TRT ve yayın uygulama�
sı" konulu bir forum düzenlen�
di.

Bu foruma TRT1de çalışanlar,
Parti temsilcileri, hukukçular,
sanatçılar, yazarlar, sendika�
lar ve demokratik kitle örgüt�
leri katıldı.

Forum, forumu düzenleyen dört
kuruluşun TRT'de çalışan üyele�
ri tarafından hazırlanan "TRT
Dosyası"nın okunması ile baş�
ladı. TRT'nin şu andaki durumu�
nu sergileyen bu belgenin okun�
masından sonra söz alan konuş�
macılar kısaca şu düşünce ve
önerilerini dile getirdiler.

Anayasa Mahkemesi eski Başkanı
Muhittin Taylan işgalci TRT yö�
netiminin Anayasayı ihlal etti�
ğini, Anayasayı ihlal suçuyla
yargılanması gerektiğini, bun�
lara karşı direnmenin yasal ol�
duğunu belirtti.

Türk Hukuk Kurumu adına konuşan
Muammer Aksoy, Şaban Karataş ve
yandaşlarının durumlarıyla ve
yayın uygulamalarıyla Anayasa�
nın ve yasaların karşısında
olduğunu, Anayasayı ve yasaları
tartışılmayacak kadar açık bir
biçimde ihlal ettiğini örnekle�
riyle ortaya koydu.

DÎSK Genel Sekreteri Mehmet
Karaca, DÎSK olarak, TRT'yi
özerkliğe kavuşturma, Danıştay
kararlarının uygulanmasını sağ�
lama ve TRT'yi demokratikleş�
tirme mücadelesini, devleti ve
toplumu demokratikleştirme ve
demokrasiyi yerleştirme mücade�
lesinden ayrı düşünmediklerini;
faşizm özlemcisi ekonomik ve
siyasal güçlere karşı verilen
mücadelenin başarısının, demok�
rasiden yana olan tüm sınıf ve
katmanların, tüm ilerici ve
ulusal güçlerin örgütlü eylem
birliği ve karşılıklı dayanış�
masından geçeceğini ve bu bir�
liğin acilen kurulmasının ya�
nında olduklarını belirtti.

CHP adına konuşan Uğur Alaca�
kaptan, TRT'de çalışanların mü�

cadelesine her türlü manevi ve
maddi yardıma hazır oldukları�
nı, CHP'nin iktidara gelir gel�
mez yasadışı işlemler yapanlar�
dan hesap soracağını belirtti.

Halkevleri Genel Başkanı Tabii
Senatör Ahmet Yıldız, MC ikti�
darının her alanda bölücülük
yaptığını ve ev sahibini bastı�
ran yavuz hırsız gibi emekten
yana mücadele verenleri bölücü�
lükle suçladığını, 1960 öncesi
Vatan Cephesini MC'nin kat kat
aştığını belirtti.

Yazar ve Hukukçu Uğur Mumcu,
burjuva sınıfının halkın üze�
rinde baskı kurduğunun açık ol�
duğuna dikkati çekerek Ceza Ka�
nununun 141. ve 142. maddeleri�
nin yargı organları tarafından
uygulanması gerektiğini belirt�
ti.

SBF eski Dekanı Mümtaz Soysal,
TRT olayının bir devletin kendi
kendini yıkışı olduğunu; Radyo
ve Televizyonda yapılan kimi
programlara ilericilerin katıl�
masının, şu andaki yönetimin
kendisini yasal olar'ak göster�
me çabalarına yardım ettiğini
belirtti.

SP, TSÎP, BP, TEP adına söz
alan konuşmacılar; işçi sınıfı�
nın faşizme karşı mücadelede
ağırlığını koymasını ve işçi
sınıfı öncülüğünde diğer demok�
rasiden yana sınıf ve katmanla�
rın faşizme karşı ortak mücade�
le içine girmesi gerektiğini
açıkladılar.

TÖB�DER, TÜMAS ve başka demok�
ratik kitle örgütleri TRT'de
yapılan mücadele için dayanış�
maya hazır olduklarını, ülke
çapında verilen bu mücadelede
de yerlerini aldıklarını be�
lirttiler.

Forumu düzenleyen dört kuruluş
adına konuşan konuşmacı, foru�
ma katıldıkları için bütün kit�
le örgütlerine, partilere ve
kişilere teşekkür ederek bütün
demokrasiden yana güçlerin her
kuruluşta TRT'de olduğu gibi
birleşerek mücadele etmesi ge�
rektiğini belirtti.

Foruma sunulan ve basında eksik
ve yetersiz yansıyan TRT DOSYA�
SI'nın tam metnini aşağıda su�
nuyoruz .

Milliyetçi Cephe, öteki tüm
kamu kuruluşlarında olduğu gi�
bi, kitlenin en önemli haber�
leşme aracı olan Radyo ve Te�
levizyonda da (özellikle Radyo
ve Televizyonda) bir "elegeçir�
me" ve "yönlendirme" hareketi
içindedir.

Bilindiği gibi, on yil süren
zorba bir parti diktasının bo�
rozanı olan tek parti hizmetka�
rı radyo uygulaması, 27 Mayıs'
ta ulusun meşru direnme hakkıy�
la ortadan kaldırılmış ve ileri
bir sosyal devlet içeriği taşı�
yan 1961 Anayasasının gereği
olarak, sesini duyurma olanak�
larından yoksun halk kitlele�
rinin adeta bir dili, bir çeşit
kamu yayın organı olma esprisi�
ni taşıyan özerk, tarafsız, doğ�

ELEKTRtK MÜHENDİSLİĞİ 235 361



ru haber ve gerçekleri yansıta�
cak bir TRT kurulmuştur. Bu
espri içinde, ekonomik ve siya�
sal hiçbir iktidarın borozanı
olmayacak, sadece Anayasa ve
Atatürk ilkelerine taraflı ola�
cak, yurt gerçeklerini yansıt�
ma ve sosyal devletin emrettiği
halkı eğitme, aydınlatma ve bi�
linçlendirme, kamuoyunu ser�
bestçe oluşturma görevlerini
yerine getirecek bir yayın dü�
zeni düşünülmüştür.

Türkiye'deki toplumsal uyanış�
tan kaygılanan, tutucu ve her
bakımdan bağımlı bir iktidar,
egemen güçlerin sömürülerini
sürdürebilmelerine bir engel
olarak gördüğü özerk TRT'yi gü�
dümüne almaya uğraşmış ve bu
süreç, 12 Mart1ta bu çevrele�
rin istediği yönde sonuçlanmış�
tır.

Böylelikle, 27 Mayıs hareketi�
nin getirdiği tüm ilerici ku�
rumlar gibi TRT de büyük çapta
budanarak özünden sakatlanmış
ve geriletilmiştir. Geçici bir
özerklik döneminden sonra TRT,
bugün de zorba bir iktidarın
hegemonya ve şartlandırma ara�
cı olarak bu güçlerin sultası
altına düşmüştür. Ve böylece,
Vatan Cephesi uygulamasını da
aşan eskisinden de koyu bir bo�
rozan Radyo ve Televizyon uygu�
lamasına geçilmiştir, üstelik,
hiçbir dönemde rastlanmayan
bir hukuk dişilik içine açıkça
ve göz göre göre girilmiştir.
TRT Yönetimi, gayrimeşruluğu
yetkili hukuk mercilerince de
belgelenen faşist bir işgalci
kliğin eline düşmüştür. Bu du�
run, egemen çevrelerin, işleri�
ne gelmediği zaman kendi koy�
dukları kuralları da rahatlık�
la çiğnediklerine en belirgin
bir örnektir. Bu gerçeği, ar�
tık hiçbir akademik tarafsız�
lık iddiası, hiçbir objektif�
lik partilerüstülük gerekçesi
gölgeleyemez. Sağduyu sahibi,
hiçbir kimse, bu gerçeği bir
partinin görüşü yada "anarşist"
tahriki diye niteleyemez. Ra�
hatlıkla denilebilir ki ülkemiz
koşulları 1930 yılları Almanya'
sının koşullarından hiç de fark�
lı değildir. Bir kitle iletişim
aracı olarak TRT, faşist baskı�
ları misliyle halka yansıtması
amacıyla bir Göbbels Radyosu
haline getirilmek üzeredir.

Artık bu gidişe dur demek, bu�

na karşı etkin bir demokratik
kitle barajı kurmak tüm yurtse�
verlerin, tüm namuslu kalem ve
söz sahiplerinin baş görevi ol�
malıdır. Kendisi, tarafsızlık
ve hukuk kurallarını göz göre
göre çiğneyen, yalnız bir avuç
zorba ve şeriatçının borusunu
çalan bir TRT Genel Müdürü ve
onun yönetici kliği, yayınların
gerçek yapıcıları ve sorumlu
emekçileri olan bizleri, taraf
tutmakla, kendisine karşı tavır
almakla suçlayamaz, tipik bir
faşist yönetmelik olan 12 Mart
Personel Yönetmeliği tehdidini
üzerimizde sallayamaz.

Bugün, gerçekten, en vazgeçil�
mez insan haklarından biri ola�
rak, ülkeyi ortaçağ karanlığına
sürükleyen bu faşist yönetime
karşı meşru direnme hakkımızın
doğduğuna inanıyoruz. Bu, yasal
düzene bir baş kaldın değil,
tersine, bu düzene kastedenlere
bir karşı koymadır. Başka bir
deyişle düpedüz "Anayasayı tağ�
yir, tebdil ve ilgaya teşebbüs"
edenlere karşı bir direnmedir.
Yasaları çiğnemeyi .gelenekleş�
tiren ve başından beri TRT kad�
rolarını faş is üleştirmeyi plan�
lı biçimde sürdüren bu yönetim,
bunun en açık örneğini son sı�
navlarla veriyor. TRT'yi bir
komando üssü haline getirecek
bu girişim, namuslu ve demokrat
TRT elemanlarının tümüyle tas�
fiye edilmesi sonucunu doğura�
caktır. Bugün, her dürüst ve
görevini yapan TRT elemanı kı�
yım ve harcanma, sürülme, işten
çıkarılma tehdidi altındadır.
Açıkça söylemekte yarar görüyo�
ruz ki, birçok arkadaşımız böy�
le bir kıyım tehdidi altında
işinden ve geçiminden edilme
kaygısını haklı olarak taşımak�
ta ve bu yüzden seslerini yete�
rince çıkaramamaktadır. Oysa;
bu arkadaşlarımız, kamuoyu
önünde açık ve kesin bir tavır
almanın, bu gidişe dur diyebil�
menin ve şikayetlerini, içinde
bulundukları tek kelimeyle fa�
caati dile getirmenin, tanık
oldukları haksızlık ve yasa dı�
şılikları ortaya dökmenin öz�
lemi içindedirler. Şimdiye ka�
dar bu özlemlerini gideremeyen
arkadaşlarımız, artık şunun
bilincine varmışlardır ki, fa�
şizm tarafsızlık yada geride
durma tanımamakta, kendisinden
yana olmayana yaşama hakkı ver�
memektedir.

İşte bu forum, insan ve memur
haklarına aykırı yönetmelikler�
le elleri kolları bağlı TRT
elemanlarının seslerini duyur�
malarına olanak sağlamak, bunun
yanında da, bütün namuslu ve
aydın fikir, sanat, politika ve
idare adamlarının katkısıyla
sorunu halkımızın önüne getir�
mek ve bu soruna sahip çıkması�
nı sağlamak amacıyla düzenlen�
miştir.

Şimdi, biz TRT elemanlarının
her gün karşılaştıkları ve ka�
muoyunun basın aracılığıyla an�
cak kısıtlı olarak izleyebil�
diği yasadışı uygulamaları bü�
tün çıplaklığıyla gözler önüne
sermek istiyoruz. Bu sergileme
baştan beri anlatmaya çalıştığı�
mız korkunç oyunu ortaya koyma�
ya yetecektir.

TELEVİZYON YAYIN
UYGULAMASI

Televizyon bugün Türkiye'de
yaklaşık 20 milyon kişi tara�
fından izlenmekte. Radyo kadar
yaygın olmamakla birlikte, gör�
sel olması ve TRT'ci deyimiyle,
TRT'nin "Vitrini" ni meydana
getirmesi dolayısıyla, "önce
Televizyon bozuldu".

Karataş, kara yönetimini sür�
dürmek için, televizyon yayın
elemanlarının üzerinde, dışar�
dan getirdiği yandaşı denetici
ve danışmanlarla ağır bir baskı
kurmuştur. Tehdit, sürme, nakil,
geçici görev gibi çeşitli yön�
temlerle gerçekleştirdiği bu
baskı sonucunda, televizyonda,
normal ve yasal program planla�
ması, yapım ve denetim mekaniz�
ması çarpıtılmış ve işlemez ha�
le getirilmiştir.

Bugün, diğer bölümlerde olduğu
gibi, televizyonda da işgal ta�
mamlanmak üzeredir. Bu doğrul�
tuda yapılan ilk iş, ileri sos�
yal içerikli programları yapan
programcıların çeşitli yön�
temlerle etkisizleştirilmesi
ve susturulması olmuştur. Arka�
sından ekranlar, içeriksiz, yoz,
çarpık, yerli ve yabancı çeşit�
li programlarla doldurulmuştur.
MC'nin, milliyetçi olduğunu id�
dia eden Genel Müdürü Şaban Ka�
rataş ve kliği, ülkenin gerçek
sorun ve ulusal değerlerini yan�
sıtacak ve özgün bir Türk kül�
türü yaratılmasına katkıda bu�
lunacak programlar yaptırmak

362 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 235



şöyle dursui , ulusallıkla hiç�
bir ilgisi olmayan ve Türk hal�
kını kendi öz yaşamına yabancı�
laştıracak program ve fil imler�
le ekranları doldurmuştur. Ka�
rataş yönetimi o kadar milli�
yetçidir ki, ulusal bayram gün�
lerini unutturmak için elden ge�
len herşeyi yapmakta, toplumsal
sorunların giderek yoğunluk ka�
zandığı bir dönemde, bu sorun�
lara değinen hiçbir program ek�
rana yansıtılmamaktadır. Hatta
bu konuda o kadar ileri gidil�
miştir ki, her nedense 19 Mayıs
günü yayınlanması uygun görülen
Kıbrıs'la ilgili bir filimde,
"Türklere Ergenekon'dan çıkar�
ken yol gösteren bozkurt, Kıb�
rıs Türküne de yol gösterecek�
tir" denilerek açıkça MHP pro�
pagandası yapılmıştır.

Bu tür propagandanın bir örneği
de; "Taraş Bulba" filmi ikinci
kez seslendirilerek ve filme
"Davadan döneni vurun", "Baş�
buğ", "Albay" gibi sözcükler
eklenerek verilmiştir.

Bu sonuca ulaşmak için, önce
program önerileri istenmiş, an�
cak yasalara uygun önerilerin
bugünkü yönetimin varmak iste�
diği amaca uygun olmadığı görü�
lerek önerilere .olumlu cevap
verilmemiştir. Daha sonra, ku�
rum dışı yandaşlardan derlenen
öneriler, programlaştırılmak
istenmiştir. Türkiye toplumunun
gUncel sorunlarını yok sayan,
çağdışı amaçlı, şövenist içe�
rikli ve üstelik televizyon
tekniğine hiç uymayacak öneri�
ler, programcılara empoze edil�
mek yoluna gidilmiştir. Türk
ulusunun ortak değerleri, ta�
rihsel ve bilimsel gerçekler
zorlanarak çağdışı bir ideolo�
jik amaç için araç olarak kul�
lanılmıştır.

Yayınlanmakta olan toplum çıkar�
larından yana, AtatUrk devrim�
lerini savunan programlar birer
birer engellenmiş, yapımları
durdurulmuştur. Denetimi onay�
lanarak geçmiş programlar, de�
netim yetkisi olmayan yandaşla�
rın görüşlerine dayanılarak ya�
yından kaldırılmıştır. Uzunca
süredir yayınlanan, Atatürk
devrimleri ve kadın hakları ko�
nusunda Türk halkını bilinçlen�
dirmeyi amaçlayan "Hanife Hala"
programı, bu niteliği nedeniy�
le, hiçbir denetim yetkisi bu�
lunmayan Ali Yörük tarafından

öne sürülen görüş üzerine ya�
saklanmıştır.

Yasaklanan bir başka program da
dünyadaki petrol hareketlerini
ve Türkiye'deki yabancı petrol
şirketlerinin faaliyetlerini
anlatan "Petrol" adlı program�
dır. Bu programın yayınlanması,
daha önce planlanmış olmasına
karşın Televizyon Dairesi Baş�
kanı Fahrettin Işıkçı tarafın�
dan gerekçesiz olarak yayından
kaldırılmıştır. Görev gereği
TRT yasasına uygun olarak hazır�
lanan bu programların yayından
kaldırılması nedeniyle, yapım
Şube Müdürlüğünce yazılı gerek�
çe istenmesi üzerine, "Görgü
ve bilgilerini artırmaları"
amacıyla Şube Müdür Vekili Di�
yarbakır'a, Şube Müdürü de
Kars'a gönderilmiştir. Geçer�
siz ve yetkisiz program denet�
leme işlerine kılıf hazırlamak
amacıyla, daha sonra Ali Yörük
için, yönetmeliklere aykırı
sınav düzenlenmiş, ancak adı
geçen bu sınavda başarı göste�
remeyince, yandaşlarından oluşan
özel bir komisyon kurularak ye�
niden sınava alınmıştır. Yasa�
lara ve görevin niteliklerine
aykırı olarak yürütülen bu sı�
nava bir tutanakla karşı çıkan
yapımcı Şube Müdürleri birer
birer görevlerinden uzaklaştı�
rılmışlardır. Keyfi atama iş�
lemlerine Danıştay yoluyla kar�
şı çıkan görevlilere, Yüksek
Yargı Organında olumlu sonuç
almalarına karşın, işgalci yö�
netim kıyım ve terör havasını
sürdürmüş ve bu görevlilere
"siz Anayasa Babayasa Mahkeme�
sine gidin, biz bildiğimizi
okuruz" diyecek kadar sorumsuz�
luk örneği vermişlerdir. TRT
Yasasına aykırı olarak devlet
memurları eliyle yürütülmesi
gereken görevler, partizanlar�
dan seçilen sözleşmeli danış�
manların eline bırakılmış, böy�
lece yasalara uygun görev an�
layışının dışına çıkılmıştır.

Giderek, kırsal bölgelerin so�
runlarını gerçekçi biçimde an�
latan programlarla Forum, pano�
rama, olay, kooperatifçilik,
memurlar gibi sosyal sorunlara
değinen yerli yapımları ve çağ�
daş içerikli sanat programları
birer birer ekranlardan kaldı�
rılmıştır. Bunların yerine dış
politikaya, Atatürk ilkelerine,
Devrim yasalarına, eğitim amaç�

larına aykırı, sanatsal nite�
likten yoksun, televizyon tek�
niğine aykırı programlar ekra�
nı kaplamıştır. Bu programlar
arasında, "Birleşen Yollar",
"Rabia", "Kaf Dağından Gelen�
ler" gibi konulu filimler;
Malazgirt, Doğu Türkistan folk�
lorundan örnekler, Kuran okuma
yarışması, Faşizm�Komünizm,
Din ve ahlak sohbeti, amaçlı
toplu namaz naklen yayını gibi
yayınlar örnek gösterilebilir.
Karataş yönetimi çocukları da
unutmamış, Dil Devrimine ve
çocuk eğitimine son derece ay�
kırı Kukla programlarıyla ço�
cukları kendi özlemleri doğrul�
tusunda yönlendirmeye çalışmış�
tır.

Türk büyüklerini anma program�
ları, gerçeklerin dışına çıkı�
larak bilimsel nitelikten yok�
sun konuşmacıların katkısıyla
yön değiştirmiş, belli gerici
çevrelerin propaganda aracı du�
rumuna getirilmiştir. Bu prog�
ramlarda yer alan konuşmacılar
o kadar bilimsel nitelikten ve
sağduyudan uzaktırlar ki, örne�
ğin Fetih konulu programa katı�
lan bir konuşmacı "Ayasofya'da
bir rekat namaz kılan, cennete
gider" diyebilmiştir.

Eğitim programı adı altında,
iktidar ortaklarının yer aldı�
ğı salt propaganda nitelikli
programlarla siyasal tarafsız�
lık ilkesi çiğnenmiştir. Baş�
bakan Yardımcısı ve CGP lideri
Turhan Feyzioğlu'nun konuşmacı
olarak yer aldığı Sosyal Güven�
lik programı, AP Milletvekili
İsmet Sezgin'in yer aldığı
"Emekliler" programı, Turizm
ve Tanıtma Bakanı Lütfi Tokoğ�
lu'nun yer aldığı "Turizm" ko�
nulu programlar buna örnek gös�
terilebilir.

Eğitim programları, bugünkü ni�
teliğiyle, Anayasanın 153. mad�
desinde sözü geçen Devrim Kanun�
larından "Tevhid�i Tedrisat Ka�
nunu"nun öngördüğü eğitim bir�
liği ilkesine aykırıdır. Bu ay�
kırılığın, Anayasamızın 19.
maddesinde yasaklanan "Siyasi
ve şahsi çıkar veya nüfuz sağ�
lama amacıyla... din duygula�
rını yahut dince kutsal sayı�
lan şeyleri istismar..." iste�
ğinden doğduğu kuşkusuzdur.

Anayasamızın 121. maddesinde
TRT'nin "Eğitime yardımcılık

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 235 363



görevi" ile yükümlü olduğu be�
lirtilmiştir. Yine Anayasanın
21. maddesinde "Çağdaş Bilim
ve Eğitim esaslarına aykırı
eğitim ve öğretim yerleri açı�
lamaz" hükmü yer almaktadır.
Oysa, televizyonda yayınlanan,
sözde eğitim amaçlı programla�
rın eğitim esaslarına ve çağ�
daş bilim ölçülerine uyduğu
söylenemez, özellikle pazar
günleri yayınlanan turizm ve
ormancılık gibi konuları kap�
sayan programlar bu konuda il�
ginç örneklerdir.

tik kez Karataş yönetiminde
rastlanan, yasalara ve ilkele�
re kesinlikle aykırı keyfi bir
uygulama da, bütün denetim ka�
demelerince içerik ve biçim yö�
nünden son derece yanlış ve
kötü olduğu için reddedilen
programların yöneticiler tara�
fından yayına koydurulmasıdır.
Bu olay, TRT'de artık tüm ya�
yın elemanlarından başka denet�
çilerin de hiçbir fonksiyonunun
kalmadığını, Karataş'in yanda�
şı danışmanların tek yetkili
olduğunu gösteren en iyi örnek�
tir. Bu danışmanlar, faşizmi
yeren "Daha dündü" adlı belge�
sel diziyi de, hiçbir gerekçe
göstermeden yayından kaldırmış�
lardır.

Kısacası Karataş yönetimi, bu�
gün televizyonu halkı eğitmek,
aydınlatmak değil; ilkelleştir�
mek için kullanılan bir araç
haline getirmiştir.

RADYO"DA UYGULAMA

Radyo üzerindeki baskılar da
televizyon ve öteki üniteler�
deki uygulamalardan pek farklı
değildir.

"Karamsar, kötümser programlar
yapmayınız..." Bu, gerçi TRT'
nitf yayın ilkelerinin başında
gelen bir kuraldır. Ama her ku�
ral gibi bu kuralın anlam, da,
Karataş yönetiminde saptırıl�
mıştır. Günümüz TRT yönetimin�
de bu kural yalnızca söz yayın�
larında uygulanır olmaktan çık�
mış, müzik yayınlarında da en
kötü biçimde ve en kötü niyetle
uygulanır hale gelmiştir. Sonuç
ortadadır. Radyo ve Televizyon�
dan, içerik yönünden, güfte yö�
nünden son derece değersiz,
dinleyici ve seyirciyi afyon�
lamaya yönelik "dansedelim, gü�

lelim, oynayalım, laylay lom
laylay lom"; "sen benim gönlü�
mün ilk çiçeği" gibi şarkılar
yayınlanmaktadır. Artık, dinle�
yici ve seyirciye toplumun so�
runlarını, dertlerini ileten
hiçbir program yada müzik par�
çası, denetimden geçmemektedir.
Yada öylesine kısıtlanarak ve
çarpıtılarak geçmektedir ki,
ortaya çıkan programı, program�
cısı bile tanıyamamaktadır.

Mart ayının son haftasında
Koordinasyon Kurulu toplandı
ve yaz döneminde yayınlanacak
radyo programlarının taslakla�
rı üzerinde görüştü, tartıştı,
yeni program önerilerini gözden
geçirdi. Bugünkü TRT yönetimi�
nin görüşlerine en ufak bir ay�
kırılık gösteren program öneri�
leri, üzerinde fazlaca durul�
madan reddedildi, tki örnek
vermek mümkün:

"Gökler Kararmasın". Bu, savaşa
karşı bir program önerişiydi,
özellikle iki dünya savaşının,
bunun dışında, öteki savaşla�
rın insanlığa getirdiği acılar,
eziklikler söz konusu edilecek
ve bu acılar, onları yaratan�
larıyla, sürdürenleriyle, so�
nuçları ve örnekleriyle belge�
lendirilecekti. Reddedildi.

"Çağımızı Yaratanlar". Bu da
bir başka program. İnsanlığın
ilk gününden başlayarak, yaşa�
dığı döneme damgasını basmış
ve insanlığın bugüne gelmesini
sağlamış kişileri anlatan bir
program olacaktı. Hitler'den
Mussolini'ye, Eisenhower'den
Stalin'e, Einstein'den Picas�
so'ya kadar devlet adamı, dü�
şünür ve sanatçı olarak çağımı�
zı yaratan her insan bu prog�
ramda yer alacaktı. Bu program
önerisi de reddedildi. Red ne�
deni: Programların objektif
bir biçimde işlenemeyecekleri
endişesi. Oysa, her iki progra�
mın yapımcıları da bugüne kadar
çok başarılı örnekler vermiş
programcılardır.

Programların reddinden amaçla�
nan ne ?

1� Sözde "zararlı, halkı ifsat
edici, kafasını bulandırıcı"
programlardan dinleyici ve se�
yirciyi korumak, "komünist"
diye niteledikleri programcıla�
rın fırsat bulmasına engel ol�
mak,
2� Programları reddedilen prog�

ramcıların boş oturmaması için
"yukarı"dan verilecek emirle
ve tabii kendi amaçlarına uy�
gun, kendi çizdikleri sınırlar
içinde kalacak programlar yap�
tırmak olanağına kavuşmak,
3� Belirli bir süre içinde üç
kez önerisi reddedilen program�
cının elinden programcılığını
alarak, istemedikleri kişiyi
saf dışı bırakmak. Burada şunu
da belirtelim, yasa yada yönet�
meliklerde böyle bir hüküm yok.
Şimdiye kadar böyle bir şey de
yapılmamış, yapılamaz da. Ancak
bu bir gözdağı olarak kullanı�
lıyor.

Denetimde her zaman karşılaşı�
lan güçlüklerden, engellerden
başka, denetimde öznelliğin
artması ve artık kişiye göre
denetimin ön plana geçmesi, ör�
neğin, bir kelime yada bir cüm�
le "az faşist" bir denetçiden
geçerken, "çok faşist" bir baş�
ka denetçiden geçmemektedir.
Bu durumda denetçi ile program�
cı arasında da sürtüşmeler art�
makta ve genellikle yönetimin
tuttuğu adam programcı değil,
denetici olmaktadır böyle bir
sürtüşmede.

Ust denetime getirilen ve ge�
tirilmesi düşünülen yeni denet�
çiler de tabii MC'nin görüş ve
paralelinde kişiler oluyor. Bu�
nun en somut örneği Mithat Çe�
vik.

Denetim konusunda biraz durmak
gerekiyor. TRT Yasası, TRT Per�
sonel Yönetmeliği ve TRT Kuru�
luş ve Görev Yönetmeliği'ne
göre Radyo programlarının dene�
timinin şöyle olması gerekir:
Programcı yazdığı metni ilk
olarak Bölüm Müdürüne götürür.
Bölüm Müdürü metni inceler ve
beğenmediği yerleri çıkarır,
ilaveler yapar, bazı sözcük
yada cümleleri değiştirir. Ay�
nı metin (Bölüm MUdürü'nün yap�
tığı değişikliklerle) ikinci
denetime gider. Bu denetçiler
Radyo'dadır. Ve denetimi Anka�
ra Radyosu Program Müdürlüğü
adına yaparlar. Aynı metin,
üzerinde bu değişiklikler de
olduğu halde üst denetime gi�
der. Merkez Program1 da Genel
Müdür Program Yardımcılığı adı�
na, Genel Müdür denetçileri
tarafından bir kez daha denet�
lenir. Aynen kabul edilmesi ha�
linde program yayınlanır. Bazı

364 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 235



değişiklikler yapılması gereki�
yorsa, (denetçisine bağlı) de�
ğişiklikler yaptırılarak yayın�
lanır. Bütün bu işlemlerde esas,
her kademeden geçen program
metninin, o kademede yapılması
istenen değişikliklere göre ye�
niden yazılarak değil, ilk bi�
çimiyle daha üst deneticilere
gönderilmesidir. Oysa şimdi uy�
gulama böyle yapılmıyor. Bu de�
ğişikliklere uğradı, tkinci
denetime giderken programın o
değişiklikler yapılarak yeni�
den yazılması ve bu metnin
ikinci denetime gönderilmesi
esası getirildi. Bu durumda,
bir programcının yazmadığı,
yazmayı düşünmediği bazı cüm�
leler, düşünceler de kendisine
mal edilmiş oluyor böylece uç
kademedeki denetimin sonunda,
programcının hiç düşünmediği,
tasarlamadığı bir metin kendi�
sine, sesi alınmak, montajı ya�
pılmak ve yayına hazır duruma
getirilmek üzere dönmüş olu�
yor.

MC TRT1sinin işgalcileri Kara�
taş ve ekibi, yurt sorunlarına
ilişkin programlarda da olay�
lara yalnızca kendi siyasal dam�
galarını vurmak isteğindeler.
Faiz konusundaki bir program,
TRT Genel Müdür program yar�
dımcısı Nahit Katlan tarafın�
dan "doğrudan doğruya MSP'ye
hücum ediliyor" gerekçesiyle
sansür edildi.

Programcılar ve denetçiler üze�
rinde sözle ağır bir baskıyı
sürdürmekte olan Nahit Katlan,
programlarda sosyal ve siyasal
bir içeriğin yer almaması
için ısrar etmekte ve siyasal
içerikli programların, yalnız�
ca Haber Merkez i'nin yetkisin�
de olduğunu ileri sürmektedir.

Bir programcı hakkında, Ortak
Pazar konusunda hazırladığı
programda, Ortak Pazar'a üye
ülkeleri gocunduracak cümleler
bulunduğu gerekçesiyle soruş�
turma açılmak istendi, sonra
nedense vazgeçildi.

Mayıs'ta Danıştay'ın 108'inci
yıldönümü için, her yıl olduğu
gibi bir program hazırlandı.
Program, Danıştay Başkanı'nın
bilinen konuşması yüzünden ya�
yından kaldırıldı.

Ayrıca, adı geçen Genel Müdür
Yardımcısı, "Ben buraya gelin�
ceye kadar programlarda Türk

adı geçmezdi." diyecek kadar
ileri gitmiştir.
Radyo programlarındaki bu çok
sınırlayıcı denetim, yukarda
da belirtildiği gibi söz yayın�
larıyla yetinmemiş, artık mü�
zik yayınlarına da bulaşmış ve
bu nedenle bir radyonun disko�
teğinde bulunması gereken ve en
azından arşiv değeri olan bir�
çok parça (şarkı ve türküler),
bugün artık aramızda bulunmayan
bazı kimselerin sesleri, disko�
tekten silinmiştir.

Şimdiye kadar din�ahlak yayın�
larında konuşturulan kişiler,
biraz liberal görüşlü, Atatürk�
çü aydınlardan seçilirdi. Şimdi
artık bu seçimde de "titiz"
davranıİması konusunda program�
cılara tenbihte bulunuldu. Bu�
gün, çağdaş yerine, çağdışı
dincilerin çağrılmasına özen
gösteriliyor.

Bir programcı halk türküleriy�
le ilgili bir program yaptı.
Verdiği örnekler içinde şöyle
bir dize de vardı: "Gele gele
geldik bu kara taşa." Özel bir
amacı olduğu gerekçesiyle bu
dizi metinden çıkarıldı ve
programcı "uyarıldı". Program�
cı bunun her ne kadar bir halk
türküsü olduğunu ve kendisinin
özel bir amaçla uydurmadığını
söylediyse de kabul ettiremedi.

Programcılara, yazdıkları metin�
lerde öztürkçe sözcükleri kul�
lanmamaları konusunda devamlı
bir baskı var. Kullananların
sözcük yada cümleleri hemen çı�
karılıyor.

"Dilimiz" diye bir program met�
ninden, Mahmut Makal, Talip
Apaydın, Dursun Akçam, Fakir
Baykurt, Hüsamettin Bozok isim�
leri ve Yeditepe Dergisi adla�
rı çıkarıldı. Bunlarla yetinil�
meyip, yarım sayfa kadar tutan
bir bölüm, bu isimlerle "ilgi�
li" görüldüğü gerekçesiyle
atıldı.

"Yukarıdan emirle" hazırlatılan
özel programlarda korkunç bir
artış var. "Türk Ocağı Günü",
"Ergenekon Günü" gibi bazı
programlara sık sık rastlanı�
yor. 67 il için hazırlanacak
(tabii kendi görüş açılarından
bakılarak) programlar istendi
programcılardan. Bunları kurtu�
luş günleri dolayısıyla yayına
koymak gibi'bir de gerekçe bu�
lundu.

Bu gerekçeye dayanılarak, örne�
ğin kurtuluş günü olmayan bir
Eskişehir İli programı da ya�
yınlandı.

Programcılar üzerindeki baskı�
lar son derece yoğun ve ürkütü�
cü. Manevi baskılarla, prova�
kasyon ve kulislerle devamlı
olarak programcılar tedirgin
ediliyor ve baskı altında tutu�
luyor. Bazı programcılar hak�
kında açılan soruşturmalar öte�
kiler için de gözdağı oluyor.

Örneğin, Yalçıntaş'ın ayrıldı�
ğı ve Karataş'ın henüz gelmedi�
ği ara dönemde, yukarda sayı�
lan bütün denetim kademelerin�
den geçmiş ve yayına verilmiş
bir program, son anda içlerin�
de uyanan bir kuşku nedeniyle,
denetçilerce yeniden sansür
edildi ve sonunda yayından kal�
dırıldı. Bu durumda yayında bir
aksama oldu. "Yayını aksattığı"
gerekçesiyle programcı hakkın�
da soruşturma açıldıysa da son�
radan vazgeçildi. Alelacele
oluşturulan ve yönetmelikte
yada yasada yeri olmayan bir
kurulda programcı yargılandı.
Aynı durumda bir başka program�
cıya (İsmail Cem dönemindeki
Haber Müdürü Mete Buharalı'nın
eşi Güneş Buharalı'ya) uyarı
cezası verildi. Yayını aksat�
tığı gerekçesiyle Eğitim yayın�
larında bir programcı emirle
yaptırılmak istenen programı,
bazı gerekçeler ileri sürerek
yapmayınca, "ihtiyaç olduğu"
gerekçesiyle, Türk Halk Müziği
Bölümü'ne nakledildi. Programcı
yeni bölüme gidip Bölüm Müdürü'
ne ihtiyacı kapatmak amacıyla
görevine başlamak istediğini
söyleyince Müdürün cevabı:
"Bizim programcıya ihtiyacımız
yoktu, böyle bir isteğimiz de
olmadı, ama geldiniz madem, bu�
yurun çalışın" oldu. Aynı prog�
ramcı , iki ay kadar süren bir
ceza yeterli görülmüş olacak
ki, bugünlerde eski yerine
alındı.

Bir programcı Kadın�Erkek eşit�
liği konusunda bir program ha�
zırladı, iki cinsin bazı sorun�
larını ve eşitlik konusunu çağ�
daş bir açıdan incelediği için
program (programcısı da azarla�
narak) reddedildi. Programcı�
lardan devamlı olarak "açlık,
zulüm, iç savaş, huzursuzluk,
bağımsızlık gibi sorunları ol�
mayan ülkelerden söz eden prog�

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 235 365

WT i ı y s



ramlar" yapması isteniyor. Böy�
le bir ülkenin dünyamızın nere�
sinde olduğu da gerçekten bir
merak konusu.

Spikerlik Servisi'ne üç gazete
alınacağı ve neleri istedikle�
ri soruldu. Cumhuriyet, Milli�
yet ve Hürriyet gazetelerini
istediler. Bunun üzerine yöne�
tim kendi istediği gazeteler
olan Hürriyet ve Tercüman'ı
almaya karar verdi. Anlaşılan
TRT yöneticileri, dinleyici ve
seyircileri olduğu gibi, kurum
mensuplarını da zararlı yayın�
lardan korumak görevini böyle�
ce yerine getirmiş oluyor.

HABER UYGULAMASI

TRT, tarafsız olması gereken
bir kamu kuruluşu olarak, ha�
ber yayınlarında da doğruluk,
tarafsızlık, süreklilik ve ça�
bukluk gibi temel ilkeleri gö�
zetmede en büyük titizliği gös�
termek ve kendine güvenilirli�
ği sağlamak zorundadır. Oysa,
bugünkü yönetim, haber yayınla�
rına bu ilkelerin tam tersine
bir uygulamayla hazırlamakta;
kişisel siyasal eğilimler ve
hesaplar uğruna, hiçbir yurtse�
verlik ölçüsüne sığmayacak bir
sorumsuzluk içinde halka sun�
maktadır. TRT Haber Merkezi1

nin, haber hazırlamada izle�
diği bazı mesleki yöntemler ve
habercilik tekniği adını alan
kalıplar vardır. Haber yayınla�
rında belirli bir dil düzeni
ve etimle yapısıyla bir haber
dili yaratmayı ve sürdürmeyi
amaçlayan bu yöntemler, bugün,
kolaylıkla dinleyici ve izleyi�
ci kitlesini düzenin amaçlarına
uygun yönde şartlandırmak için
kullanılmaktadır. Siyasal ha�
berlerde, herhangi bir parti
görüşü yada savına katılındı�
ğı gibi bir izlenim yaratmamak
için geleneksel olarak kullanı�
lan "ileri sürüldü" "iddia
edildi" gibi kalıplar ve deyim�
ler bu yönetimde sömürülerek,
somut ve kesin olaylarda bile
kullanılmaktadır, örneğin, bir
kentte bir muhalefet partisinin
toplantısına katılan partili�
lere ateş açıldığı yolundaki
haber, "... ateş açıldığı iddia
edildi" biçiminde veriliyor.
Haberin bu şekilde verilmesin�
deki amaç çok açıktır. Bununla
dinleyici ve izleyici kitlesine

şöyle denilmek istenmektedir:
"Ey izleyici, ey dinleyici, bu
muhalefet partisi kendilerine
ateş açıldığını söylüyor, ama
sen gene de buna inanma..."
İşin başka bir yönü de vardır.
Eğer TRT, ateş açılıp açılma�
ması gibi somut bir olayda doğ�
ru ve kesin haber alma olanağın�
dan yoksunsa; ki böyle bir ola�
sılık sözkonusu değildir, bu
en azından TRT'nin temel göre�
vini yapmaktan aciz olduğu anla�
mına gelir.

Şimdi vereceğimiz örnekteyse
"... öne sürdü" deyiminin açık�
lanmasına olanak yoktur.

"Orgeneral İrfan özaydınlı,
Korgeneral Cemal Engin'in Hava
Kuvvetleri Komutanlığı'na
atanmasıyla, Hava Kuvvetleri
Komutanlığı'nın Korgeneral
rütbesine indirildiği öne sür�
dü".

Siyasal haberlerde tarafsızlı�
ğın TRT'de ne ölçüde pervasız�
ca çiğnendiğini göstermek bakı�
mından ikinci bir örnek vere�
lim: CHP Genel Başkanı'nın
Bulgaristan ve Romanya gezile�
rinde de olduğu gibi, Libya'ya
yaptığı gezi sırasında da, ay�
nı ülkede konuk olarak bulunan
Angola Başbakanı'yla görüşmesi
haberlerde şöyle .verilmiştir:

"CHP Genel Başkanı Bülent Ece�
vit, Angola'nın marksist eği�
limli Başbakanı Lopo de Nasçi�
men t o ile görüştü." Eğer TRT,
haberlerinde olaya açıklayıcı
nitelemeler getirmek zorunlu�
ğunu duyuyorsa, bu zorunluğu,
tarafsızlık adına başka olay�
larda da duymasıve örneğin
Kissinger'den "Amerika Birle�
şik Devletleri'nin kapitalist
eğilimli Dışişleri Bakanı Kis�
singer" diye söz etmesi gere�
kirdi.

TRT haber yayınlarında uyulma�
sı gereken başlıca zorunluklar�
dan biri de haberlerde kaynak
gösterilmesi ve bu haber kay�
naklarının yasal, güvenilir ve
dürüst olmasıdır. Bunların dı�
şında meşru olmayan özel ve
kişisel istihbarata, söylenti
ve uydurmalara dayanan haber�
lerin verilemeyeceği apaçık or�
tadadır. Oysa, Karataş Yönetimi
bu ilkeleri de alabildiğine
çiğnemekte, muhabirleri ne ol�
duğu ve nereden geldiği belir�
siz metinlerden haber yazmaya

zorlamaktadır. Dürüst ve göre�
vinin gereğini yapmak isteyen
muhabirler bir haberde meşru
kaynağın gösterilmesinin zo�
runlu olduğunu belirttiklerin�
de de Karataş'in yöneticileri,
kaynak olarak kendilerini gös�
termekte ve haberi zorla yayın�
latmaktadırlar. Haber vermede�
ki bu kasıtlı sorumsuzluğun be�
lirgin bir örneği de Cemiloğlu
olayında görülmüştür. Karataş
Yönetimi, kesinlikle bir haber
kaynağı sayılamayacak bir ki�
şiden edindiği bilgiye, daha
doğrusu söylentiye dayanarak,

• Cemiloğlu'nun (Cemiliev) ölüm
haberini vermiş ve bu habere
daha sonra da çeşitli vesile�
lerle pek çok kez haber bülten�
lerinde geniş yer ayırmıştır.
Ancak, daha sonra Cemiloğlu'
nun ölmediği haberi gelince,
vermek için sağlam, güvenilir
ve kesin kaynak olarak kabul
edilen ajanslardan birinin ha�
beriyle yetinilmemiş, normalin
dışında olarak tüm ajansların
teker teker, olayı doğrulama�
sı beklenmiştir.

Muhalefet Partilerinin haberle�
rinde tarafsızlık adına dikkat
edilen tek yön, haberin sûresi
olmaktadır. Bunun dışında, ha�
berin özü çarpıtılmakta, kı�
sıtlanmakta, kısacası haber,
bir "haber karikatürü" haline
getirilmektedir.

Bunun yanı sıra, çok garip bir
uygulamayla, örneğin Demokratik
Parti yetkilisinin bir demeci�
nin hükümete çatan kısmı Haber
Dairesi Başkanı Hami Tezkan'ın
emriyle çıkarılmakta yalnızca
CHP ve diğer sol partilere
çatan kısmı verilmektedir. CHP
ve Türkiye Birlik Partisi dı�
şındaki sol partilerin yok sa�
yılması da apayrı ve demokra�
siyle bağdaştırılamayacak bir
konudur.

Bu uygulama yalnız siyasal par�
tiler için değil, demokratik
kuruluşlar ve sendikalar için
de geçerlidir, örneğin MHPfye
yakınlığı bilinen birkaç bin
üyeli MİSK1 in haberi her fır�
satta verilirken, yarım milyona
yakın üyeli DİSK'in haberleri
çoğu kez görmezlikten gelin�
mektedir.

Ayrıca TRT'nin, Cumhuriyetin te�
mel ilkelerine ve devrim yasa�
larına ters düştüğüne de bir

366 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 235 \



örnek vermek isteriz: Son Üni�
versiteler Yasası'nın birkaç
maddesini iptal eden Anayasa
Mahkemesi'nin kararıyla ilgili
olarak bir grup öğretim üyesi�

! nin bildirisi TRT haber bülten�
j lerinde yayınlanmıştır. Bu bil�
] diride, Atatürk devrimlerinin
! devrim olmayıp, basit bir isla�
j hat olduğu ve ayrıca, Türkiye1

! de üniversitelerin örf ve adet
• hukukuna göre örgütlenmesi ve

eğitim yapması gerektiği sav�
ları yer alıyordu. Bu savların
ne ölçüde Anayasa'ya ve devrim
yasalarına uygun olduğunu hu�
kukçuların ve tüm yurtsever
aydınların dikkatine sunarız.

Bilindiği gibi, televizyon ha�
berciliğinde en önemli unsur
görüntüdür. Ancak Karataş Yöne�
timi bu kuralı da işine geldiği
gibi kullanmaktadır. Bu yöne�
time göre yürüyüş, miting ve
benzeri gösterilerin görüntüy�
le verilebilmesi için dış kay�
naklı olması gerekmektedir, ör�
neğin, Japonya'deki bir miting
görüntüsü verilebilir, ama Tür�
kiye'de CHP'nin, DİSK'in ve
öteki demokratik kuruluşların
oluşturduğu mitinglere katılan
onbirlerce kişi görülmez, gös�
terilmez.

Dinleyici ve izleyici kitlesi�
nin dikkatinden kaçmayan bir
nokta da, öğrenci olaylarının
TRT'den veriliş biçimidir. Ko�
mando işgalinde bulunan öğrenim
kurumlarında, belli grubun sal�
dırısıyla meydana gelen yaralan�
ma ve ölüm olayları bile, "kar�
şıt görüşlü grupların çatışması"
gibi çarpık bir yorumla veril�
mektedir.

Bilindiği gibi Başbakan ve pek
çok bakanı sık sık "devletin
ürettiği hiçbir mala zam yapıl�
mayacaktır" biçiminde neredeyse
yeminli demeçler verirler. Bu
demeçlerin hemen arkasından da
zam haberleri birbirini izler.
Durumun komikliğini gözlerden
s aklamak için çabalayan, ikti�
darı korumayı amaç edinen bir
TRT, zam haberlerini elbette
garip formüllerle önemsizleş�
tirerek, en gizleyici ve en az
ürkütücü biçimde verecektir,
örneğin, çaya yapılan zam ola�
yında olduğu gibi, "Made in MC"
denilecek bir formülle, zam,
"kalite ayarlaması" olarak su�
nulmuştur. Bir fiyat artışı
haberinin en önemli öğesi olan

eski fiyat ise, bu haberlerle
yer almamaktadır. TRT dinleyi�
ci ve izleyicileri örneğin,
Portland çimentosunun bundan
böyle kaça satılacağını öğre�
nirken, düne kadar ödenen fiyat�
tan ne kadar fazla ödeneceğini
bilmek olanağından ustaca yok�
sun bırakılmaktadır.

TRT'nin hükümeti korumaktan
öte, onun emrine girdiğini ka�
nıtlayan birkaç örnek vermekte
yarar var. 28 Mayıs günü Demi�
rel'in Federal Almanya Başba�
kanı Schmidt'le görüşmesi, ge�
niş bir biçimde ve görüntülü
olarak Güne Bakış Haber Prog�
ramı 'nda yer almıştır (Haber
görüşmenin geç sona ermesi ne�
deniyle Güne Bakış'ta yer al�
mıştır. Kaldı ki Güne Bakış
TV ana haber programıdır). Gö�
rüşme haberi ayrıca, radyoda
ana haber bültenlerinden
23'te de verilmiştir. Ancak
haberin veriliş saatleri hükü�
meti memnun etmemiş olacak ki,
TRT Haber Merkezi aynı haberi
hükümetin uyarısıyla, bir gün
sonra 13 radyo ve 20, TV bülten�
lerinde çok az değişiklikle
tekrar kullanmıştır.

Haber merkezi yöneticilerinin
hükümetle organik bağları ol�
duğu Yahya Demirel olayında
iyice ortaya çıkmıştır. Yahya
Demirel hakkında tutuklama ka�
rarı verildiğinde ve aranması�
na başlandığında, TRT bu konu�
yu görmezlikten gelmiştir. Oy�
sa, Yahya Demirel'in Ereğli'de
ortaya çıkıp teslim olmasından
yaklaşık on saat önce TRT Ekibi
(iki kameraman, bir muhabir)
içlerine doğmuşcasına hareket
etmiş ve zamanında Ereğli'de
hazır bulunmuştur. Yahya Demi�
rel' in İzmir'de, Edirne'de ol�
duğu yolundaki haberler, basın�
da yer alırken ne zaman ortaya
çıkacağı da kesin olarak bilin�
mezken, TRT'nin bu davranışını
"telepatiyle" yada "uzak görüş�
lülükle" açıklama olanağı olma�
sa gerektir. Yeğen Demirel'in
hapishaneden kefaletle çıkışın�
da da TRT bu olayı, mutlu aile
fotoğraflarını yayınlayarak
kutladı. Bu kutlamaya, Yahya
Demirel'in avukatı da ekrandan
ve mikrofonlardan yayınlanan
demeciyle katıldı. Üstelik mah�
keme devam ederken...

Karataş'ın habercileri, Yahya
Demirel'i "beraat" ettirirken,

Orgeneral Alpkaya'yı, olayla
ilgili ilk haberde (18 Şubat
saat 17 bülteni) peşinen "mah�
kum" etmiştir. Haberde tek ek�
sik yön, Alpkaya'ya kaç yıl ce�
za verileceği olmuştur.

Bu yönde bir başka ilginç ör�
nek de, 23 Mayıs' taki İzmir Be�
lediye Başkanı Alyanak'la ilgi�
li olaydır. TRT bu haberi, tüm
ajansların, Alyanak'ın zorla
konuşturulmadığı, arabasının
taşlandığı haberini geçmesine
karşın, Başbakan'ı koruyucu ka�
natları altına alarak vermiş�
tir, îşin daha da ilginç yönü
şudur: TRT tzmir Haber Bürosu'
nun olayla ilgili olarak gön�
derdiği iki kutu filmden, nö�
betçi haber müdürlüğüne yalnız�
ca birisi ulaşmış ve nöbetçi
haber müdürü de nedense bu du�
ruma hiç şaşmamıştır. Kaybolan
pakette Alyanak'ın arabasının
taşlanması gibi görüntülerin
yer aldığını tahmin etmek zor
olmasa gerektir.

TRT, Türkiye'deki olayları.di�
lediği gibi biçimlendirmekten
başka, dış dünyadaki gelişmele�
ri de yerli iktidarın ölçüleri�
ne göre yönlendirme çabasında�
dır. Türkiye'de iktidar, her
gün komünizm tehlikesinden söz
ederken, elbette TRT'nin yaban�
cı bir ülkede komünist partinin
güçlendiği yolunda bir haberi
halka duyurması beklenmez.
Faşist TRT Yönetimi, aynı şe�
kilde, başka bir ülkedeki fa�
şist bir uygulamanın ortaya çı�
karılması yada eleştirilmesi
gibi haberlere de yer vermeye�
cektir kuşkusuz.

özellikle dış haberler açısın�
dan TRT yöneticilerinin tutumu,
yalnızca Türkiye'deki değil,
dünyadaki tüm sağcı hükümetle�
rin gönüllü yardımcısı oldukla�
rı izlenimini verecek biçimde�
dir, örneğin, Portekiz'de 50
yıllık faşist yönetimden sonra�
ki gelişmeler, son iki yılın
en önemli olayları olarak tüm
Avrupa'yı yakından ilgilendir�
mektedir.

Bu ülkede elli yıldır iki kez
kabul edilen Anayasa'nin nite�
likleri bütün ajanslarda, "Emefc�
çi sınıfların iktidara demokra�
tik yoldan gelmesi için elve�
rişli koşulların sağlanmasını
ve her türlü emperyalizm, sö�
mürgecilik ve saldırganlığa son

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 235 367



verilmesini öngören Sosyalist
nitelikte bir Anayasa" olarak
verilirken, TRT haber bültenle�
rinde bu nitelikler yalnızca
Portekiz'de yeni Anayasa'nın
kabul edildiği ve bu Anayasa'
nın "demokrasinin savunulması�
na hizmet edeceği, halkın yaşa�
ma düzeyinin yükseltilmesi için
gerekli koşulları yaratacağı"
biçiminde verilmiştir. Üstelik
bu Anayasa'ya oylamaya katılan
altı siyasal partiden yalnızca
sağ eğilimli Merkez Scsyal De�
mokrat Parti'nin karşı çıktığı
da kasıtlı olarak duyurulmamış�
tır.

Dış olaylar Türkiye'deki ikti�
darın dilediğince bir gelişme
göstermediği zamanlarda, haber�
lerin nasıl çarpıtıldığına baş�
ka örnekler de vermek mümkün�
dür, örneğin, Nisan ayında İs�
rail işgali altındaki Arap top�
raklarından Şeria Nehrinin ba�
tısında yapılan belediye seçim�
lerinde, Filistin Kurtuluş Ör�
gütü yanlısı ve Komünist Aday�
ların büyük başarı kazandıkları�
nı duyuran haber, Türk Halkına
yalnızca "Filistin Kurtuluş
Teşkilatı taraftarı adayların
kazandığı" şeklinde yansıtılmış�
tır. Son bir yılın en güncel
dış olayı olan Lübnan konusu
ise, TRT Haber Merkezi yöneti�
cilerini gülünç durumlara dü�
şürmüştür. Basında sık sık yer
alan ve eleştirilen bu aşırı
çarpıtmalar, Türk Halkını, müs�
lümanların solcu yada solcula�
rın müslUman olabileceği gibi
bir kanı edinmek felaketinden
korumayı amaçlamaktadır.

YURT DIŞI YAYINLAR
UYGULAMASI

îç yayınlardaki uygulama, özel�
likle kamuoyunun dikkatinden
uzak bulunduğu için TRT Yurt
Dışı Yayınlarda daha değişik
bir görünümde sürdürülüyor.

Bu uygulamanın temelinde şu
düşünceler yatıyor.

� Doğrudan Karataş tarafından
"sakat" ve "çarpık" olarak
nitelenen mevcut dışişleri
politikasıyla kavga, ve

� Yurt dışı işçiliğine akmış
insanların belirli bir dü�
şünceye, yani cepheci düşün�
ceye kanalize edilmesi.

Burada hemen belirtelim, dış

yayınlar, Türkçe ve yabancı
dillerde olmak üzere iki küme�
de yapılıyor. Türkiye'nin Sesi
adı altında yapılan bu yayın�
ları belirleyen yasal kaynak�
larsa Anayasa, TRT Yasası, TRT
Kuruluş ve görev yönetmeliği,
TRT Yayın İlkeleri, TRT Genel
Yayın Planı ve Yurtdışı Yayın�
lar Programıdır. Ayrıca, Şa�
ban Karataş'm da onaylayıp
yürürlüğe koyduğu, TRT Yönetim
Kurulu'nca hazırlanan ve yuka�
rıda anılan kaynaklardaki ya�
yına ilişkin ilkeleri yorumla�
yan "Atatürk İlkeleri, Prog�
ramlar ve Müzik Konularında
Uyulması Cereken Esaslar ve
Alınacak Tedbirler" adlı bro�
şür de sözkonusu yayınları be�
lirlemektedir. Yani iç. yayın�
ları bağlayan tüm kaynaklar,
dış yayınları da bağlamakta�
dır.

Ancak yabancı dil yayınları,
dışişleri politikası doğrultu�
sunda güdümlüdür. Türkçe ya�
yınlardaysa, gerektiğinde Dı�
şişleri Bakanlığıyla danışmalı
ve eşgüdümlü olarak "belirli
dış politika konularında tavır
alınır. Bu özel durumların dı�
şında genel yayın ilkelerine
uymak esastır. Mevcut yayın
programında da, dış yayınlar
haberlerinde temel kaynağın
iç haberler olduğu, siyasal
parti haberlerinde kesinlikle
iç haberlere uyulacağı ve görev
gereği özellikle işçi sorunla�
rı, gerektikçe de dış politika
konularında özel istihbarata
dayalı haberlere yer verilece�
ği belirleniyor.

Bu gerçekleri görmezlikten ge�
len Karataş Yönetimi, tüm yu�
karıdaki yasa ve kuralları bir
yana iterek, 6.5.1976 tarihli
şu duyuruyu yayınlamıştır:

"Türkiye'nin Sesi Radyosu'nun
belirlenen yayın amaçlarına
ters düştüğü için, Türkiye'ye
güven ve inancı sarsıcı, ka�
ramsarlık, umutsuzluk yaratı�
cı, yıldırıcı, bezdirici, ede�
be ve milli ahlaka aykırı, Türk
Ulusunu ve ülkesini bölücü, kü�
çültücü ve Türk Devletini zaaf
içinde gösteren Türk dış poli�
tikasına ters düşen (Atatürk
ilkelerine ters düşen) iddia
ve olaylara, kim tarafından
söylenmiş yada yaratılmış olur�
sa olsun, haberlerde yer veril�
meyecektir.

Yukarıdaki esaslara siyasi par�
ti haberlerinde de uyulacak ve
siyasi parti yetkililerinin ül�
ke sorunlarına ilişkin olarak
partisinin görüşünü ve somut
konudaki politikasını açıklayı�
cı nitelikteki beyanlarına ya�
yın amaçları gözönünde tutula�
rak yer verilecek, bunun dışın�
da bir diğer siyasi partiyi it�
ham, tezyif ve tahkir eden,
Anayasa gereği siyasi partile�
rin demokrasinin vazgeçilmez
unsurları oldukları gereğini
görmezlikten gelen iddia ve
suçlamalara haberlerde yer ve�
rilmeyecektir."

BAZI GERÇEKLER ve
BUGÜNKÜ UYGULAMA

1. Anayasamız, siyasal partile�
ri, ister iktidarc'a ister muha�
lefette olsunlar, demokratik
siyasal yaşamın vazgeçilmez un�
surları olarak kabul ediyor
(madde 56). Ne Anayasamız, ne
de TRT Yasası, iktidar ve muha�
lefet partileri arasında bir
ayrım gözetiyor. Durum böyley�
ken ve TRT Yasası, yayınlarda
karşıt görüşlere yer vermeyi
öngörürken bugün Türkiye Radyo
ve Televizyonlarında hiçbir
sosyalist partiye yer verilmez.
Her çizgideki "sağ" parti ve
düşünceye yer verilirken, sol1

da yer verilen başlıca partiler
Türkiye'nin en büyük partisi
olan Cumhuriyet Halk Partisi .
ve kısmen de Türkiye Birlik
Partisi'dir.

2. Bu doğrultuda sürdürülen uy�
gulamanın nesnelliği bugün ala�
bildiğine tartışma konusudur.

3. MC'nin bugUn dış yayınlar
üzerinde oynadığı oyun, bunun�
la kıyaslanamıyacak kadar kor�
kunçtur.

Bu alandaki mevcut uygulama,
başta Anayasa olmak üzere ya�
yın ilkelerini belirleyen tüm
kaynak ve esaslara aykırıdır.

Yukarıdaki duyuruda da görüldü�
ğü gibi, tüm yayın ilkeleri
tepilmiş, Yönetim Kurulunun ya�
yın ilkelerine ilişkin görüşü�
nün 10'uncu maddesine sarilin�
miş tır. Söz gelimi aynı ilke�
lerin 3'üncü maddesini oluştu�
ran "Her alandaki gelişmeleri
ve bunların yanında acı da ol�
sa yurt gerçeklerini objektif

368 ELEKTRİK MÜHENVÎSLÎÖt 235

İ ST İ



ve bilimsel olarak yansıtma"
ilkesi görmezlikten gelinmiş�
tir.

Sözkonusu duyurunun omurgasını
oluşturan şu duyurunun objektif
açıdan izahı yapılabilir mi?

"Türkiye'ye güven ve inancı
sarsıcı, karamsarlık, umutsuz�
luk, yaratıcı, yıldırıcı, bez�
dirici... iddia ve olaylara
yer verilmeyecektir.

Türkiye'ye güven ve inancı sars�
manın, karamsarlık, umutsuzluk
yaratmanın, yıldırmanın, bez�
dirmenin... ölçüsü nedir?

Aslında, yurdun ve ulusun ça�
lışma ve ilerleme gücüne inan�
cı yok edici köklü bir pesimiz�
me karşı konulmuş olan bu ilke,
MC Hükümetince alabildiğine
engelleyici bir tavıra kalkan
yapılmaktadır. Bu apaçık bir
çarpıtma ve uyutma yöntemidir.

Karataş'ın bu ilkeye sığınarak
yaptığı ilk uygulama, siyasal
parti haberlerini bütünüyle
kaldırtması, Milliyetçi Cephe
iktidarının icraatını eleşti�
ren öteki haberlere de hiç yer
vermemesi olmuştur. Kamuoyunun
gözünden ırak cereyan eden bu
garip ve rastlanmadık uygulama
siyasal partileri adeta yok
saymak anlamını taşımaktadır.
Kurum içi eleştiri ve uzun sü�
ren karşı koymalardan sonra bu
uygulamadan vazgeçilmiş, yeri�
ne, aslında aynı sonucu doğura�
cak anlaşılmaz ve garip bir öl�
çü konmuştur. Duyuruda belirle�
nen bu ölçü, tek sözcükle "ki�
şiye özel'Mir. Bunun içindir
ki, siyasal haberler ve mevcut
düzenle, MC iktidarını eleşti�
ren tüm haberler, bu akıl almaz
kuralı koyanın denetiminden
geçmektedir. Ve doğal olarak
mevcut düzeni ve iktidarı her�
hangi bir yanıyla eleştiren ha�
berler "karamsarlık yaratacağı"
gerekçesiyle yayınlanmamakta�
dır.

Bu arada öğrenci olaylarının
tamamı, adi vak'alar haline
geldikleri hem de karamsarlık
yaratacakları gibi çelişik bir
gerekçeyle verilmemektedir.

Dershanelerde, sokak ortaların�
da hergün bir öğrenci öldürü�
lür ve bu karamsarlık yaratmaz�
ken, haberin verilmesi karam�
sarlık yaratmaktadır! Kaldı ki,
bu haberler yabancı ajans ve

radyolarca tüm, dünyaya duyurul�
maktadır.

(Öğrenci ölümleri, Karataş yö�
netimi tarafından haber sayıl�
mazken, adi bir zabıta vak'ası
olarak nitelendirilecek maga�
zin türü bir haber olan liseli
genç kız Handan Otak cinayeti
TRT'nin Türkiye'yi dünyaya
tanıtmakla yükümlü Türkiye'nin
Sesi radyosundan verilebilmek�
tedir.)

Bu yönetimde hangi tür haberle�
rin karamsarlık ölçüsüne gire�
ceği şu örneklerde açıkça gö�
rülmektedir:

Bu ölçüyle yasaklanan siyasal
parti haberlerinden rastgele
seçtiğimiz birkaçının yalnız
flaşlarını vermekle yetiniyo�
ruz.

"Cumhuriyet Halk Partisi Mil�
let Meclisi Grubu Başkanvekil�
leri Hayrettin Uysal ve Ali
Nejat ölçen, Hükümetin, Ekono�
mik ve siyasal alanda ülkeyi
her geçen gün karanlığa sürük�
lediğini öne sürdü."

"Cumhuriyet Halk Partisi Genel
Başkanı Bülent Ecevit, Gecekon�
du bölgelerindeki yurtdaşları�
mızın sorunları Türkiye'nin
temel sorunlarını içermektedir
dedi."

"Demokratik Parti Genel Başka�
nı Ferruh Bozbeyli, Hükümet
ortaklarından birinin 'biz tek
başımıza iktidar olsak, anar�
şiyi önleriz' diyerek ortakla�
rının zaaf ve aczini ortaya
koyduğunu öne sürdü."

"Demokratik Parti Genel Başkan
Yardımcısı Vedat önsal, Hükü�
metin, Türk ekonomisinin için�
de bulunduğu duruma ilişkin
gerçekleri açıklamasını iste�
di."

"Türkiye Birlik Partisi Genel
Sekreteri, Celil Gürkan, İçiş�
leri Bakanı Oğuzhan Asiltürk'
ün anarşistleri yakalayan gü�
venlik mensuplarına maddi ödül
verileceği yolundaki demecini
eleştirdi."

"Türkiye Birlik Partisi Genel
Sekreteri Celil Gürkan, israfı
durdurmadan kalkınmaya çalış�
manın tehlikeli bir hayalcilik
olduğunu söyledi."

"Demokratik Parti Genel Başka�
nı Ferruh Bozbeyli, Türkiye'de

ekonomik iktidarın, sayısı
150'yi geçmeyen ailenin elinde
olduğunu öne sürdü."

"Cumhuriyet Halk Partisi Genel
Sekreteri Orhan Eyüpoğlu, Türk
ekonomisi yokluklar ve darlık�
lar dönemine sürüklenmektedir
dedi."

"Cumhuriyet Halk Partisi Merkez
Yönetim Kurulu kendilerinin dı�
şında bulunan ve karşı oldukla�
rı gruplar tarafından söylenen
sloganlardan partinin sorumlu
tutulamayacağını bildirdi."

"Milli Selamet Partisi Millet
Meclisi Grubu, Kamu hizmetleri�
nin yürütülmesi için Doğu Ana�
dolu ve öteki geri kalmış böl�
gelerde mecburi hizmet uygula�
masını öngören kanun teklifini
hafta içinde meclis başkanlığı�
na vereceğini açıkladı."

Biraz da siyasal parti dışın�
daki haberlere değinelim:

"Türkiye Barolar Birliği Başka�
nı Faruk Erem, Avukatların bazı
yasal imkansızlıklar yüzünden
görevlerini tam anlamıyla yeri�
ne getiremediklerini söyledi."

"Ziraat Mühendisleri Odası Baş�
kanı Orhan Akbulut, kimyevi
gübrenin bugünkü hükümet eliy�
le bilinçli olarak karaborsaya
düşürüldüğünü öne sürdü."

Bu elemenin boyutları o kadar
genişletilmiştir ki, eleştiriyi
yapan bir kamu görevlisi bile
olsa sonuç aynıdır... Bu arada,
hükümete mensup parti temsilci�
lerinin görünüşte hükümet adına
yaptıkları parti propagandala�
rının verildiğini ayrıca belirt�
meye gerek yoktur...

tç haberler bülteniyle dış ha�
berler bültenleri arasında ya�
pılacak bir karşılaştırma, bu
sinsi oyunu göstermeye yetecek�
tir. İşin ilginç yanı yurt dı�
şındaki işçiler de, bu "MC gü�
dümlü" yayınların farkına vara�
rak protesto etmeye başladılar
bile. Böyle gittiği takdirde
bu eleştirilerin yoğunlaşması
ve sertleşmesi kaçınılmazdır.
Daha önceki dönemlerde, bu dö�
nemlerde karamsar olarak nite�
lenen haberlerden yakınıldığı
görülmemiştir.

Karataş yönetimi, haber�prog�
ramlarda bunun daha da korkunç
ve çarpık örneklerini sergili�
yor.

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 235 369



Doğrudan haber yayınlarını sür�
düren muhabirlerce yapılan ve
yapılması gereken haber�prog�
ramlar, muhabirlerden alınarak
Adalet Gazetesi yazarlarından
Muzaffer Yılbar adında birine
verilmiştir. Amaç açıktır: MC
düşüncesi doğrultusunda prog�
ramlar hazırlatmak ve ilgiliye
gelir sağlamak.

Tüm karşı koymalar ve eleştiri�
ler sonuç vermemiş, muhabirler
ve Haber Şubesi Müdürüne karşın
programlar adı geçene verilmiş�
tir. Haber Şubesi Müdürü sorum�
luluğu üstlenmemek için sözko�
nusu programları imzalamamıştır.

Teknik ve içerik bakımından
amaca uymayan "Hükümet açıkla�
ması, Adalet Gazetesi fıkrası"
görünümündedir, bu sözde prog�
ramlar.

• Tüm yukarıdakilerden sonra MC
yönetiminin amacı şöyle özetle�
nebilir:

1. Yurtdışında çalışan Türk iş�
çilerinin cephe düşüncesi doğ�
rultusunda yönlendirilmesi,
(Milliyetçi Hareket Partisinin
yurt dışındaki girişimleri gö�
zönüne alınınca bunun önemi
daha iyi anlaşılır).

2. Muhalefetin sesinin kesile�
rek kamuoyunun tek yanlı oluş�
turulması.

3. Dışişlerine ters düşme paha�
sına bazı komşu ülkelere karşı
şövenist bir tavır alma ve ya�
yın yapma... (Karataş, Dışişle�
riyle kavgası olduğunu ve kad�
rosunu oluşturacağını, görev�
den aldığı eski Daire Başkanı
Esin Çelikhan'a açıkça söyle�
miştir. Çelikhan'ın mevcut öl�
çüler içinde objektif davran�
ması yeni yönetiminin işine
gelmemiştir).

ATAMALAR ve SINAVLAR

Yukarıdan beri sıralayageldi�
ğimiz kanunsuzluklar, usulsüz�
lükler, yanlış, yandaş ve amaç�
lı uygulamalar, baskılar, kı�
yımlar Karataş ve ekibini hâlâ
özledikleri doygunluğa erişti�
rememiş görünüyor. Halkın TRT1

sinin bugünkü işgalcileri şim�
di de yeni bir tertip peşinde�
ler. Usulsüz olarak açtıkları
sınavlarla, Kurumu personel yö�
nünden de daha çok MC'leştir�

mek, öteki bazı devlet kuruluş�
larında olduğu gibi bir komando
yuvası haline getirmek istemek�
tedirler.

Bugüne kadar devlet memurluğu
yapmamış kişiler müdürlük gö�
revlerine atanabilmekte, Dev�
let Memuriyet Sınavına girme�
miş kişiler, herhangi bir ku�
ruluşa (kısa) bir süre alına�
rak naklen TRT'ye geçirilmekte
ve önemli görevlere atanmakta�
dırlar. Yani, naklen tayin gö�
rünümü verilmektedir bu tür
atamalara. Özellikle Milli Eği�
tim Bakanlığı, Ticaret Bakanlı�
ğı, Devlet İstatistik Enstitü�
sü gibi komando karargahı sa�
yılan kuruluşlardan adam alın� "
ması dikkat çekicidir.

Karataş döneminde alınan kişi�
lerin kaçı hakkında güvenlik
soruşturması yapıldığı mutlaka
soruşturuİmalıdır. özellikle
kesin olarak güvenlik soruştur�
ması gerektiren görevlere geti�
rilenler hakkında, "güvenlik
soruşturması" yapılıp yapılma�
dığı ilgili mercilerce ortaya
çıkarılmalıdır.

Yapılacak bir araştırma sonu�
cunda, görülecektir ki, Kara�
taş Yönetimi istediği kişiler�
de güvenlik soruşturması koşu�
lu aramamakta, istemediği kişi�
lerde ise bu koşulu kesinlikle
aramaktadır.

Geçenlerde, yaklaşık 10 bin ki�
şinin katıldığı bir sınav ya�
pıldı TRT için... Bu sınavdaki
usulsüzlükler ve oynanan oyun�
dan birkaç örnek vermek istiyo�
ruz.

TRT'nin "tarafsız olması gere�
ken" sınavlarına, taşlı, sopa�
lı, zincirli komandolar sahip
çıkmış ve sınavın güvenliğini,
"devletin güvenlik kuvvetleri�
ne yardımcı komandolar" sağla�
maya kalkışmıştır. "Çırpınırdı
Karadeniz" şarkısının, çarpı�
tılmış biçimiyle fon müziği
olarak kullanıldığını da ayrı�
ca belirtelim.

Sınava kayıt için erkek aday�
larda aranan, askerlikle ilgi�
si olmama yada erteleme belge�
si şartı, önceden belirlenen
ve yandaşlarca bilinen birkaç
saatlik süre için teleks emir�
leriyle kaldırılmış, sonra ye�
niden konmuştur.

Sınav soruları içinde 12 şifre

soru, adayların parolası olarak
saptanmıştır. 1917 yılına iliş�
kin soru herkesçe bilinir hale
gelmiştir artık.

Sınav sonucu Kurum1a alınacak
kişilerin listesinin şimdiden
belli olduğu da bilinen bir
gerçek...

Ve... ve bütün bunların sonucu,
işgalcilerin, TRT'ye kendi
adamlarını doldurarak, iste�
medikleri kişileri tasfiye et�
mek olanağına kavuşmaları ola�
cak.

Kıyım hareketinin bu sınav so�
nucu başlayacağı sanılmasın!..

Aslında, şu anda Kurum'da kıyı�
lanların sayısı bir hayli kaba�
rık ve bu kıyımlarla TRT'yi ele
geçirmek, yayını MC'ye yönlen�
dirmek işlemi tamamlanmak üze�
redir. Ancak anlaşılıyor ki
Karataş Yönetimi, Kurum'daki
son kadroyu da faşistleştirin�
ceye kadar "kıyıma devam" il�
kesiyle hareket edecek, durma�
yacaktır.

SONUÇ

Son olarak kısaca şunu.söyle�
yeceğiz.

MC'nin TRT'deki "elegeçirme"
ve "tek yanlı yönlendirme" ha�
reketi, genel politikasının
bir uzantısıdır, önemini kav�
radıkları için bu Kurum'da yo�
ğun bir faaliyet içindedirler.
Yasaları çiğneyerek elde tut�
tukları bu Kurum'u, kullana�
bildikleri oranda kullanma he�
sabı içindedirler.
Yalnız Karataş döneminde 400
dolayında kişinin yukarıda be�
lirtilen yollarla Kurum'a alın�
ması, ayakbağı saydıkları kişi�
leri tasfiye etmeleri ve son
açılan sınavlar, "elegeçirme";
yukarıda yansıtılmaya çalışı�
lan güdümlü iç ve dış yayınlar
da "yönlendirme" hareketleri�
nin açık kanıtıdır.

Yayın ve personel uygulamala�
rıyla, yasal kararları tanıma�
makla, Anayasa'ya, TRT Yasası�
na, Ceza Yasalarına, tdare Hu�
kuku İlkelerine ve göreve iliş�
kin tüm düzenleyici kurallara
aykırı davranışlarıyla işgal�
ci Karataş Yönetimi, Atatürk
devrimlerine, hukuka, ulusal
bütünlüğe, toplum çıkarlarına,
çağdaş düşünceye aykırılığın
simgesidir.

370 ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 235



«TRTNİN

İŞGALCİLERİ,

DANIŞMA KURULU

TOPLANTISINA

BİR

<KARŞI�FORUM>

NİTELİĞİ

GETİRDİ»

TRT Beşinci Danışma Kurulu 21�
22 Haziran 1976 günlerinde top�
landı. TRT'de çalışanların tem�
silcisi A kuruluş, Yeni Haber�
tş Sendikası, TMMOB, TÜM�DER
ve TÜTED bir basın toplantısı
düzenleyerek TRT Beşinci Danış�
ma Kurulu'na ilişkin görüşleri�
ni açıkladılar. Bu basın top�
lantısında açıklanan görüşlerin
bir özetini aşağıda bulacaksı�
nız.

"TRT'nin işgalcileri, Kurum için�
de �ve dışında gittikçe yoğunla�
şan tepkilerden sonra, yönetim�
lerine ve yayın uygulamalarına
meşruluk kazandırmak amacıyla
Olağan Danışma Kurulu toplantı�
sını Olağandışı bir döneme al�
dılar ve bu toplantıya TRT ça�
lışanlarının düzenlediği foru�
ma bir "Karşı�Forum" niteliği
getirdiler.

21 Haziran'da başlayan ve iki
gün süren Danışma Kurulu, baş�
tan başa usulsüzlükler ve tu�
tarsızlıklarla doluydu. Beşin�
ci Danışma Kurulu'ndaki en bü�
yük usulsüzlük, Kurul'un yasa�
dışı Genel Müdür Şaban Karataş

ELEKTRİK MÜHENDİSLİĞİ 235

tarafından toplantıya çağırılma�
sı ve Başkanlığını da aynı kiş i�
nin yapmasıydı. Nitekim daha
toplantının başında bu noktaya
i t i r a z edilmiş ve Karataş'm bu�
na karşı tepkisi de tam kendisi�
ne yakışacak biçimde olmuş; ya�
sadışı ve yetkisiz olduğunun
kendisine hatırlatı lmasına son
derece sinirlenerek kurtuluşu
bu konuda söz hakkı tanımamakta
bulmuştur.

Yüksek Yargı Organlarının ka�
rarlarına rağmen TRT'nin Genel
Müdürü olduğunu iddia eden Şa�
ban Karataş, bu kadarla yetinme�
yip TRT'nin "Sahibi" olduğuna
inanmaya başlamıştır. Şaban Ka�
rataş, bu yiİki Danışma Kurulu
toplantısında, TRT'nin Kurula
katılma yöntemini de değiştir�
miş, siyasal destekçilerinin
"Devlet benim" görüşüne paralel
olarak ve bir çift l ik ağası
tavrıyla, TRT adına söylenecek
her şeyi kendisi söylemiştir.
Bu davranışıyla Şaban Karataş,
tüm TRT çalışanlarını kendi
çarpık düşüncelerinin tekeline
almak çabasına girmiştir.

Toplantıda, İçişleri Bakanlığı
temsilcisi Bakanlığıyla i l g i l i
haberlerin, örneğin öğrenci
olaylarının, kaçakçılık olayla�
rının TRT'de veril iş biçiminden
çok memnun olacak ki, bu konu�
lara hiç değinmemiş, hedefini
şaşırarak Danışma Kurulu'nda
TRT yerine Türk Dil Kurumu'nu
eleştirmiştir. Şaban Karataş,
Başkan olarak durumu açıklığa
kavuşturmadığından, aynı hata�
ya Milli Eğitim Bakanlığı tem�
s i l c i s i de düşmüş ve o da kıya�
sıya Türk Dil Kurumu'nu eleş�
tirmiştir. Hedef şaşıranlar bu
iki temsilciyle kalmamış, Zira�
at Odaları Birliği ve Türk�îş
adına konuşanlar da dil konusu�
na değinmekten kendilerini ala�
mamışlardır. TRT Beşinci Danış�
ma Kurulu'nda bu toz�duman
içinde roller öylesine karış�
mıştır ki, bu eleştiri lere de
Şaban Karataş yerine, Türk Dil
Kurumu temsilcisi Cahit Külebi
uzun uzun cevap vermek zorunda
kalmıştır.

Danışma Kurulu'nda en ilginç ko�
nuşmayı, sözde işçi s ını f ı adı�
na, Türk�tş temsilcisi Kaya öz�
demiroğlu yapmıştır. Karataş'ın
gönüllü MHP temsilciliğini ye�
terl i görmeyen özdemiroğlu, da�
ha da büyük bir çaba göstermiş
ve yayınları, özellikle TRT'nin
Dışişleri Bakanlığı i le arası�
nın açılmasına, komşu ülkeler�

den protestolar almasına yola�
çan dış Türklerle i lgi l i yayın�
ları alabildiğine övmüştür.

TRT'nin işçi sınıfıyla i lgi l i
hiçbir programının olmayışını
eleştirmek, Türkiye İşçi Sını�
fı 'nın TRT'den neler istediğini
dile getirmek, Kurumda işçi sta�
tüsünde çalışanların sorunları�
na değinmek dururken, sorunu
TRT personelinin bir kap sıcak
yemeğine indirgeyen Türk�lş tem�
silcisinin Danışma Kurulu'nda
İşçi Sınıfını hangi düzeyde ve
ne ölçüde temsil ettiği gerçek�
ten merak konusudur.

Karataş'ın Danışma Kurulu'nda
üzerinde önemle durulması gere�
ken ilginç bir tutumu da, ken�
disine ve TRT'ye yöneltilen
eleşt ir i ler i önemsememesi, buna
karşılık kendini kollayan ve
TRT'nin bugünkü yasadışı yayın
uygulamasını onaylayan görüşle�
ri benimsemesiydi. Karataş, bu
tutumunu Kurulun kapanış konuş�
masında "Hizmette tercih hakkı�
mızdır" diyerek özetlemiştir.
Tercihinin ne olduğunu söylemek�
ten şimdiye dek hiç çekinmeyen
Karataş, bu sözleriyle, Danışma
Kurulu'ndaki önerilerden yalnız�
ca kendisini destekliyenleri
dikkate alacağını da duyurmuş�
tur. Bundan da anlaşılıyor ki,
Karataş'ı ve mevcut yayın uygu�
lamasını yasal açıdan e leşt i�
ren CHP, Halkevleri ve Türk Dil
Kurumu temsilcilerinin görüşle�
ri havada kalacak ve uygulama
alanı bulamayacaktır.
Şaban Karataş, tercihinin boyut�
larını öylesine genişletmiştir
ki, Türkiye'deki tüm uygar,
İlerici ve toplumcu yazarları
"Vatan Haini" olarak ilan et�
mekten çekinmemiştir. Ancak
alanlarda kitap yakan Nazilere
yakışacak böylesi bir niteleme,
Karataş'ın ve yandaşlarının ka�
ranlık kafalarının korkunçluğu�
nu tüm çıplaklığıyla ortaya ç ı�
karmaktadır.

SONUÇ

Tüm bunlardan sonra belirtelim
ki, Karataş Yönetimine meşruluk
kazandırmak amacıyla olağandışı
bir dönemde ve olağandışı koşul�
lar altında yapılan TRT Beşinci
Danışma Kurulu toplantısı da,
Karataş Yönetimi'nin gayri meş�
ruluğunu ve işgalciliğini giz�
leyemeyecek ve Karataş'la yan�
daşlarını sorumluluktan kurta�
ramayacaktır. TRT, yasal yöne�
timine kavuşuncaya kadar da mü�
cadelemiz sürecektir."

371

ÜHİ



Elektrik Mühendisleri Odası
yönetim Kurulu

Aybars Ungan Başkan
Abdül kadir Kahraman Başkan Yrd.
Bekir özgirgin Yazman üye
Mahmut Kurtulmaz sayman üye
Teoman Alptürk üye
Doğan Anakök üye
Oğuz Kırımkan üye

İstanbul Şubesi
Yönetim Kurulu

Yüksel Birdal Başkan
Alaattin Anahtarcı Başkan Yrd.
YaVUZ Çizmeci Yazman Üye
Berkay Günay sayman üye
Gönül Tay lan üye
Hüseyin Yeşil üye
Hanna Can üye

İzmir Şubesi
Yönetim Kurulu

Ergun Elgin Başkan
Yüksel Levendoğlu Başkan Yrd.
îrfan Arabacı Yazman Üye
Muammer Göksel sayman üye
Ömer Güner üye
Muammer Argün üye
Ajlan Kural üye

Elektrik Mühendisleri Odası

Ihlamur Sokak 10/1
Yenişehir � Ankara
Tel. 25 32 72 � 25 32 73

İstanbul Şubesi

Cumhuriyet Caddesi 283
Engin Han Kat.2
Harbiye � İstanbul
Tel. 48 50 52 � 48 50 53

İzmir Şubesi

Talat Paşa Bulvarı 17/1
Al sancak � İzmir
Tel. 14 89 73

ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI TEMSİLCİLİKLERİ

Adana Yaşar Okşaşoğlu
TEK Köy Elektrifikasyonu
7.Bölge Müdürlüğü

Antalya Durmuş Arı
Hv.Meyd.İnş.Bölge Müdürlüğü

Aydın Can înalöz
TEK Batı Anadolu Şube Md.
3.Bölge Başmühendisliği

Balıkesir Şahin Şen
SEKA Müessese Müdürlüğü PK.201 ,

Bitlis
Can Kitabevi

Hasan Dalkıran

Burdur İrfan Bilgin
Uzun Çarşı No.46

Bursa Ahmet Akküçük
Veziri Cad. Kent İşhanı Kat.5
Tahtakale

Çorlu Yasin Zirek
Cumhuriyet Meydanı
Bilgin Pasajı 13

Çorum Y.İzzettin Hürer
Çimento Pab., Santral Şefi

Denizli Abdullah Şavklı
İller Bankası Başmühendisliği

Diyarbakır Burhan Blçioğlu
Kunt İsmailpaşa, 3.Sokak
Yenişehir
Elazığ Kenan Elmasulu
Yapı İşleri 10.Bölge Müdürlüğü

Eskişehir İsmet Erorta
Yunus Emre Cad., No.67

Gaziantep Ali Ercan
Hürriyet Cad.,
Kamil Afat İşhanı Kat.3

İsparta Ahmet Emir
TEK 5.Bölge Müdürlüğü

içel Ali Oztürk
Elektrik İşletmesi Müdürü

Karabük Ömer çolakoğlu
Hürriyet Cad.
özmen İşhanı No.247

Kastamonu Fehmi Tuncel
Belediye Cad. No.46/A

Kayseri Yetkin önem
TEK İşi. ve Bkm. Başmüh. PK.9

Kocaeli sait BÜU>ÜI
Belediye Elektrik İşletmesi

Konya Birol Adalığ
TEK Köy Elektrifikasyonu
15.Bölge Müdürlüğü

Kütahya Rüştü Kaytancı
Yapı İşleri 4.Bölge Müdürlüğü

Malatya, Hasan Baran
Mazıcı İşhanı Kat.2 No.204

Muğla Şakir ülkü
İller Bankası Başmühendisi

Nevşehir Şahin Yurtbeğendi
Şehir Palas Oteli

Niğde Mustafa Karadal
Aşağı Kayabaşı Mah.,
Kuyulu çıkmazı No.5

Rize Halil Sağol
TEK Köy Elektrifikasyonu
13.Bölge Müdürlüğü v

Sakarya , Faruk Aloğlu
TEK 4.Bölge Başmühendisliği

Samsun A.Sefa ütkür
TEK Köy Elektrifikasyonu
13.Bölge Müdürlüğü

Sinop Muzaffer Sarılar
Boeing Serv. Inc. Radar

Sivas İsmail Nalçacıoğlu
THK 9. Bölge Baş Mühendisi

Tekirdağ Aydın Gönül taş
TEK Köy Elektrifikasyonu
12. Bölge Md. Millet Cad.324/2

Trabzon Kemal Kazmaz
İller Bankası 9.Bölge Md.lüğü

Urfa Mahmut Tellalbaşı
Belediye ESO İşletmesi

Zonguldak İbrahim Tatbul
EKİ Yüksek Gerilim
Başmühendisliği


