![](https://www.emo.org.tr/resimler/saydam.gif) |
Yükseköğretim Kurulu’nun 28 Ekim 2010 tarihinde gönderdiği yazıyla istediği, üniversitelerin mühendislik ve mimarlık fakültelerinin kontenjanları ve eğitimlerle ilgili TMMOB görüşü 28 Aralık 2010 tarihinde Kurula gönderildi.
TMMOB`un konuyla ilgili görüşü aşağıda yer almaktadır; YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI‘NA İlgi: 28.10.2010 tarih ve B.30.0.EC.0.00.00.03.08.05-544-039755 sayılı yazınız. İlgi yazıda, Ülkenin gelişen ihtiyaçları ve yeni alanlarda diploma programlarının açılması, planlanmasının YÖK‘ün en önemli görevleri arasında olduğu, kamu kaynaklarının etkin kullanımı, üniversitelerin imkanlarının iyi değerlendirilmesi, genç çağ nüfusun yükseköğretim talebini karşılarken yükseköğretimde okullaşmanın artırılması ile mezunların istihdam edilebilirliği arasında makul bir dengenin kurulması sağlıklı yükseköğretim politikası bakımından önemli olduğu, bu çerçevede dünyada ve ülkemizde gelişmelere paralel olarak açılması uygun görülen ön lisans ve lisans diploma programları, öğrenci sayılarının azaltılmasının/artırılmasının uygun olduğu düşünülen mevcut programlar ile birinci ve ikinci öğretim türlerinin yaygınlaştırılması konularında görüşümüz istenmektedir. Birliğimizden görüş istenmesi olumlu olmakla birlikte, bugüne kadar önerilerimizin dikkate alınmadığını öncelikle belirtmek isteriz. Bugün itibariyle sorunlar o kadar üst üste bindirilmiştir ki bunların çözümünün Başkanlığınızca yapılabilirliği gözükmemektedir. Yeterli fiziki alt yapı ve öğretim elemanına sahip olmadan açılan mühendislik-mimarlık fakülteleri ve ülkenin ihtiyaçları dikkate alınmadan mühendis ve mimar yetiştirmeye yönelik olarak uygulanan eğitim politikaları, mesleki eğitim alanındaki en önemli alt yapı sorunlarının başında gelmiştir. Mühendislik ve mimarlık alanında arz fazlası bulunması sebebiyle mevcut mimar ve mühendislerin %25‘i işsiz veya meslekleri dışında alanlarda çalışmak zorunda kalmaktadır. Bu alanda ki mevcut talep de uluslararası kriterler ve meslek standartları doğrultusunda şekillenmemekte ve disiplinler arası ilişkilerin sağlıklı bir şekilde kurulmaması sonucunda meslek alanları belirlenememekte ve uzmanlık alanlarında ihlaller yaşanmaktadır.Plansız ve programsız her ile bir üniversite açılması, Mesleki ve Teknik Eğitim Fakültelerinin kapatılarak Teknoloji Fakültelerine dönüştürülmesi, mühendislik ve mimarlık alanlarına yeni sorunlar eklemiştir. Ayrıca, hayat boyu eğitim gerekçe gösterilerek 650.000 teknikere mühendislik yolunu açan programınız doğru ise, sorunların görülemez boyutlara geleceği açıktır. Bugüne kadar üniversite sınavlarında, fen bölümünden mezun olmak ve başarılı olmak koşul iken, eşitlik ve hakkaniyet ilkesine aykırı olarak tarafınızca "mühendis" ünvanı dağıtılmaya başlanmış ve ihtiyaç olan ara eleman yok edilmiştir. Kurulunuz bünyesinde oluşturulmuş olan Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonunuz, Akademik Değerlendirme ve Kalite Rehberi yayınlamış ve bu rehberde kurumsal değerlendirme süreçleri irdelenmiştir. Eğitim-öğretim süreçlerinin değerlendirilmesinde, kurum, öğretim elemanı ve öğrencilerin düzeyleri ve kriterleri ele alınmıştır. Araştırma ve geliştirme (bilgi üretme) süreçleri değerlendirilirken, altyapı, öğretim elemanı, bilgi paylaşımı ve kaynağın önemli yer tuttuğunu görmekteyiz. Yükseköğretim Kurumunca düzeyler belirlenirken, bugüne kadar karar alma sürecinde bu kriterlerin değerlendirilmemesi anlaşılabilir olmaktan uzaktır. Birliğimizden, kısa sürede yazılı görüş istemek karar alma süreçlerine katıldığımız anlamına gelmemektedir. Kurumlar, yönetişim ilkesinden hareketle, Birliğimizden kısıtlı sürelerde görüş talep ederler ancak, bugüne kadar bu görüşlere itibar edildiğine ilişkin bir tanıklık söz konusu olmamıştır. Sonuç olarak, kağıt üzerinde görüş istemekten ziyade karar alma süreçlerine aktif katılımın yolları açılmalıdır. Dünyada başkaca bir örneği olmayan Kurulunuz, elindeki gereksiz yetkileri kullanmadan akademik dünyanın özüne uygun demokratik, katılımcı ve şeffaf bir süreç izlemelidir. Tüm tarafları karar alma süreçlerine katıp, ülkenin ihtiyaçlarına uygun bir yükseköğretim planı yapıp bunu bir program çerçevesinde hayata geçirmenin olanağını yaratmalıdır. Saygılarımızla. N. Hakan Genç Genel Sekreter Ek: Konu ile ilgili Odalarımızdan gelen yazılar (Elektrik MO, Fizik MO, İçmimarlar O, İnşaat MO, Jeofizik MO, Jeoloji MO, Makine MO, Petrol MO, Ziraat MO) (İlgili meslek disiplinindeki üniversite ve bölüm dökümleri ve istihdam sorunlarına ilişkin bilgiler yer almakta, plansız açılan bölümlere ilişkin fikir vermektedir)
|
![](https://www.emo.org.tr/resimler/saydam.gif) |
|