Görevi kentimizdeki insanların sağlıklı, huzurlu yaşamasını sağlamak olan ilgililere:kent içi düzenlemelerde sadece özel araçların değil,kentte insanların da yaşadığını düşünerek düzenlemeler yapıldığında sorunların daha kolay çözülebileceğini bir kez daha hatırlatıyoruz.
Antalya turizm kenti olmasının yanında ikliminin elverişliliği nedeniyle de hızla büyüyen bir kenttir. Bu büyüme ile çarpık ve plansız şehirleşme Antalya‘nın kaderi haline geldi. Son yıllarda artan trafik sıkışıklığı cadde ve sokakların yetersizliğini, yeni yollar ve yeni trafik sistemlerinin gerekliliğini de gündeme getirmiştir. Antalya‘da 20 yılı aşkındır hizmet veren minibüsler ve zamanla modernleşen halk otobüsleriyle, caddelerde trafik sıkışıklığı daha da artmıştır. Özel araç sahipliğindeki artışla birlikte ulaşım sorunu kentimizin en büyük sorunu haline gelmiştir. Sıkışan trafik aynı zamanda hava kirliliğine neden olmakta; insan sallığını olumsuz yönde etkilemekte, enerji ve zaman yönünden büyük kayıplar ortaya çıkarmaktadır. Yerel yönetimler bu güne kadar kent içi ulaşım sorununu çözememişlerdir. Antalya Büyükşehir Belediyesi‘nin 2005 yılında hazırlamış olduğu Ulaşım Master Planı incelendiğinde, kentin trafik sorunu adına uzun vadede doğru çözüm üretilmediği gibi kısa vade de yapılması gerekenler uygulamadaki aksaklıklarla yapılmamaktadır. Master Plan‘da da yer alan bisiklet yolları ve toplu taşımaya teşvik için yapılacak çalışmalar neden zaman kaybedilmeden yapılmamaktadır? Kentin trafik kaosu; kısa vadede kent merkezindeki mevcut otopark bölgeleri kaldırılarak, minibüslerin daha konforlu ve çabuk seyahat ortamı yaratacak otobüslere dönüştürülmesi ile özel araç kullanımını en aza indirgeyen toplu taşım araçları tercih sebebi olabilecek çözümlerle giderilebilecekken, çözümsüz kargaşa yaratan düzenlemeler halen sürmektedir. Büyükşehir Belediyesi‘nin projelendirdiği Ulaşım Master Planı kapsamı da yer alan ve "cadde tramvayı" olarak tanımlanan 2020 yılı için düşünüldüğü gün gibi ortadadır. Peki 2020 yılına kadar Antalya trafiği için ne gibi çözüm önerileri düşünülmektedir? Eğer kısa vadede düşünülen çözümler varsa bunlar neden Antalya kamuoyu ile paylaşılmamaktadır? Bizler Eşgüdüm Kurulu olarak, Büyükşehir Belediyesi‘nin projelendirdiği Ulaşım Master Planı‘nın yetersizlikleri ve hatalarının giderilmesini, mevcut planla ilgili meslek odalarına ve Antalya kamuoyuna bilgilendirme yapılmasını talep ediyoruz.Bir kez daha dile getirmek istiyoruz ki; Raylı Sistem Projesi ekseninde hizmete girmesi beklenen "cadde tramvayı" Antalya‘nın ulaşım kapasitesini karşılamayacaktır. Antalya‘nın artan nüfusu 2020 yılı için 2.5 milyonu aşacağı tahmin edilmektedir. Bu tahminleri çıkarmak çok büyük çalışmalar yapmayı gerektirmez. Örneğin salt Akdeniz Üniversitesi‘ni ziyaret eden günlük insan yoğunluğu sayımı yapıldığında bile bu güzergah üzerinde ortalama 35 bin kişinin trafiği söz konusudur. Büyükşehir Belediyesi‘nin hizmete sokacağı "cadde tramvayı" sadece bu hat için bile çok çok yetersiz kalmaktadır. Büyük kentlerdeki artan yolculuk talebi karşısında bir ihtiyaç olarak ortaya çıkan ve giderek bir "moda"ya dönüşen raylı sistemlerin planlanması, projelendirilmesi ve yapımı büyük finans kaynaklarını gerektirmektedir. Bu kaynakların yaratılması belediyelerin mevcut örgütlenmeleri ve gelir yapıları ile çoğu zaman mümkün olamamaktadır. Kent içi yolculukların, hizmet kalitesi en yüksek toplu taşım sistemleri ile karşılanması sistem seçiminde önemli bir kriterdir. Kaynakların etkili ve verimli kullanımı için mevcut yolculuk talebinin en doğru biçimde belirlenerek en uygun kentsel yolcu taşımacılık türünün saptanması gereklidir. Bu yöntemle hareket edildiğinde Antalya için uygun taşıma sistemi "hafif metro" ya da "metro"dur. "Tek bir yolcunun bir yolculuğu için gerekli maliyetin en düşük olduğu tür en uygun sistemdir" kriteri sadece aynı hizmet düzeyindeki araçlar karşılaştırıldığı zaman geçerlidir; çünkü, her ulaşım sistemi için hizmet düzeyi-maliyet ilişkisi farklıdır. Maliyeti ve hizmet düzeyi düşük bir türü, "daha iyi‘ değil "daha ucuz‘ olarak tanımlamak mümkündür. Artan maliyete eş değerli bir hizmet artışı olabiliyor ise, yüksek maliyetli sistem daha iyi bir alternatif olabilir. Kapasite ölçütüne göre yapılacak bir sınıflandırmada, bir yönde bir saatte; aşağıdaki raylı sistemler tercih edilebilir: 50000 ve daha fazla yolcu taşıyan raylı ulaşım türü: BÖLGESEL TREN 30000 ile 50000 yolcu taşıyan raylı ulaşım türü: METRO 15000 ile 25000 yolcu taşıyan raylı ulaşım türü: HAFİF RAYLI SİSTEM 10000 ile 15000 yolcu taşıyan raylı ulaşım türü:TRAMVAY olarak adlandırılır. Sonuç olarak: Antalya kent içi ulaşımda sorun yaşanmaması için; KISA VADEDE: 1-Toplu taşıma araçlarının re-organizasyonu kapsamında dolmuş adıyla nitelendirilen minibüslerin çok yoğun trafik olan bölgelerden çekilerek çevre yollara aktarılması trafikte önemli bir rahatlamayı beraberinde getirecektir. Otobüslerinde tarifeli sistemde süreyi aksatmayacak seferleri ile daha çabuk ve konforlu seyahat ortamı oluşturulmalıdır. Böylece özel araç kullanımını en aza indirgeyerek toplu taşım araçları tercih sebebi yapılmalıdır. 2-Kentin merkez bölgelerinde mevcut otopark bölgeleri kaldırılarak özel araçlar için bu bölgelerin çekiciliği ortadan kaldırılmalı, insanların toplu taşım araçlarını kullanmaları teşvik edilmelidir. 3-Bisiklet yolları yapılarak kişiler bisiklet kullanımına özendirilmeli, trafik yoğunluğu böylece azaltılmalıdır. UZUN VADEDE: 1-Ulaşım Master planı dahilinde 2020 yılında Antalya‘da 3 milyon yolcunun bulunacağı, otobüs ve dolmuş minibüslerle bu nüfus potansiyelinin taşınamayacağı tespit edilmiştir. Şu an Antalya Büyükşehir Belediyesinin "raylı sistem" olarak tanımladığı, projelendirdiği ve ön yeterlilik ihalesini yaptığı "cadde tramvayı" niteliğindeki çözümün çözümsüzlük getireceği açıktır.Hız faktörünün düşük olması halkın bu toplu taşım aracını tercih etmemesine, hemzemin geçitlerin çok olması kent içi trafiğinin daha da karmaşıklaşmasına neden olacaktır.Antalya‘nın zemin yapısının (traverten) metro yapım maliyetini çok düşüreceğinden, yoğun yapılaşma olan yerlerde yeraltından, diğer bölgelerde korunmuş yol ile planlanarak kent içi toplu taşım sistemi olarak hafif raylı sistem, ön metro, metro çözümlerinden biri getirilmelidir. Bugüne geldiğimizde görülüyor ki, kente ve kentte yaşayan insanlara yararı olmayacağı açık olan alt ve üst geçitlerde göz önüne alındığında yapılması planlanan "cadde tramvayı"nın nereye ne şekilde yapılacağı bile soru işaretleri ile doludur.Kent içine otoban yaparak, kent ortasındaki parkın ticari işletme ve otopark haline getirilerek kent içi. ulaşımın çözülemeyeceğini artık herkes görmüştür.Eşgüdüm Kurulu olarak, kentimize yapılması planlanan ulaşım sisteminin yeniden gözden geçirilmesini, ilgili meslek odalarının görüşlerinin alınmasını ve sivil toplum örgütleri ile tüm Antalya‘da yaşayanlara bilgi verilmesini talep ediyor ve bekliyoruz. Görevi kentimizdeki insanların sağlıklı, huzurlu yaşamasını sağlamak olan ilgililere:kent içi düzenlemelerde sadece özel araçların değil,kentte insanların da yaşadığını düşünerek düzenlemeler yapıldığında sorunların daha kolay çözülebileceğini bir kez daha hatırlatıyoruz. Saygılarımızla. Antalya Meslek Odaları Eşgüdüm Kurulu ANTALY A BAROSU BAŞKANLIĞI MİMARLAR ODASI ANTALYA ŞUBESİ MAKİNA MÜHENDİSLERİ ODASI ANTALYA ŞUBESİ ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI ANTALYA ŞUBESİ ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI ANTALYA ŞUBESİ ANTALYA DİŞ HEKİMLERİ ODASI ORMAN MÜHENDİSLERİ ODASI AKDENİZ ANTALY A ŞUBESİ ŞEHİR PLANCILARI ODASI BATI ANT AL Y A ŞUBESİ İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI ANT AL Y A ŞUBESİ JEOLOJİ MÜHENDİLERİ ODASI ANTALYA ŞUBESİ ANT ALYA SERBEST MALİ MUHASEBECİLER MÜŞAVİRLER ODASI JEOFİZİK MÜHENDİSLERİ ANT AL Y A ŞUBESİ ANTALYA TABİPLER ODASI ANTALYA ECZACILAR ODASI ANT ALYA VETERİNER HEKİMLERİ ODASI PEYZAJ MİMARLARI ODASI ANTALYA ŞUBESİ HARİT A VE KADOSTRO MÜHENDİSLERİ ODASI
|