|
Mersin Büyükşehir Belediyesi tarafından hazırlanan
1/5000 Ölçekli Nazım İmar Planı ile ilgili TMMOB
Mersin İKK`nın 16.05.2013 tarihinde Mimarlar Odasında
yaptığı Basın Açıklaması
BASIN AÇIKLAMASI
TMMOB Mersin İl Koordinasyon Kurulu Sekreterliği`nin 1/5000 Ölçekli Nazım İmar İle İlgili Görüşü
Büyükşehir Belediyesi tarafından hazırlanan 1/5000 ölçekli nazım İmar Planı çalışmasının 17.05.2013 Cuma günü Büyükşehir Belediye Meclisi gündemine gelmesi söz konusudur. Nazım İmar Planı Mersin‘in genel gelişimine ve Mersin halkının geleceğine şekil veren belgeler olması nedeniyle büyük önem arz etmektedir. Bu nedenle onaylanma aşamasına gelen Nazım İmar Planı çalışmaları TMMOB Mersin İKK Sekreterliği tarafından yakından takip edilmeye çalışılsa da Mersin Büyükşehir Belediyesi‘ne yaptığımız tüm yazılı müracaatlara rağmen çalışmalar verilmemiş ve verilemeyeceği yazılı olarak bizlere bildirilmiştir (Ek). Sadece 2 saatlik sunumla yetinilmiş, odalardan hiçbir görüş alınmamıştır. Geçmişte de bu planları hazırlayan veya hazırlatanların yaptığı planlar, bu günkü çarpık yapılaşmayı ortaya çıkartmıştır. Deniz kıyısında bulunan bir kentin sahil kesimi alivüyon zemin üzerinde yüksek katlı yapılarla işgal edilmiş, sahilin 200mt arkasındaki binalar özellikle yaz aylarında denizin ne manzarasından nede havasından faydalanamamaktadır. Yeni hazırlanan planda geçmişte yapılan hatalardan ders alınıp konuyla ilgili tüm teknik odalardan görüş alınmalı ve birlikte hazırlanmalıdır. Sevgili Mersinliler; Bu planların gizli bir tarafı yoktur. Bizlerden ve sizlerden neden saklandığını yetkililere soruyoruz? Ve kamuoyu önünde cevap bekliyoruz. Bu planın bazı bölümlerine ve hazırlanış şekline daha evvel büyükşehir meclis toplantısında itirazlarımızı sunmuştuk ve itirazımız üzerine planı meclisten geri çekmişlerdi. Şimdi planda itiraz ettiğimiz hususları sizlerle paylaşmak istiyoruz.
-Yenişehir belediyesinin belli bölgelerinde henüz yapılaşmamış bazı parsellere aşırı yoğunluk artışı getirilmektedir. Bu artıştan sadece belediye hizmet alanı ve umumi hizmet alanlarına ayrılan alanları elinde bulunduran vatandaşlarımız faydalanabilecektir. Bir parsel veya imar adasında yoğunluk artışı zorunlu terk şartına bağlanamaz. (Ek) Bu çalışma anayasanın eşitlik ilkesine aykırıdır. -Mersinde belediye meclisleri yıllardır parsel bazında plan tadilatlarıyla vakit geçirmektedir. Bu da belediyeleri ve meclis üyelerini şaibe altında bırakmaktadır. Şayet geçmişte hazırlanan planlar gerçekçi ve adil olsa idi bu kadar plan tadilatına gerek olmayacaktı. Artık Mersinin planları günün ihtiyaçlarına ve gelecekte oluşabilecek nüfus projeksiyonuna göre tekrar hazırlanmalı ve münferit plan tadilatlarına ihtiyaç duyulmayacak şekilde onaylanmalıdır. -Planı bulunan ve hatta kısmen yapılaşmış (Mezitli v.s.) bazı bölgeleri tarım alanına dönüştürüp buradaki nüfus yoğunluğunun Yenişehir‘e taşınması adil ve tekniğe uygun değildir. Üst ölçekli plan kararlarına da aykırıdır. Nüfus yoğunluğunun belli bölgelere, ilçelere, parsellere taşınması hem adalet duygusunu zedeleyecek hem de binlerce mağdur yaratacaktır. Ayrıca kentin nüfus yoğunluğunun bir ilçeye toplanması yerine tüm ilçelere dağıtılması, her ilçede yeni çekim merkezleri oluşturacak ve kent merkezine rahatlama getirecektir. Bu gün adliye sarayı civarındaki aşırı yapı yoğunluğunun o bölgedeki trafiği ne hale getirdiğini hepimiz biliyoruz. Yine o bölgede hala ısrarla aşırı yoğunluklu binalara izin verildiğini de biliyoruz. - Bu planlar hazırlanmadan önce Mersin Büyükşehir sınırlarının Adana‘dan Antalya‘ya kadar genişlediği göz önüne alınarak yeni bir ulaşım master planı yapılmalı ve bu planda ulaşım konusu, yeni master planına göre hazırlanmalıdır. -Plan konusunda meclise görüş veren ve meclisi yönlendiren imar komisyonunda konunun uzmanı bir tek arkadaşımızın bulunmaması bizleri ayrıca Mersini geleceği açısından endişelendirmektedir. Mersin kentinin geleceğinin planı hazırlayan birkaç kişinin insiyatifine bırakıldığı izlenimi doğurmaktadır. Bu nedenledir ki daha geniş katılımla konunun uzmanı odalarında görüşleri alınarak Mersinin geleceğini hep birlikte planlamak istiyoruz. Şayet bunlar yapılmaz ise bu plan, gerek itirazlar gerekse planın yasal olmayan bazı bölümlerinden dolayı iptal edilecektir.(konuyla ilgili yargı kararları ekte sunulmuştur.) Nazım İmar Çalışması toplumun farklı çıkar grupları; alt kademe belediyeleri ve alt kademe belediyeleri ile büyükşehir belediyesi arasında bir pazarlık konusu olmaktan çıkartılmalı ve kamu yararı göz önüne alınarak planlanmalıdır. Nazım İmar Planı genelinde alan kullanım kararları kentin ihtiyaçları göz önüne alınarak tanımlanmalıdır. Bu noktada kentin ihtiyaçlarının tespitinde katılımcı mekanizmalar işletilerek bu ihtiyaçların ortaya çıkması için gerekli çalışmalar plan çalışması başlamadan önce yapılmalıdır. Nazım imar Planı çalışmalarının bir spekülasyon konusu olmaktan çıkarmak için plan onaylanmadan önce toplumun ilgili kesimleriyle paylaşılmalı itirazlar asgariye düşürülmelidir. Yeni hazırlanan Nazım İmar Planın bir an önce işlerlik kazanması için planın iptal edilmesi riskini doğuracak kararlarının tekrarlanmaması konusuna dikkat edilmelidir. Nazım İmar Planları her ne kadar kentin genel gelişme, alan kullanımı ve yapılaşma düzenini oluşturan genel düzenleyici bir uygulama olsa da hazırlanmakta olan plan bunun ötesine geçmeli ve vizyoner bir plan olmalıdır. Bu anlamda, kentin stratejik noktalarına stratejik müdahaleler önermeli, kentin genel yaşam kalitesini arttıran müdahaleler tanımlamalıdır. Bununla birlikte kentin yeni bir ivme kazanması için mevcut sorunları da göz önüne alarak özel proje bölgeleri tanımlamalı ve bu proje bölgelerine yönelik müdahale biçimlerini ilgili toplumsal taraflarla birlikte geliştirmelidir. Nazım İmar Planı getirdiği genel planlama kararları ile kendisinden önce yapılmış planlama çalışmalarıyla uyumlu kararlar getirmeli ve sıklıkla vurgulanan "tarım-turizm-lojistik" sektörlerini destekleyici kararlar alırken bu sektörleri zayıflatacak ve üretken olmayan konut gibi diğer sektörler konusunda dikkatli olmalıdır. Nazım İmar Planında alan kullanımı ve yoğunluk kararlarının kentteki mevcut adaletsiz durumu yeniden üretmek yerine toplumsal sınıfların ihtiyaçları göz önüne alınarak sosyal adaleti kurmayı gözetecek şekilde ele alınması sağlanmalıdır. Nazım imar planı hazırlanmadan evvel ulaşım master planı, günün koşullarına ve yeni gelişmelere uygun olarak tekrar yapılmalıdır.
Önümüzdeki süreçte TMMOB Mersin İKK olarak gerek 1/100.000 ölçekli çevre düzeni planı ve 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ile ilgili gelişmelerin yakından takipçisi olacağımızı kamuoyuna duyurmak istiyoruz.
Veysel Özkan TMMOB Mersin İl Koordinasyon Kurulu Sekreteri
|
|
|