İstanbul Ataköy'de 9'uncu kattan asansör boşluğuna düşerek can veren Hazal Güler'in ölümüyle ilgili Bakırköy Cumhuriyet Savcılığı soruşturma başlattı. Asansör gelmeden kapısının açılmasıyla yaşanan kazayla ilgili, yöneticiye ya da eksik bakım yapan firma yetkililerine 6 yıla kadar hapisle dava açılabilecek
Apartman yöneticisi mi asansör şirketi mi? Ataköy 9. Kısım B19 Blok‘ta önceki gün, 9‘uncu katta oturan arkadaşından 3‘üncü kattaki evine inmek için çağırdığı asansöre binmek isterken boşluğa düşerek can veren 9yaşındaki Hazal Güler‘in ölümüyle ilgili Bakırköy Cumhuriyet Savcılığı soruşturma başlattı. Bilirkişinin yaptığı incelemede asansörün bakımı yakın zamanda yapılmışsa ve eksik bakım yapıldığı tespit edilirse asansörün bakımım yapan şirket sorumlu tutulacak. 2-6 yıl arası hapis cezası Ancak asansörün bakımından sorumlu olan apartman yönetiminin ‘bakımı zamanında yaptırmadığı‘ tespit edilirse savcılık yönetim hakkında dava açabilecek. Sorumlular TCK‘nın 85/1 maddesi gereğince "taksirli ölüme sebebiyet vermek" suçundan 2-6 yıl arası hapis istemiyle yargılanabilecek. Yöneticiler de yargılanıyor Olayda kusurlu bulunan apartman yöneticileri, 15 Ocak 2004‘te yürürlüğe giren yönetmelik uyarınca hapis cezasıyla yargılanıyor. Yönetmelikten önce kazalardan ruhsatı veren belediyeler sorumlu tutuluyordu. Belediyeler ise yükümlülüğü asansörün yapım ve bakımını üstlenen firmaya atıyordu. Kapıcı: Bakım yapılmıştı Soruşturma kapsamında Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi ile Elektrik Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi‘nden görevliler olay yerinde inceleme yaptı. Yetkililer, apartman yöneticisi Servet Bakıra olmadığı için kapıcı Mehmet Göncü‘den bilgi aldı. Göncü, asansörün bakımının en son 12 Ağustos‘ta yapıldığını belirterek "Rutin bakımı ayda bir yapılıyor. Bir iki gün sonra da yeniden bakımdan geçecekti. 2002‘de ise genel bakımdan geçti. Bir ay önce yapılan kontrolde asansörde herhangi bir sorunun olmadığı belirtildi. Rutin bakımı asansörü yapan Minimak şirketi yapıyordu. Biz gereken bakımları firmaya yaptırıyorduk. Bizden kaynaklanan herhangi bir sorun yok. Biz üzerimize düşenleri yaptık" dedi. ‘Diğer asansör yeni yapıldı‘ Binada bulunan diğer asansörün bir süre önce bozulduğunu, kabinin katta olmamasına rağmen kapının açıldığını belirten Göncü, bu durumu da Minimak firmasına bildiklerini, firmanın arızayı giderdiğini ancak benzer olayın önceki gün meydana geldiğini ve bu kez bir facianın yaşandığını söyledi. Aile: ‘Şikâyetçi olacağız‘ Küçük kızın yakınları ise olanlara isyan etti. Cenaze törenine katılmak için Ankara‘dan gelen amca Muzaffer Güler, yeğeninin kaza ölümünün kaza olmadığını söyledi: "Arızalı olan asansör kapısının açılması teknik olarak imkânsızdır. Kazadan 1 gün önce binaya bakım servisinin gelip tamir yaptığını söylediler. Asansör firmaları bakımları detaylı yapmıyor. Yeğenim bu tür kazalara kurban giden ilk kişi değil. Bu gidişle son kişi de olmayacak. Firmadan şikayetçi olacağız." 12 yaşından küçük çocuklar yalnız binemez Sanayi ve Ticaret Bakanlığı‘nın Asansör Yönetmeliği‘ne göre asansörü veya bakımını yapan firmanın asansörün nasıl kullanılacağına ilişkin yazılı bir uyarıyı herkesin görebileceği bir yere asması gerekiyor. Yazıda birçok kullanım talimatının yanı sıra "Asansöre 12 yaşından küçüklerin yalnız binmelerinin önlenmesi" uyarısı da yer alıyor. ‘Kaza değil cinayet‘ Küçük Hazal, dün ailesi ve sevenleri tarafından son yolculuğuna uğurlandı. Adli Tıp morgundan alınan cenazesi, Hadımköy‘de öğle namazından sonra kılınan cenaze namazının ardından Hadımköy Aile Kabristanı‘nda anneannesinin yanında toprağa verildi. Cenaze törenine katılan anne Endam Güler, baba Metin Güler ve ağabeyi Doğukan Güler fenalaştı. Acılı anneye törende hazır tutulan ambulanstaki sağlık görevlileri müdahalede bulundu. Cenaze namazı sırasında ayakta zor durabilen baba Metin Güler, "Bu kaza değil, cinayet. Sorumlular cezalandırılsın" dedi." Faal bir öğrenciydi Öğretmenleri, Yeşilköy Şehit Pilot Muzaffer Erdönmez İlköğretim Okulu 3. sınıf öğrencisi olan Hazal Güler‘in zeki ve geleceği çok parlak bir Öğrenci olduğunu söyleyerek gözyaşı döktü: "Arkadaşlarıyla ilişkileri çok iyiydi. Okuldaki sosyal faaliyetlere katılmayı seven bir öğrenciydi..." ‘Ruhsatsız asansör sayısı ruhsatsız binalardan fazla‘ MMO Müdürü Baran: Kapı kilidinin pimi aşınmış Faciaya neden olan arızalı asansörde inceleme yapan Makina Mühendisleri Odası İstanbul Şube Müdürü Nafi Baran, "Ülkemizde çoğunlukla standarda uygun asansörler yapılmıyor. Genellikle çantacı diye tabir ettiğimiz, bu işle ilgili ehliyeti bulunmayan kişiler tarafından standart dışı malzemeyle asansör yapılıyor. Tamirlerini de yine bu çantacı diye tabir edilen kişiler yapıyor. Bu asansörde ikinci emniyet kilit sistemi muhtemelen devreye girmediği için bu kaza meydana geldi. Normal koşullarda kapıdaki pimin asansör kabinindeki yuvaya girmesi gerekir. Burada 7 mm içeriye girmediği anlaşılıyor. Çünkü girseydi, kapı açılamazdı. Bizim gözle görebildiğimiz şimdilik bu" dedi. Asansör ve Yürüyen Merdiven Sanayicileri Derneği (AYSAD) Başkanı Sefa Târgıt, "Yapı kullanma ruhsatı olmayan binalardaki asansörlerin tamamına yakını ruhsatsız. Kullanma izni alındıktan sonra asansör eklenen ve ruhsat alınmayan binalar olduğunu varsayarsak, ruhsatsız asansör sayısı, ruhsatsız binalardan fazla" dedi. 200 bin asansörün 150 bini eski Türkiye‘deki asansörlerin tamamının kayıtlı olmaması nedeniyle sayıları hakkında kesin bilgiye ulaşmak zor. Ancak Targıt, üretim verilerinden hareketle ülkemizde 200 bin civarında asansör olduğunu tahmin ediyor. Ve Targıt‘a göre bu asansörlerin neredeyse tamamına yakını eski: "15 Ağustos 2004‘te zorunlu uygulamaya giren 95/16/AT Asansör Yönetmeliği‘nden önce yapılan asansörler eski. Yani Türkiye‘de yaklaşık 150 bin civarında asansör 20 yıllık. Kullanılan malzemenin kalitesine göre asansörün kullanım ömrü ise maksimum 15-20 yıl." Örnek Uygulama ASANSÖRLERE KIRMIZI, MAVİ VE YEŞİL ETİKET Türkiye Elektrik Mühendisleri Odası Asansör Kontrolleri Koordinatörlüğü Birim Sorumlusu Elektrik Mühendisi Ramazan Savcı Özen, belediyelerin asansör denetimleri konusunda yetersiz kaldığını söyledi: "Biz belediyelere teklifler götürüyoruz. Şu ana kadar sadece Ankara‘da Çankaya Belediyesi ile bir protokolümüz var. Belediye sınırları içindeki tüm asansörlerin denetimlerinden biz sorumluyuz. Kırmızı, mavi ve yeşil etiketler kullanarak, asansörün durumuyla ilgili hem bina yöneticilerini hem de vatandaşı bilgilendiriyoruz. Kırmızı etiket asansörün kullanılamaz durumda olduğunu, mavi etiket acil onarılması gereken arızaları olduğunu, yeşil ise kullanılabilir olduğunu gösteriyor. Bu sistem çok işe yaradı ve kırmızı etiketli asansörler kısa sürede onarıldı. Biz belediyelerden bir para talep etmiyoruz, sadece yılda bir kez binada oturan vatandaşlar 250 YTL gibi bir ücret ödüyor."
|