![](https://www.emo.org.tr/resimler/saydam.gif) |
Yönetim Kurulu Başkanımız Erdal AKTUĞ'un 04.03.2007 tarihli Kent Gazetesi Köşe Yazısı
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) tarafından hazırlanan 7 Ocak 2007‘de Resmi Gazete‘de yayınlanan "Elektrik Piyasasında Dağıtım Sistemi Yatırımlarının Düzenlenmesi ve Planlardaki Gerçekleşmelerin Denetlenmesi Hakkında Yönetmelik" ile "yatırımları denetleme" görevi özelleştirilmek isteniyor. Bunun üzerine Elektrik Mühendisleri Odası, yönetmeliğin, bağımsız yatırım denetim şirketlerine yetki devri öngören hükümlerinin iptali istemiyle 6 Mart 2007‘de Danıştay‘a başvurdu. Elektrik Mühendisleri Odası‘nca yapılan basın açıklamasında; "4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu‘yla "Özelleştirilen elektrik dağıtım tesis ve varlıklarına ilişkin her türlü işletme ile yatırım planlaması ve uygulanmasında onay, değişiklik ve denetim yetkisi kurula aittir" denilerek, denetim yetkisi açıkça Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu‘na verilmiştir. Yasayla verilmiş olan bir yetkinin yönetmelikle özel şirketlere devredilmesi mümkün değildir. Kaldı ki bu devir işlemi de tamamen keyfi bir şekilde düzenlenmiştir. Bağımsız yatırım denetim şirketlerinin "kurumca belirleneceği" belirtilen yönetmelikte, bu şirketlerin hangi şartları yerine getireceğine yönelik bir düzenleme de yapılmamıştır" denilmektedir. Elektrik Mühendisleri Odası‘nın dava dilekçesinde, 4628 sayılı Yasa‘da "4046 sayılı Kanun çerçevesinde yapılan özelleştirme sonrası elektrik dağıtım tesislerinin iyileştirilmesi, güçlendirilmesi ve genişletilmesi için yapılan yatırımların mülkiyeti kamuya aittir" hükmüne ve kurulun görevlerinin düzenlendiği maddeye de atıfta bulunularak, şöyle deniliyor: "Bu hükümlerden de anlaşılacağı gibi, dağıtım şirketleri tarafından yapılan tüm iyileştirme, güçlendirme ve genişletme yatırımlarının mülkiyeti kamudadır. Mevcut mevzuata göre, bu mülkiyet bir kamu kurumu olan TEDAŞ‘a aittir. Dolayısıyla yapılacak yatırım kamu adına yapılmaktadır ve bu yatırımların denetimi de kamu adına gerçekleştirilecektir. EPDK‘ya verilmiş olan denetim bir kamusal denetim yetkisidir." Anayasa‘ya göre söz konusu denetim görevinin, "bir kamu hizmetinin gereği gibi yürütülmesine yönelik zorunlu bir denetim" ve "kamu hizmeti" olduğu vurgulanarak, memurlar ve kamu görevlileri eliyle görülmesinin zorunluluğuna dikkat çekildi. Kamu mülkiyeti nedeniyle kamusal denetim zorunluluğunun yanı sıra 4628 sayılı Yasa‘nın amaçlarına ulaşılabilmesi için de yatırım gerçekleşmelerinin denetlenmesi zorunluluğunun altı çizildi. Dilekçede, şu hukuka aykırılık gerekçelerine de yer veriliyor: "Kurul kendisinin ve kurumda çalışan kamu görevlileri eliyle yürütmesi gereken bir denetim hizmetini, özel şirketlere ve çalışanlarına devretmektedir. Mülkiyeti TEDAŞ‘a ait olan bu yatırımların denetlenmesinde mutlaka TEDAŞ‘ın da görev alması gerekmektedir. Gerek EPDK‘nın, gerekse TEDAŞ‘ın bünyesinde bu yatırımları denetleyebilecek nitelikte kamu görevlisi bulunduğu halde, özel şirketler eliyle yürütülmesi kamu yararına da aykırılık teşkil edecektir. Bugün için kamuya ait olan ve özelleştirilmesi halinde özel şirket statüsü kazanacak dağıtım şirketlerinin bir özel şirket eliyle denetlenmesi, denetimle amaçlanan yararın da gerçekleşmesine engel olacaktır." Odamızın dava dilekçesinde bu özelleştirme işleminin hukuka ve kamusal çıkara uygunsuzlukları tüm detaylarıyla gerekçelendiriliyor. Bir meslek odası olarak içinde bulunduğumuz sektörün hukuksal ve kamusal çıkarını takip etmek ve sürece müdahil olmak en başlıca görevimiz. Danıştay‘da açtığımız bu dava ile yönetmeliğin ilgili hükümlerinin iptaliyle sonuçlanmasını umuyoruz.
|
![](https://www.emo.org.tr/resimler/saydam.gif) |
|